Interijer & produkt dizajnerica

Riječka dizajnerica Svjetlana Despot stvara kreacije za neobične – obične žene koje vole biti svoje i hrabre

Sandy Uran

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Nedavno se predstavila modnom kolekcijom koja odiše originalnošću u krojevima, ali i dizajnom uzoraka na tkaninama.

Dizajn čini našu svakodnevicu poželjnijom, djeluje na emocije, izaziva ugodu i ima izniman utjecaj na formiranje društvene i opće ljudske okoline. Interijer i produkt dizajnerica Svjetlana Despot svojim je kreativnim zamislima obogatila brojne interijere i eksterijere. Svojim tridesetogodišnjim kreativnim radom i iznimnim curriculumom visoko je postavila ljestvicu kvalitete dizajna u nas.


Nedavno se predstavila modnom kolekcijom koja odiše originalnošću u krojevima, ali i dizajnom uzoraka na tkaninama. Bio je to povod za intervju u kojem nam je otkrila detalje svoje nove kreativne faze.


Poznati ste kao product dizajnerica, no nedavno ste svojim prijateljicama u BuRa DesignStoreu predstavili svoju prvu modnu kolekciju za ljeto 2022. Boja i dizajn tkanina, kao i krojevi, su prepoznatljivo vaši. Što vas je ponukalo, ili bolje kazati što vas je inspiriralo da se upustite u modne vode?


– Covid me prvo uništio, a onda prebacio na kreativno ludilo. Sjela sam i crtala i crtala. Unutar 15 dana stvorila sam veliku kolekciju tekstila za interijere, koji se već printaju prema mom dizajnu.


Kao da me taj rad i kreativni zamah izliječio od ovog dvogodišnjeg crnila koje nas je zadesilo. Kolekcija dezena za odjeću logičan je nastavak, istraživanja forme i mogućnosti na mojem novom mediju – tekstilu. Nikad se nisam bavila modom, izuzev u mladosti, kad bi mi moja mama koja je bila ekonomistica sašila ono što sam zamislila. I to je to. Nije da sam na ovom svijetu radi lakog života, pa si mislim: – Budi hrabra i izađi izvan okvira i zabavi se.


Foto: Vedran Karuza


Pojedine modele suknji vaše ljetne kolekcije krasi odlika da se mogu prilagoditi različitim građama tijela. Kako ste došli na tu zamisao?


– Većina modela je »one size«, odnosno univerzalne veličine, i dizajnirana da pristaje većini žena. A kako sam došla na ideju – sinulo mi je! Prvo, mršavimo i debljamo se, te ništa više ne možemo odjenuti.


Drugo, ako isti model izrađujete u 4 veličine, imate već 4 žene koje šetaju u istoj haljini gradom. Pokušala sam konstruirati modele koji stoje ženama od S do XL broja. I tako sam dobila unikate. A bio mi je izazov to postići.


Nikada nisam krojila, niti sam znala izrađivati krojeve. Mislila sam si, ako znam konstruirati namještaj, valjda ću uspjeti i odjeću. Krenula sam u AutoCadu risati i printati na velike formate krojeve.


Toliko sam tekstila upropastila dok nisam dobila željeno. Mučila sam svoje prijateljice, od mršavica do bucki, od visokih do niskih, da probaju. Ovi modeli ne zahtijevaju dobro tijelo, ali ga čine. To je odjeća za neobične – obične žene.


Foto: Vedran Karuza


Volite crno, ali ono što kreirate je u bojama. Vaš dizajn tkanina za ovu kolekciju je vrlo umjetnički usmjeren, poput slika u kojima caruje geometrija, opart, a jedna tkanina djeluje nadrealno poput Dalijevih slika. Druge pak, kako ste mi sami rekli, vuku korijene iz 60-tih i 70-tih godina prošloga stoljeća.


Vjerujem da je toj inspiraciji kumovala i vaša, nažalost nedavno preminula mama. Kako ste stvarali dizajn za svoje tkanine?


– Kao dizajner nemam uvijek vremena objasniti što želim nečim reći i odakle je to došlo. Možda razmišljam o složenoj konceptualnoj ideji, ali želim to skratiti pa ništa ne kažem. je li važno da dizajneri komuniciraju riječima – pisanim ili izgovorenim? Mislim da je moj posao govoriti kroz stvaranje. Uvijek počinjem nekom pričom u glavi.


Narativ – svijet u kojem zamišljam ženu. Inspiracija dolazi odasvud, to je jedno istraživačko putovanje. Nekih se moraš odreći, odvojiti bitno od nebitnog. Onda se javi prva ideja vodilja, upali se lampica. Tako blink krene. Razmišljam o tome tko je žena i koju poruku pokušavam izraziti.


Promatrajući sebe, moje prijateljice, kolegice, uviđam da izgledamo kao fensi karmine, crno, crno i opet crno. Priroda, geometrija prožeta osjećajem misterija, forma bogata koloritom nadahnula je moje uzorke. Uzorak kreće iz mozga do ruke i rodi se. Boja je radost, boja je slavlje. To mi je prošlo kroz glavu. Ponijelo me na uzorke, ne volim cvjetiće, inspiracija je od mene tražila boju, pa i psihodeliju.


