Budite nježni prema sebi

Samopoštovanje vam je na niskoj razini? Imamo 5 načina kako ga odmah povećati

Dijana Ljubanović

FOTO/Unsplash

FOTO/Unsplash

Moguće je poboljšati samopoštovanje ako to učinimo na pravi način.



Visoko samopoštovanje zaista je dobra stvar, ali samo umjereno. Vrlo visoko samopoštovanje-poput narcisa-često je prilično krhko. Takvi se ljudi mogu osjećati sjajno većinu vremena, ali također su skloni biti iznimno osjetljivi na kritike i negativne povratne informacije te na njih reagiraju na načine koji usporavaju njihov psihološki samorazvoj.


Međutim, svakako je moguće poboljšati samopoštovanje ako to učinimo na pravi način. Evo nekoliko načina za njegovanje vašeg samopoštovanja kada je ono nisko.


Pravilno koristite pozitivne afirmacije


Pozitivne afirmacije poput “bit ću veliki uspjeh!” iznimno su popularni, ali imaju jedan kritičan problem-skloni su učiniti da se ljudi s niskom samopoštovanjem osjećaju lošije. Zašto? Jer kad nam je samopoštovanje nisko, takve izjave jednostavno su previše u suprotnosti s našim postojećim uvjerenjima.




Ironično, pozitivne afirmacije djeluju na jedan podskup ljudi – one čije je samopoštovanje već visoko. Da bi afirmacije djelovale kad vam samopouzdanje zaostaje, prilagodite ih kako biste ih učinili vjerodostojnijima. Na primjer, promijenite “bit ću veliki uspjeh!” na “ustrajat ću dok ne uspijem!”


Identificirajte svoje kompetencije i razvijajte ih


Samopoštovanje se gradi pokazivanjem stvarnih sposobnosti i postignuća u područjima našeg života koja su nam važna. Ako se ponosite time što ste dobar kuhar, priređujte više zabava. Ako ste dobar trkač, prijavite se za utrke i trenirajte za njih. Ukratko, shvatite svoje temeljne kompetencije i pronađite mogućnosti i karijere koje ih ističu, piše Ideas Ted.


Naučite prihvaćati komplimente


Jedan od najtežih aspekata poboljšanja samopoštovanja je taj da kada se osjećamo loše zbog sebe, skloniji smo biti otporniji na komplimente-iako su nam tada najpotrebniji. Zato si postavite cilj da tolerirate komplimente kad ih primite, čak i ako vam stvaraju neugodu.


Najbolji način da izbjegnete refleksne reakcije odbacivanja komplimenata je pripremiti jednostavne odgovore i uvježbati se da ih automatski koristite kad god dobijete dobre povratne informacije (npr. “hvala” ili “kako ljubazno od vas da kažete”). S vremenom će impuls da odbijete ili odbijete komplimente nestati – što će također biti lijep pokazatelj da vaše samopouzdanje postaje sve jače.


Uklonite samokritiku i unesite suosjećanje prema sebi


Nažalost, kad nam je samopoštovanje nisko, vjerojatno ćemo ga dodatno naštetiti samokritičnošću. Budući da je naš cilj povećati naše samopoštovanje, moramo samokritiku (koja je gotovo uvijek potpuno beskorisna, čak i ako se čini uvjerljivom) zamijeniti suosjećanjem prema sebi.


Konkretno, kad god se pojavi vaš samokritični unutarnji monolog, zapitajte se što biste rekli dragom prijatelju da je u vašoj situaciji (skloni smo biti suosjećajniji prema prijateljima nego prema sebi) i usmjerite te komentare na sebe . Na taj ćete način izbjeći dodatno oštećenje samopouzdanja kritičkim mislima, a umjesto toga pomoći će da ga izgradite.


Potvrdite svoju stvarnu vrijednost


Sljedeća je vježba pokazala da vam pomaže oživjeti samopouzdanje nakon što je pretrpjela udarac: napravite popis osobina koje imate i koje su značajne u određenom kontekstu. Na primjer, ako vas je datum odbio, navedite kvalitete koje vam omogućuju dobru vezu (na primjer, lojalnost ili emocionalna dostupnost); ako niste uspjeli dobiti napredovanje na poslu, navedite kvalitete koje vas čine vrijednim zaposlenikom (imate jaku radnu etiku ili ste odgovorni).


Zatim odaberite jednu od stavki na svom popisu i napišite kratak esej (jedan do dva odlomka) o tome zašto je kvaliteta vrijedna i vjerojatno će je drugi ljudi cijeniti u budućnosti. Radite vježbu svaki dan tjedan dana ili kad god vam je potrebno povećanje samopoštovanja.


Zaključak je da poboljšanje samopoštovanja zahtijeva malo rada jer uključuje razvoj i održavanje zdravijih emocionalnih navika, ali ako to učinite, a osobito ispravno, osigurat ćete veliki emocionalni i psihološki povrat ulaganja.