U brodogradnji se najviše koriste poliesterske smole u u kombinaciji sa staklenim ojačanjima. Vinilester iskazuje bolju otpornost prema vodi i kemijskom djelovanju, ali je i skuplji. Laminat od epoksi smole još je otporniji, jači i fleksibilniji
Dvije prirodne znanosti – kemija i fizika – imaju veliko značenje za kvalitetu broda. Uz njegov projekt, moglo bi se reći i odlučujuće. Istodobno, suvremena tehnologija omogućuje provjeru kvalitete, nudi potvrdu dobro obavljena posla. Ista tehnologija nudi pomoć i u slučaju havarije, kad treba konkretno “izmjeriti” količinu oštećenja, dati odgovor na pitanje što popravljati, odstraniti i zamijeniti, a što je ostalo čitavo i zdravo, neoštećeno. Sve navedeno odnosi se na mala i manja plovila građena od suvremenih materijala, a koje u svakodnevnom govoru nazivamo stakloplastikom. Složena riječ razumljiva svakome tko poznaje manja plovila, ona što ih svrstavamo u kategoriju “za zabavu i razonodu” na moru. Iako, nisu baš samo takva, budući da danas plove tisuće raznih brodova i brodica od stakloplastike s profesionalnim namjenama. O njihovoj gradnji i popravcima prije nekoliko dana opsežno se govorilo u Biogradu, na seminaru kojemu su teme bile najnovije tehnologije i primjena raznovrsnih materijala što se koriste u gradnji i popravljanju plastičnih plovila. Seminar je organizirao Yacht- Pool Hrvatska, prvenstveno za svoje partnere – članove REX inicijative, ali i za ostale brodograditelje i popravljače brodova koje zanimaju suvremena tehnička i tehnološka kretanja u toj djelatnosti. Materijali i njihova primjenaPredavači su bili stručni ljudi iz kemijske industrije koja proizvodi materijale za gradnju plovila, brodograditelji – projektanti i predstavnik tvrtke koja se bavi ispitivanjem materijala. Svi na jednom mjestu a nasuprot njima solidan auditorij. Među slušateljima dominira brodograđevna struka, ali su došli i predstavnici osiguravateljskih kuća, sudski vještaci… Imalo se što čuti, razumljivo je bilo i onima koji nisu izravno iz struke i proizvodnje. Pravilna primjena materijala daje kvalitetan laminat, rekla je uvodno dipl. ing. Viktorija Pogačić iz karlovačkog Kelteksa, domaćeg proizvođača materijala za gradnju plastičnih plovila. Nastavila je s objašnjavanjemonoga što često čujemo a, moramo priznati, nije nam uvijek do kraja razumljivo. Govorila je o poliesterskim, vinilesterskim i epoksi smolama, potrebi dodavanja u njih druge komponente – katalizatora, a koju opet nazivamo ubrzivač. Laminat se ojačava staklenim i grafitnim vlaknima. Ove potonje u svakodnevnom govoru nazivamo karbonskim. Spominjala je i hibridna vlakna, kevlar, keramička… Objašnjavala je primjenu punila, pripremu materijala za laminiranje, o čemu također ovisi kvaliteta. Poznati su nam to pojmovi, ponešto smo čuli o tim materijalima i načinu rada, ali bi rijetki među nama, na primjer, znali objasniti razliku između poliestera i vinilestera. U brodogradnji se najviše koriste poliesterske smole u u kombinaciji sa staklenim ojačanjima, naglasila je ing. Pogačić. Vinilester iskazuje bolju otpornost prema vodi i kemijskom djelovanju, ali je i puno skuplji. Laminat od epoksi smole još je otporniji, jači i fleksibilniji i – još puno skuplji. Mjehurići zraka koji mogu ostati u laminatu uvjetuju kasnije njegovo raspadanje, to je osmoza koja kreće iznutra, a rezultat je pogrešnog odabira materijala i lošeg rada. Vlasnici plastičnih plovila znaju i što je gelcoat, stručno definiran kao dekorativno – zaštitni sloj. Ni on nije uvijek idealan, nezadovoljni s njime mogu biti brodograditelji i vlasnici plovila. Pogreške u radu s njim manifestiraju se na razne načine. Posljedica neadekvatnog rada može se iskazati i kroz žutilo gelcoata. Kako popravljatiPopravak plovila posebna je tema. Nije to jednostavno, zapuniti oštećenje ili rupu istim materijalima od kojih je plovilo građeno. Nije isto popravljati oštećenje iznad ili ispod vodene linije. Za pokravke je najbolje koristiti vinilester. Kod popravaka je važna kompatibilnost materijala, koji se mogu i smiju nanositi jedan preko drugoga, a koji ne smiju. Kada primijeniti kit, koji nanesen u debljim slojevima puca, kako ga pojačati, spriječiti moguće pucanje..? U biogradskoj marini Kornati, gdje je održan seminar, razvila se zanimljiva diskusija, iznosili su brodograditelji primjere iz vlastite prakse, tražili savjete, zanimljiva iskustva iznosili su sudski vještaci. Uz sve ostalo, jednoglasan je zaključak, sunce je veliki problem, ono značajno oštećuje gelcoat. Suvremena tehnologija nudi brodogradnji puno novih materijala i velike mogućnosti njihove primjene. Vrijeme će pokazati