Foto Davor Kovačević
Kako je riječ o simboličnom povratku Meštrovićeva doma u život nakon tisuću dana zatvorenosti i odsutnosti publike ulaz u Atelijer će do kraja godine biti besplatan
Slavni Atelijer Meštrović u Zagrebu ponovno je u subotu otvorio svoja vrata javnosti nakon višegodišnje cjelovite obnove pokrenute zbog oštećenja u potresima.
Obnovom je prostor konstruktivno osnažen i muzeološki redefiniran, a novi stalni postav posjetiteljima omogućuje intiman uvid u život i stvaralaštvo Ivana Meštrovića, u ambijentu u kojem je umjetnik živio i radio.
Projekt obnove vodila je ravnateljica Muzeja Ivana Meštrovića Sandra Grčić Budimir, dok je autorica novog stalnog postava muzejska savjetnica Barbara Vujanović. Arhitektonsko i likovno oblikovanje potpisuju Damir Gamulin, Antun Sevšek i Jasmin Ćemanović iz studija Organizirano oblikovanje.
Nada u budućnost
Na svečanom otvorenju ravnateljica Muzeja Sandra Grčić Budimir istaknula je zahtjevnost procesa obnove i simboliku ponovnog otvaranja Atelijera.
– Iza nas je teško i složeno razdoblje obilježeno potresima, pandemijom i cjelovitom obnovom tijekom koje su inventar, skulpture i djelatnici morali biti preseljeni, a gotovo cijela kuća ponovno presložena.
Usprkos svim izazovima, danas s ponosom svjedočimo obnovljenom Atelijeru Meštrović i novom stalnom postavu kojim Ivana Meštrovića iznova aktualiziramo s dubokim poštovanjem prema njegovoj ostavštini.
Zahvaljujem svima koji su svojim radom, znanjem i predanošću omogućili ovu realizaciju. Posebnu zahvalnost upućujem svim djelatnicima Muzeja Ivana Meštrovića koji su iznijeli ovu priču.
Neka ovaj dan označi početak nove, vedrije dionice Atelijera, u duhu Meštrovićeve umjetnosti koja, kako je napisao Rittig, nosi nadu u budućnost, kazala je Grčić Budimir.
Autorica stalnog postava Barbara Vujanović naglasila je suvremeni muzeološki pristup i važnost ambijenta kazavši kako novi stalni postav Atelijera Meštrović donosi svjež, suvremen pogled na život i stvaralaštvo Ivana Meštrovića.
– Kuća s atrijem, vrtom i atelijerom promatra se kao jedinstveni muzejski prostor u kojem ambijent sam postaje dio priče o umjetniku. Skulpture su organizirane u tematske cjeline koje otkrivaju proces nastanka djela, posebnosti materijala i iskustva koja su oblikovala Meštrovićev opus.
Postav ostaje živ i dinamičan zahvaljujući povremenim izmjenama eksponata, dok se posjetiteljima želi pružiti toplo, neposredno i senzorno iskustvo, dostupno i onima koji dolaze bez prethodnog stručnog znanja.
Nova stalna izložba uspostavlja ravnotežu između tradicije i suvremenosti, potvrđujući Meštrovićev dom kao prostor otvorenog dijaloga između umjetnosti, arhitekture i publike, dočarala je posjetiteljima Vujanović, prisjetivši se i slavnog posjeta Davida Bowieja atelijeru 1990. godine, uoči njegovog koncerta u Zagrebu. Posjetiteljima otvorenja prikazan je i kratak film o obnovi prostora »Povratak muzeja u Meštrovićev dom«.
Kulturološki identitet
Svečanom otvorenju prisustvovali su i predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković sa suradnicima, ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs, ministrica zdravstva Irena Hrstić te ministrica zaštite okoliša i zelene tranzicije Marija Vučković, kao i brojni uzvanici i predstavnici kulturnih institucija. Premijer Plenković i ministrica Obuljen Koržinek dotakli su se važnosti i uspjeha postpotresne obnove.
– Zaista sam sretna i ponosna da danas otvaramo još jedan obnovljeni muzej, atelijer Ivana Meštrovića, velikana hrvatske umjetnosti čije je nasljeđe oblikovalo naš kulturološki identitet. Vjerujem da smo ovom obnovom dokazali zahvalnost koju osjećamo prema njemu i svemu što je činio, kazala je Obuljen Koržinek.
Plenković se osvrnuo na cjelokupnu obnovu Zagreba i Banovine nakon potresa.
– Ukupno smo do sada na obnovu Banovine i Zagreba potrošili 4,2 milijarde eura, to je ogroman novac, ali taj će novac ostati trajno kao čvrsti i otporni temelj zagrebačke kulturne i sakralne baštine, zagrebačkih bolnica, sveučilišta, škola i vrtića…
Ista stvar je i na Banovini, naglasio je premijer, dodavši za kraj prigodan Bowiejev citat, »if we could be heroes just for one day«, referirajući se na sve heroje koji su pridonijeli u obnovi grada.
Nova čitanja
Obnovljeni Atelijer obuhvaća kuću, atrij, vrt i odvojeni radni prostor, koji zajedno čine cjelinu u kojoj su skulpture raspoređene u tematski pregledne cjeline. Posjetitelji mogu pratiti Meštrovićev umjetnički proces, upoznati raznolikost materijala i osjetiti atmosferu doma u kojem je umjetnik živio sa suprugom Olgom i četvero djece.
U kući u Mletačkoj ulici 8 i 10, koju je Meštrović oblikovao 1920-ih godina, izložena su neka od njegovih najznačajnijih djela, među kojima su »Miloš Obilić, Povijest Hrvata«, ženski aktovi iz međuratnog razdoblja, kao i rijedak portret kralja Faisala, koji svjedoči o međunarodnom ugledu umjetnika.
Tekstove stalnog postava potpisuju Barbara Vujanović i Mate Marić, a fleksibilni postamenti i mogućnost rotacije skulptura omogućuju promjenjivost izložbe i nova čitanja prostora pri svakom posjetu.
Svečano je otvorenje upotpunio glazbeni performans klasičnog gitarista Srđana Bulata koji je odsvirao »Zdenac života«, a za kraj i prigodni crossover na temu Davida Bowieja.
Ulaz u Atelijer Meštrović besplatan je do kraja godine.