Nova kultura majčinstva

Priča o tome kako su dvije prijateljice stvorile sigurno mjesto za tisuće mama

Life Native Team

Martina Friganović i Sonja Švajhler, Foto: Promo

Martina Friganović i Sonja Švajhler, Foto: Promo

U trenutku kada smo otvorile dušu jedna drugoj i vidjele koliku snagu nosi iskrenost, shvatile smo da sigurno postoji još žena koje se isto tako osjećaju, ali šute. Pokretanje Supermama bio je naš način da tim ženama damo glas, govore Martina Friganović i Sonja Švajhler

Martina Friganović i Sonja Švajhler, dvije mame, prijateljice i žene koje su se usudile priznati da majčinstvo nije uvijek onako kako ga prikazuju, upravo su iz tog razloga razvile platformu Supermame.hr.


Iako dolaze iz potpuno različitih profesionalnih pozadina, spojila ih je želja da stvore prostor u kojem žene mogu govoriti otvoreno i pronaći podršku.


Kroz razgovor usmjeren na razvoj prepoznatljive platforme, kazale su da im je posao poput veze na daljinu jer je Sonja u Zagrebu, a Martina u Italiji. Unatoč udaljenosti, odlično funkcioniraju jer se savršeno nadopunjuju.


Trenutak koji ih je potaknuo da pokrenu Supermame.hr i otvore prostor iskrenim pričama o majčinstvu, zapravo je njihovo vlastito iskustvo majčinstva i spoznaje da se u majčinstvu, koje bi navodno trebalo biti najradosnije razdoblje života, može osjećati nevjerojatno usamljeno.


– U tom smo razdoblju shvatile da nam nedostaje prostor u kojem bismo mogle reći ‘teško mi je’ bez straha da ćemo biti osuđene. U trenutku kada smo otvorile dušu jedna drugoj i vidjele koliku snagu nosi iskrenost, shvatile smo da sigurno postoji još žena koje se isto tako osjećaju, ali šute.


Pokretanje Supermama bio je naš način da tim ženama damo glas i pokažemo da je normalno i potrebno, pričati o majčinstvu bez filtera, te da nisu same u onome kroz što prolaze. Da postoje ONE, koje ih vide, čuju i razumiju, otkrivaju.


Tabu gubi moć


Na platformi se izmjenjuju stručnjaci i stvarne mame, a Martina i Sonja balans između profesionalnih savjeta i svakodnevnih priča pronalaze tako da nijedno ne stavljaju iznad drugoga.


Navode da stručni savjeti pružaju znanje, sigurnost i razumijevanje, a autentične priče mama daju ono nešto što nitko, pa ni stručnjak, ne može dati, a to su sirova istina, emocija i identifikacija.


– Naš pristup je jednostavan: želimo da mama koja čita jedan tekst dobije osjećaj da ju druga žena potpuno razumije, a da već sljedeći tekst donese stručno utemeljeno objašnjenje onoga što proživljava.


Stručnjaci su važan dio onoga što radimo jer nam je bitno da kroz portal i podcast dajemo bitne i korisne informacije majkama koje se često osjećaju zbunjeno u moru raznoraznih savjeta koji pristižu sa svih strana, pojašnjavaju.


Na pitanje o tome s kakvim se tabuima u majčinstvu najčešće susreću, odgovaraju:


– Najčešći su oni najintimniji, osjećaj da nisi dovoljna, da ne osjećaš odmah ‘pravu’ vezu s bebom, baby blues, tjeskoba, preplavljenost, ponekad i ljutnja ili ambivalentnost prema majčinstvu.


Sve ono što se ne uklapa u sliku nježne mame s reklame. Odlučile smo ih razbijati tako da ih naprosto izgovorimo, jer čim jedna mama kaže ‘i ja sam to prošla’, tabu počinje gubiti moć.


Priznaju da je platforma Supermame.hr duboko utjecala na njihova iskustva majčinstva te ih, zbog otvorenosti zajednice, osnažila.