njihovu kvalitetu i funkcionalnost u brodogradnji. Zato, zaključuje ing. Pogačić danas bi u brodogradnji dobro bilo imati i tehnologa. Mladi inženjeri brodogradnje Nataša Pavlović i Petar Predović govorili su o projektiranju brodova, te međuovisnosti projekta, proizvodnje i materijala. Oni imaju tri godine radnog iskustva u slovenskom Seawayu, i to na poslovima projektiranja. Poznati slovenski bodograditelj koji je posljednjih godina u velikoj ekspanziji puno duže je prisutan, i afirmiran, na međunarodnom nautičkom tržištu kao projektant s brandom J&J design. Njihov potpis nose mnogi poznati brodovi raznih europskih, i hrvatskih, brodograditelja. Projekt broda kojim se dofinira njegov vanjski i unujtarnji izgled jedna je od faza projektiranja. Prije početka gradnje nepohodan je njen projekt, definiranje brodske strukture, to je temeljni uvjet kvalitete broda. Čvrstoću broda determinira projekt, a ona prvenstveno ovisi o kategoriji plovidbe za koju je brod namijenjen. Prilikom projektiranja broda važna je njegova nosivost, strukturu uvijek treba prilagoditi maksimalnom opterećenju i brzini. Puklo je na zdravoKod većih plovila značajan je utjecaj mora i valova. Proizvođači materijala trebali bi davati tehničku podršku brodograditeljima, jer svaki materijal nije pogodan za brod. U svemu tome, ne smije se zanemariti postupak certifikacije plovila, bez tog papira ne može se na tržište. Od dokazuje kvalitetu, svojevrsna je garancija sigurnosti plovidbe. Kakva je struktura laminata – plastike od koje je brod građen, pojednostavljeno rečeno – čovjekovo oko ne može vidjet, ali mu to može reći suvremena tehnologija. Materijal gradnje moguće je ispitivati ultrazvučnom i radiografskom metodom, objasnio je dipl. ing. Miroslav Omelić, stručnjak za provjeru kakvoće. Iz više razloga ultrazvuk je prihvatljiviji, on je primaran za detekciju raznih nepravilnosti, a rezultat je odmah poznat. S njime se mogu detektirati mala oštećenja ili proizvodne greške, reda veličine 3 – 4 milimetra. Ultrazvuk može otkriti mjehurić zraka u laminatu ili stupanj njegova oštećenja kod havarije, a može detektirati i vlagu. Za kvalitetno ispitivanje bitan je referentni blok, on je polazište, posebno kod specifičnih višeslojnih materijala. Primjena ultrazvuka otežana je jedino prilikom ispitivanja spojeva materijala. Sudionicima seminara pokazano je kako se u praksi ultrazvukom ispituju kvaliteta i stanje laminata kompozitnih oplata i drugih dijelova brodova. Puno zanimljivih informacija, puno novih saznanja ponudio je seminar svim sudionicima. Hrvatski Yacht-Pool International još je jednom učinio korak više od samog posredovanja u osiguranju plovila. Reakcija je odmah uslijedila – slikovit je bio jedan sudski vještak. Više puta prilikom vještačenja slušao sam priče vlasnika plovila, “puklo je na zdravo”, bilo je često objašnjenje za oštećenja kojima se nije znao uzrok. Sad je sve jasno, konstatirao je on. Da, i to “pucanje na zdravo” nečim je uzrokovano.
Greenline u jubilarnom izdanjuTehnološku priču o materijalima za gradnju plovila upotpunili su inženjeri Nataša Pavlović i Petar Predović. Govorili su o sprint tehnologiji visokokvalitetnih laminata uz primjenu vakuuma. Riječ je o jednom od najskupljih i najkvalitetnijih proizvoda na nautičkom tržištu. Cijena je iskazana usporedbom – jedan kilogram plovila od stakloplastike stoji pet eura, a rađenog sprint tehnologijom 50 eura!?Još jedan zanimljiv podatak došao je iz Seawaya – prije nekoliko dana isporučili su stoti model Greelinea. Hibridni brod, sa sunčevim kolektorima, predstavljen javnosti prije dvije godine pobudio je izuzetno veliko zanimanje među nautičarima u zapadnoj Europi, brodograditelj je naprosto zatrpan narudžbama. Na primjeru tog broda ekološka svijest stanovnika EU dolazi do punog izražaja.
Greenline u jubilarnom izdanjuTehnološku priču o materijalima za gradnju plovila upotpunili su inženjeri Nataša Pavlović i Petar Predović. Govorili su o sprint tehnologiji visokokvalitetnih laminata uz primjenu vakuuma. Riječ je o jednom od najskupljih i najkvalitetnijih proizvoda na nautičkom tržištu. Cijena je iskazana usporedbom – jedan kilogram plovila od stakloplastike stoji pet eura, a rađenog sprint tehnologijom 50 eura!?Još jedan zanimljiv podatak došao je iz Seawaya – prije nekoliko dana isporučili su stoti model Greelinea. Hibridni brod, sa sunčevim kolektorima, predstavljen javnosti prije dvije godine pobudio je izuzetno veliko zanimanje među nautičarima u zapadnoj Europi, brodograditelj je naprosto zatrpan narudžbama. Na primjeru tog broda ekološka svijest stanovnika EU dolazi do punog izražaja.