HOK

Ugostitelji Vujčiću: Ne možemo mi biti krivci za rast cijena, posljednji smo u lancu

Alenka Juričić Bukarica

Arhiva NL

Arhiva NL



Ugostitelji ne mogu biti krivci za rast cijena kad su posljednji u lancu, uz kontinuiran rast svih ulaznih troškova, poručili su danas iz Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Hrvatske obrtničke komore (HOK), u reakciji na izjave guvernera Hrvatske narodne banke (HNB) Borisa Vujčića o “krivcima” za rast inflacije u Hrvatskoj.


Vujčić je, naime, na ovotjednom brifingu za novinare govorio i o posljedicama vrlo visoke stope inflacije u sektoru turističkih usluga, koji je imao, i još ima, kaže, najviši doprinos rastu inflacije u Hrvatskoj, a što se prvenstveno odnosi na usluge hotelskog smještaja i ugostiteljske usluge.


One su, upozorio je, dovele do realnog pada potrošnje inozemnih turista, koji je već dugo vremena izražen.




Iz HOK-a su na to reagirali ukazujući kako ugostitelji ne mogu biti začetnici ili krivci trenda povećanja cijena ako su posljednji u lancu.


– Cijene jesu rasle, ali su istovremeno rasli i svi ulazni troškovi, a ukupna marža u ugostiteljstvu je u ovoj godini pala s 12 na 9 posto.


Poslodavci su, osim gotovo duplog rasta plaća, suočeni i s većim doprinosima, skupljim energentima te maržama velikih trgovaca. Moram istaknuti da su u zemljama u okruženju ulazni troškovi robe značajno niži, a time naši ugostitelji u značajno nepovoljnijem položaju, istaknuo je predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil te podsjetio na izjave stručnjaka s Instituta za turizam dr.sc. Ivana Kožića s ovogodišnjeg 37. Kongresa ugostitelja i turističkih djelatnika koji je kao glavne uzroke inflacije te rasta cijena u ugostiteljstvu i turizmu naveo maloprodaju i rast plaća.


Nadalje, je, kazao je, potrebno promijeniti perspektivu i sagledati kontekst, napominjući kako je, primjerice, kava proizvod u koji je implementirano oko 40 različitih troškova, pri čemu treba istaknuti i PDV od 25 posto i porez na potrošnju, koji opterećuje samo hrvatske ugostitelje u usporedbi sa stranom konkurencijom.


– Došlo je do rasta cijena, ali samo kako bi preživjeli i radili, a ne ostvarivali ekstraprofit. Tu tvrdnju potvrđuju smanjene marže. Obrtnici nisu ti koji rade za ekstraprofit i itekako paze da ne iznevjere i ne izgube svoje goste.


Mi znamo da će nam oni sami prvi pokazati ukoliko ne budu zadovoljni s onime što smo im isporučili za njihov novac. Tržište je pokazalo da gotovo odmah kažnjava one koje neopravdano i prekomjerno povećavaju cijenu bez proporcionalnog ulaganja u kvalitetu.


Naglašavam da su zahtjevi stavljeni pred ugostitelje nemogući – ulaganja i podizanje kvalitete, uz kontinuirano povećanje troškova, a bez povećanja cijena, istaknuo je predsjednik HOK-a.


Inače, posljednjeg dana u studenom ove godine u Hrvatskoj je u Cehu ugostiteljstva i turizma poslovalo 11.858 obrta, 101 više nego u isto vrijeme prošle godine, ali i 11 manje nego krajem listopada ove godine.