Problematična T-zona

Znate li razlikovati stresne akne od onih običnih? Doktorica savjetuje kako ih se riješiti

Sanda Milinković

Foto: iStock

Foto: iStock

Okrivite za taj rastući prištić - kortizol.



Brojni su načini na koje stres može utjecati na vas, što fizički što psihički. A ako samo takav utjecaj nije dovoljan, stres može biti i razlog zašto se ponekad probudite sa sitnim, napola oblikovanim, ali rastućim prištićem koji samo čeka da iskoči.


Upoznajte stresne akne


Pripišete novi prištić svojim hormonima ili hrani koju ste tih dana konzumirali, ali pritom zaboravljate da ste možda sinoć ostali kasno budni jer ste se, primjerice, brinuli oko posla, što vam je izazvalo strahoviti stres i anksioznost.


Okrivite za taj rastući prištić – kortizol.




“Kortizol je hormon koji se oslobađa u našim tijelima kad osjeti stres. Kad stres pogodi, razina kortizola naraste“, objašnjava dr. Mona Gohara, izvanredna klinička profesorica dermatologije na Medicinskom fakultetu Yale.


“Kortizol dovodi do veće proizvodnje ulja, začepljenja pora i nakupljanja bakterija koje stvaraju akne. Nekoliko noći bez spavanja i evo ga, prištić“, dodaje.


Kada se proizvodnja kortizola izazvana stresom povećava, proizvodnja sebuma postaje dijelom prirodnog imunološkog odgovora kože. Bakterija koja može uzrokovati akne (propionibacterium acnes), hrani se ovim sebumom i stoga katalizira odgovor imunološkog sustava.


Bijele krvne stanice koje pohitaju u pomoć mogu oštetiti zid folikula, oslobađajući njegov sadržaj i uzrokujući upalni prištić.


“Akne su nusproizvod mnogih pojava uzrokovanih hormonalnim okidačima, trenjem atletske opreme i odjeće, zaštitnim maskama (maskne), prevelikom količinom ili pregrubim proizvodima za njegu kože ili određenom hranom koja ima visok glikemijski indeks”, potvrđuje dr. Gohara.


stresne_akne

Foto: iStock


Kako razlikovati sve to i stresne akne?


Posvećujući više pažnje onome što vam tijelo govori, „Ako netko obično ne izbije, ali onda ‘odjednom’ počnete primjećivati ​​akne nakon stresnog događaja, nedostatka sna, intenzivnog posla ili školske situacije te drame u vezi, to su obično stresne akne.


Prištići u vrijeme menstruacije ili neka druga dosljednija izbijanja obično nisu povezana sa stresom”, objašnjava dr. Gohara.


Prištići od stresa obično će se pojaviti na najmasnijim dijelovima lica, poput čela, nosa i brade. Vaša T-zona mogla bi izgledati i masnije i zagušenije. Liječnici kažu da ako imate nakupine prištića odjednom, stres može biti faktor – hormonalni prištići događaju se jedan po jedan.


Dakle, sada imate razlog za stres zbog stresa.


Ili biste mogli raditi na uklanjanju tog osjećaja do neke mjere. Dr. Gohara vjeruje da započinjanje jednostavnim tehnikama poput dovoljno spavanja i pronalaženja vaše zen zone – putem meditacije, vježbanja, joge ili bilo koje vrste fizičke i mentalne vježbe – može pomoći.


stresne_akne

Foto: iStock


Utvrdite uzrok stresa, a zatim radite na njegovom rješavanju. Ako se ne možete snaći, potražite pomoć. No kako biste smanjili okidače stresa koji su vam se već pojavili, obratite se lokalnim tretmanima.


“Aktualni proizvodi poput benzoil peroksida, retinoida i oralnih lijekova kao što su antibiotici ili spironolakton mogu biti korisni”, kaže dr. Gohara, koja također predlaže da se ide na unutarklinički tretman poput plavog svjetla, kemijskih pilinga (glikolna, salicilna kiselina), injekcije kortizona i lijekova na recept.


Dugoročno neraskidivo pravilo da se izbjegnu stresne akne?


Pronađite ravnotežu. Za dr. Goharu to znači “dijete s niskim glikemijskim indeksom, joga, meditacija, vježbanje, traženje užitaka, prepoznavanje korijena stresa, spavanje i po potrebi pomoć za očuvanje mentalnog zdravlja”, prenosi Vogue.