Materijalom i bojom imam moć skrenuti pažnju. Uzorcima na odjeći intervenirala sam s ciljem da popravim figuru, istaknem struk… Moja prijateljica Anja mi je rekla: pa to su ‘60-te. Zamislila sam se, jer nije mi to bilo u mislima. Rekla je: – Sigurno ti je ostalo u glavi djetinjstvo, mama, njene prijateljice, časopisi… Možda ima pravo.


Foto: Vedran Karuza


Posebnu pažnju posvećujete i odabiru tkanina. Koristite isključivo prirodne materijale: lan, pamuk… Kako glasi vaša filozofija koja se krije iza preferencije kvalitetnih tkanina?


– Balansiranje između onoga što volim – života na otvorenom, priroda i grad. Ležerna kolekcija vjerojatno proizlazi iz dijela mog posla jer sam uvijek u pokretu, a ležerno preferiram i za svečane prilike. Ove tkanine su prirodne i stvorene kako bi se kretale s osobom.


Sjećanja, pojedini detalji, glazba… Što sve može potaknuti vašu kreativnost?


– Sve, baš sve ostaje u glavi, ali uz glazbu stvaram u svom mikro svemiru.


U vrijeme pandemije, osim modne kolekcije, stvorili ste i kolekciju za uređenje doma. Od čega se sve sastoji?


– Radi se o kreativnom zamahu, u kojem sam osmislila 53 različita dezena tkanina, od kojih svaki egzistira u 5-6 boja. Tekstili se mogu koristiti za opremu interijera, za zavjese, jastučiće, stolnjake…


Foto: Vedran Karuza


Čini mi se da ste pobornik minimalizma, no, isto tako u zadnje vrijeme kao da ste zakoraknuli u neku novu fazu, koja je nešto ekstravagantnija. Što mi sve možete reći o toj vašoj novoj umjetničkoj fazi koja se rodila iz pandemije?


– Radim, stvaram. Mislim da pokušavam učiniti nešto valjano. Riječ »valjan«. To me tjera da nastavim. Uvijek pokušavam poboljšati sebe, tražim taj vrhunac u svom životu koji mislim da još nisam postigla. Mijenjam se, razvijam i radim izlete u nepoznato.


Crna boja i ravni krojevi karakteriziraju vaš osobni modni stil. Svaka žena slaba je na nešto. Većina na cipele i torbice. Što predstavlja vaš modni fetiš?


– Naravno, cipele i torbe, one koje mogu nositi godinama! Mrzim trendove.


Crveni ruž vaš je zaštitni znak. Ponekad žene u najboljim godinama zaziru od određenog stila. Što biste im poručili da ih ohrabrite da budu svoje?


– Mislim da je hrabrost općenito vrlo važna. Ne mislim tu na crveni ruž. Inače, zašto živiš? Morate pokušati napraviti, činiti, živjeti. Potičem svakoga da bude ono što želi. Budite hrabre i zabavite se životom! Treba se igrati i igrati, zadržati dijete u sebi, bez straha od gubitka i procjene. Dijete kad počne učiti hodati, nema strah od pada, procjene i gubitka… Jednostavno uči i ide.


Foto: Vedran Karuza


Jednom ste prilikom kazali kako dobar dizajn utječe na razvoj društva. Pojasnite nam tu misao i obrazložite nam taj način promišljanja?


– Dizajn predmeta, prostora, pa i odjeće, znak je prosperiteta sredine i iako se čini da dostupnost dizajna katkad i još više naglašava društvene razlike, to zapravo i ne mora biti tako. Razlika je samo u kvaliteti dizajna. Lijepo djeluje na emocije, izaziva ugodu, pa ako još i zadovoljava funkciju, postaje još poželjnije i ima izniman utjecaj na formiranje društvene i opće ljudske okoline. Dizajn je posvuda, postao je medij kojim se manifestira cjelokupna kultura.


Kreativne industrije su već više od dva desetljeća u razvijenom svijetu i unutar Europske unije, sektor društvene privrede s najvećom stopom rasta. Obuhvaćaju širok spektar djelatnosti kao što su industrijski dizajn, grafički dizajn, izdavačka, filmska, audiovizualna, zanatska i likovna umjetnost. Stručnjaci govore kako su upravo kreativnost i inovativnost veliki gospodarski adut za budućnost.


Foto: Vedran Karuza


U vrijeme pandemije dizajn interijera postao je vrlo važan, odnosno ljudi su počeli više pažnje posvećivati uređenju doma. Što vi kao stručnjak smatrate važnim, na koje detalje treba staviti naglasak prilikom uređenju svoga doma?


– Dizajnirati dom je način stvaranja jedinstvenog senzornog okruženja koje djeluje neprimjetno i kohezivno. To je jedinstven mikrosvemir koji stvara utjecaj na svoje korisnike i može donijeti sreću i mir.


Zamišljam često dom kao nastavak urbanog ili ruralnog ili kakvog god tkiva, koji povezuje okoliš s njegovom nutrinom, stvarajući vizualnu vezu između vanjskog i unutarnjeg prostora, uvažavanjem elemenata prirodnog okoliša. Na ovaj se način dom predstavlja kao da je oduvijek trebao biti tamo.


Radite više stvari istovremeno. Koji biste projekt voljeli realizirati u dogledno vrijeme?


– Najdraži mi je uvijek onaj sljedeći projekt, jer ću možda u njemu imati mogućnost postići savršenstvo. Naravno, to je nedostižan cilj i upravo zbog toga se i bavim ovim poslom – on nikad nije gotov.


Foto: Vedran Karuza