– Kada svakodnevno čitaš poruke podrške i vidiš žene koje se međusobno ohrabruju, i ti kao mama rasteš.


S druge strane, pristup ‘bez filtera’ nas je ponekad tjerao da se suočimo sa stvarima koje možda nismo bile spremne podijeliti. Ranjivost zna biti teška, ali dugoročno nas je naučila da budemo nježnije prema sebi i prihvatimo da ne moramo imati sve odgovore, kažu.


Nova kultura majčinstva


Na platformi su s vremenom primijetile i promjene o tome kako žene u Hrvatskoj danas govore o majčinstvu u odnosu na vrijeme kada su je pokrenule, pojasnivši da je u početku govoriti o mentalnom zdravlju majki bilo ne samo rijetko, nego ponekad i neugodno.


– Osjećamo da se polako gradi nova kultura majčinstva u kojoj je dopušteno ne biti savršena i u kojoj si mame međusobno pomažu umjesto da se uspoređuju, što je možda najljepša promjena kojoj svjedočimo, pojašnjavaju.


Izmjenjuju im pozitivni utisci različitih žena, što su situacije koje naše sugovornice ne zaboravljaju.


– Znaju nam se javiti žene s već odraslom djecom s porukama poput: »Da ste bar postojale u moje vrijeme«. Takve riječi dirnu do srži i podsjete zašto ovo radimo, priznaju.


Dodaju da bi željele da svaka mama zna da je sasvim u redu biti nesigurna, umorna, zbunjena i da to ništa ne oduzima od njezine ljubavi prema djetetu jer, kako kažu, ne postoji savršena mama.


– Postoji samo dobra mama, a dobra mama si onda kada si nježna prema sebi. I svaki put kad se pitaš jesi li dovoljna, dovoljna si i više nego što misliš. Samo pogledaj u oči svog djeteta, u njima si najbolja mama na svijetu.


U majčinstvu nikad nisi sama, čak niti kada ti se tako čini. Negdje uvijek postoji žena koja proživljava isto, zaključuju Martina i Sonja.


Pokreni nešto svoje

Sonji i Martini je u pothvatu pomogao program podrške Philip Morrisa Zagreb za koji kažu da im je donio priliku da ideju pretvore u nešto opipljivo i održivo, a podrška im je omogućila pokretanje njihovog prvog fizičkog proizvoda koji će uskoro ugledati svjetlo dana.


Uz financijsku pomoć, naglasile su važnost mentorstva i osjećaja da netko vjeruje u njih i viziju, dajući im tako motivaciju za ambiciozniji rast. »Pokreni nešto svoje« je akceleracijski program podrške mikropoduzetnicima koji podržava inovativne i društveno odgovorne poduzetnike u Hrvatskoj, a financijski ga podržava Philip Morris Zagreb, dok ga provodi ACT Grupa iz Čakovca.


Dijana Najjar Raškaj, rukovoditeljica komunikacija tvrtke Philip Morris Zagreb i koordinatorica projekta, ističe da Impact poduzetnici pokreću održive promjene u društvu jer svojim rješenjima odgovaraju na važne društvene izazove i pritom stvaraju gospodarsku vrijednost.


S obzirom na to da se na putu suočavaju s brojnim izazovima, ovim se programom pruža podrška za ostvarenje njihovih ideja i pozitivnog učinka u zajednici.


Ana Brigović, voditeljica podrške poduzetnicima i poslovnog razvoja te koordinatorica projekta iz ACT Grupe, naglašava da je u 2024. godini svaki uloženi euro u program donirao 4,48 eura društvenog dobra, što potvrđuje njegov snažan učinak.


– Kvaliteta prijava iz godine u godinu raste, a raznolikost i izvrsnost projekata iz brojnih područja čine odabir izuzetno zahtjevnim, dodaje Brigović.

*Sadržaj nastao u suradnji s partnerom Philip Morris Zagreb.