Uvodnik

Krk odsad bliže PGŽ-u i ostatku Hrvatske

Zlatko Crnčec

Krčki most / Foto M. TRINAJSTIĆ

Krčki most / Foto M. TRINAJSTIĆ

U Hrvatskoj je sve politika, ali činjenica da više neće morati plaćati mostarina za otok Krk ipak prelazi okvire puke borbe za političke bodove

placeholder


Prije tek nešto manje od godinu dana motociklisti iz Rijeke i PGŽ-a organizirali su prosvjednu akciju usporavanja prometa preko Krčkog mosta plaćajući mostarinu u lipama i tako upozorili da bi je trebalo potpuno ukinuti. Upozorili su da je most odavno otplaćen, te da je jedini u Hrvatskoj čiji se prelazak naplaćuje. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković tada je kritizirao ovu akciju zbog nanošenja gospodarske štete, ali i najavio da ipak postoji mogućnost ukidanja mostarine. I to kroz dogovor s međunarodnim kreditorima s kojima se pokušava dogovoriti restrukturiranje nagomilanih dugova hrvatskog cestarskog sektora. Dogovori su očito urodili plodom, i od danas mostarine više nema. Nakon 40 godina prijelaz preko Krčkog mosta bit će slobodan za sve.



Ova će mjera definitivno pomoći krčkom turizmu. Epidemija korona virusa ozbiljno je zaprijetila ovoj gospodarskoj djelatnosti. Predsezona je krajnje podbacila i svi se sada nadaju da će srpanj i kolovoz donijeti bolje rezultate. Korona je svima upropastila sezonu, pa na cijelom Mediteranu traje borba za svakog mogućeg gosta koji bi se u špici sezone ipak odlučio provesti neko vrijeme uz sunčanje, plivanje i sve druge morske radosti.


Tako su se susjedi Talijani odlučili za radikalne mjere. Na Siciliji nude turistima da im svaka treća noć bude besplatna dok koronom još gore pogođeni Španjolci razmatraju mogućnost da od 1. srpnja, kada će otvoriti svoje granice za turiste, ponude aranžmane da dva gosta ljetuju po cijeni jednog. Hrvatska u startu ima barem dvije velike prednosti pred ovim konkurentskom turističkim destinacijama. Kao prvo, korona epidemija bila je ovdje neizmjerno blaža nego u Italiji i Španjolskoj, a kao drugo sjeverni je Jadran u zemljopisnom smislu puno bliži tradicionalnim hrvatskim gostima – Nijemcima, Austrijancima i Slovencima. Naravno, kada netko protegne iz Beča ili Münchena do Kvarnera mostarina je zanemariva stavka u cjelokupnom trošku. Ali u vrijeme gospodarske krize uzrokovane korona epidemijom njeno ukidanje može biti dodatni psihološki poticaj da se netko iz ovih zemalja uputi do Krka.





Naravno da će puno ljudi reći da se u ovom slučaju radi o predizbornom triku. Međutim, u ovom slučaju politička korist iz cijele priče, ako će je biti, ipak će otići na više strana. Gradonačelnik Krka i predsjednik PGS-a Dario Vasilić godinama se bori za ukidanje mostarine. Još tamo 1999. na njihov je prijedlog u Zakon o otocima uvršten amandman kojim su se mostarine oslobodili svi koji žive na otoku, a dvoje godine kasnije tog su nameta bili oslobođeni i svi otočki gospodarski subjekti. A budući da će PGS na ove izbore izaći kroz SDP-ovu Restart koaliciju otpadaju optužbe da si je HDZ-ova Vlada i njen ministar Butković namjestili tajming otvaranja mosta samo par tjedan prije održavanja parlamentarnih izbora.


Službena svečanost otvaranja mosta za besplatan prijelaz održat će se danas ujutro, a na njoj će biti prisutan naravno Butković, ali i ostali lokalni čelnici s Krka koji pripadaju svim stranakama. Bit će zanimljivo pratiti hoće li se ukidanje mostarine ipak pretvoriti u temu predizborne kampanje u osmoj izbornoj jedinici. Ne bi bilo ništa čudno da se tako nešto ipak dogodi. U Hrvatskoj je sve politika, ali činjenica da više neće morati plaćati mostarina za otok Krk ipak prelazi okvire puke borbe za političke bodove.
Iako će u striktno zemljopisnom smislu ostati tamo gdje su i sada, Krk, Njivice, Omišalj i sva ostala otočka mjesta bit će u svim drugim segmentima puno bliža ostatku PGŽ-a i Hrvatskoj. Naplatne su kućice, istina, zasad ostale, ali za vjerovati je da će brzo nestati ili biti upotrebljavane za neke druge svrhe. A bajkeri će svoje kune, odnosno točnije lipe, odsad moći potrošiti na koju kriglu hladnog piva na nekoj od krčkih terasa.