Appleu se lijepo poklopilo. Milijuni obožavatelja velikog maga upisano je na listu predbilježbi za telefon iPhone 4S
Parafrazirajmo jednu staru izjavu: »Steve je mrtav, živio iPhone 4S«. Pomalo morbidno, ali crni humor je potreban kad se vidi da je smrt Steva Jobsa iskorištena kao reklama. Dobro, ne reklama, ali kao dobar zamašnjak za prodaju novog uređaja. Crnohumorno raspoloženi ljudi u tome isto vide prste samog velikog maga tehnologije – odlučio je kad umrijeti kako bi poboljšao prodaju posljednjeg telefona.
Jasno to je šala (valjda), ali Appleu se lijepo poklopilo. Stoga je prvi dan stiglo čak milijun predbilježbi za novi iPhone. Većinom se tu radi o narudžbama tvrtki, no to je za 400 tisuća veća brojka nego li za »običnu« četvorku. Što znači da se čak i trgovci nadaju da će ovaj mobitel ići jako dobro na krilima Jobsove smrti. Da, bizarno je i morbidno, ali tko koga pita kakvo je što kada se prodaje.
Jasno da ima onih koji su Jobsa doživljavali kao osobu lošu po tehnološki razvoj. Stoga i njegova smrt nije svugdje dočekana kao tragedija. Najoštrije riječi uputio je Richard Stallman, kontroverzni je američki haker i programer, te aktivist slobodnog softvera. Appleova ideologa nazvao je osobom koja je pionir rađenja računala kao »hermetičnih kul stvari namijenjenih da posluže odvajanju budala od njihovih sloboda«. Citirao je izjavu kako mu nije drago da je umro, ali jeste da je otišao.
– Nitko nezaslužuje da umre – ni Jobs, ni gospodin Bill (misli se na Gatesa, op.a.), niti ljudi krivi za veće zločine od njihovih. Ali svi mi zaslužujemo kraj Jobsova malignog utjecaja na računarstvo, oštre su Stallmanove riječi.
Jobsova krivica, prema Stallmanu i njemu sličnima, je jednostavna. Konzumizam je nadjačao sve drugo u svijetu računala i tehnologija, što je bila davna Jobsova ideja, još od vremena kad je u spavaćoj sobi izrađivao Apple I. Računala su prestala biti sredstvo razvoja i pojačavanja znanja, a postala su »must have« roba za one koji žele biti u trendu. Proizvod za pokazivanje, poput kakve dizajnerske krpice, novog bijesnog automobila ili jahte od kakvih 12 do 15 metara bar.
E, ali brojni analitičari baš u toj osebujnosti i karizmatičnosti Steve Jobsa vide potencijalnu minu za Apple. Naime, Jobs je bio osoba koja je izradu novog uređaja nadzirala od ideje do samog kraja proizvodnje. Zapravo i dalje, jer je i odnose s javnošću pomno pratio. Ne samo pratio, nego i sam kreirao. Bio je pravi tiranin ako je vjerovati nekim bivšim zaposlenicima. A svega toga sada nema, nema jedne osobe koja je alfa i omega i koja objedinjuje proizvodni proces u jednoj multinacionalnoj tvrtki. Nema kontrole, Apple postaje standardne velika firma, i mnogi misle kako je to zapravo loše, jer će se strategija rasplinuti i neće biti tog faktora x u proizvodnji, što je Jobs uvijek bio. Bez njegovog amenovanja ništa se nije događalo.