»Interferencije«

Vrijeme u kojem živimo: U Malom salonu izložba umjetnika iz Rijeke i Splita

Nela Valerjev Ogurlić

Izložbu su najavili Branko Cerovac i Slaven Tolj, a uz njih autori su i Vanja Pagar te Hrvoje Cokarić / Foto V. KARUZA

Izložbu su najavili Branko Cerovac i Slaven Tolj, a uz njih autori su i Vanja Pagar te Hrvoje Cokarić / Foto V. KARUZA

Izložba počiva na ideji povezivanja i razmjene umjetnika iz različitih sredina, a projekt je pokrenut izložbom »Siromaštvo« u Splitu 2010. te nastavljen izložbom »Dominacije« u Dubrovniku dvije godine kasnije

RIJEKA U Malom salonu na Korzu sutra u 19 sati bit će otvorena izložba »Interferencije« na kojoj će se publici predstaviti skupina umjetnika iz Splita i Rijeke: Hrvoje Cokarić, Tajči Čekada, Tomislav Ćurković, Davor Dundara, Petar Đakulović, Alemka Đivoje, Krešo Kovačićek, Vanja Pagar, Vedran Perkov, Vilma Reljić, Nika Rukavina, Silvija Siminiati, Damir Stojnić i Marin Zorić.Izložba je dio projekta koji počiva na ideji povezivanja i razmjene umjetnika iz različitih sredina, a pokrenuli su ga Splićani izložbom »Siromaštvo« održanom u Splitu 2010. godine. Dvije godine potom u Dubrovniku je održana izložba »Dominacije«, a niz se nastavlja riječkim »Inetrferencijama«.Sadržaj izložbe – kako je najavljeno na jučerašnoj konferenciji za novinare – oslikava vrijeme u kojem živimo, a naziv je preuzet iz rada splitskog umjetnika Vanje Pagara koji zajedno s Hrvojem Cokarićem te Slavenom Toljem i Brankom Cerovcem potpisuje autorstvo izložbe.


AutoriU Rijeci izlažu Hrvoje Cokarić, Tajči Čekada, Tomislav Ćurković, Davor Dundara, Petar Đakulović, Alemka Đivoje, Krešo Kovačićek, Vanja Pagar, Vedran Perkov, Vilma Reljić, Nika Rukavina, Silvija Siminiati, Damir Stojnić i Marin Zorić.


Prema Cerovčevim riječima, višeznačan pojam interferencije obuhvaća sve moguće oblike uzajamnog utjecaja, miješanja, sukobljavanja i preklapanja različtih pojava, pa u tom svjetlu treba promatrati izložbu na kojoj će akcionistički i aktivistički angažirani splitski i riječki umjetnici ukrstiti vlastite pristupe zadanoj temi koja se preklapa sa zanimljivim interferencijama u sredinama u kojima djeluju, kao i cijeloj našoj zemlji, a i na planetu.


Za ilustraciju izložbe odabran je rad riječkog umjetnika Damira Stojnića »Unidentity« – šahovska ploča na kojoj nema crnih i bijelih figura već su sve dvobojne. Šah se često koristi kao metafora za društvene odnose, a pojam šahovske interferencije označava postupak namjernog žrtvovanja figure radi postizanja strateške prednosti.


Stojnićev rad dolazi kao komentar na aktualnu društveno političku situaciju ali – kako je primijetio Cerovac – direktno asocira i na konceptualnog umjetnika i šahovskog velemajstora Marcela Duchampa koji je svojedobno u Portorož doveo Bobbyja Fischera. Duchamp je šah smatrao vrlo važnim za svoj intelektualni rad i za shvaćanje umjetnosti. On je naslikao »Kartaše« po uzoru na Cezanna, ali je s kartaških prešao na šahovska pravila, što je imalo radikalne posljedice po razvoj suvremene umjetnosti i njezinog razumijevanja. Zbog toga je šah bitna matafora i za shvaćanje avangardnih promjena u umjetnosti, smatra Cerovac koji je zajedno s Toljem selektirao radove riječkih autora, a sudjelovao je i u splitskom te dubrovačkom sazivu izložbe.


Kao vrlo zanimljiv najavio je i rad Davora Dundare koji će se predstaviti kao skulptor, s jednom čudnovatom bogomoljkom, a kao svojevrsno iznenađenje i rad Vanje Pagara koji će pomoću jednog riječkog simbola tematizirati problem današnjih emigranata.


Nela VALERJEV OGURLIĆ


»Unidentity« – šahovska ploča Damira Stojnića