Iza brenda UP Candle Design krije se bračni par Juriša i Margarita Puratić
Margarita i Juriša Puratić studioUP Candle Design pokrenuli su početkom 2021. s namjerom da stvore drugačiju svijeću – iskustvo, priču, povezanost
povezane vijesti
Wildlight, nova kolekcija brenda UP Candle Design iza kojeg se krije bračni par Margarita i Juriša Puratić, nastala je iz snažne potrebe da se kroz dizajn progovori o odnosu čovjeka i prirode.
Inspirirana promjenama u krajoliku koji ih okružuje i simbolikom divljih životinja našega podneblja, kolekcija spaja suvremene skulpturalne forme, održivu izradu i pažljivo promišljenu poruku o suživotu.
Ručno rađene svijeće – ris, vuk, jelen, sova, medvjed, lisica, zec i bjeloglavi sup – postaju mali svjetlosni spomenici prirodi koja se povlači, ali i dalje tiho podsjeća na vlastitu prisutnost.
Margarita i Juriša Puratić studioUP Candle Design pokrenuli su početkom 2021. s namjerom da stvore drugačiju svijeću – iskustvo, priču, povezanost.
Voštane skulpture od isključivo prirodnih materijala bez aditiva, boja i mirisa, izrađuju u studiju nedaleko Kastva, u obiteljskoj kući, a razgovoru otkrivaju kako su ideju pretvorili u opipljivu seriju pažljivo modeliranih objekata, koje izazove nosi izrada figurativnih svijeća te zašto vjeruju da dizajnerski, održivi proizvodi i danas imaju svoje mjesto – kao predmeti s identitetom, pričom i svrhom.

Kolekcija Wildlight
SNAŽAN PODSJETNIK
Što vas je inspiriralo na novu kolekciju Wildlight?
– Inspiracija za kolekciju Wildlight proizašla je iz osjećaja sve veće udaljenosti čovjeka od prirode.
Promjene u prostoru koji nas neposredno prati – osobito u šumi uz koju živimo, a koja se iz godine u godinu postupno mijenja i smanjuje – potaknule su razmišljanje o tome kako se udaljavanjem od prirode jednako tako udaljavamo i od vlastitog instinkta i intuicije, sve češće zarobljeni između ekrana, betona i ubrzanog ritma.
Nedavno pojavljivanje jelena blizu centra grada, o kojem je pisao i Novi list, doživjeli smo kao snažan podsjetnik koliko je granica između svakodnevice i prirodnog svijeta tanka.
Kolekcija je zamišljena kao diskretan poziv na pažljiviji odnos prema onome što nas okružuje, ali i prema onome što u nama ostaje izvorno i prirodno – kroz svjetlo, formu i simboliku životinja.
Svaka svijeća iz kolekcije posvećena je jednoj životinji našeg kraja kao što su ris, vuk, jelen, sova i posebno bjeloglavi sup? Zašto ste se odlučili baš za te životinje?
– Kolekcija obuhvaća osam modela – risa, vuka, jelena, sovu, bjeloglavog supa, ali i medvjeda, lisicu i zeca. Dio tih životinja obilježava naš kraj i njegovu divljinu, dok su druge često neprimjetan, ali stalno prisutan dio prirodnog svijeta koji nas okružuje.
Bjeloglavi sup zauzima posebno mjesto kao prepoznatljiv simbol Kvarnera i ravnoteže u prirodi. Pri odabiru nam nije bila važna egzotika, već stvarni kontekst, bliskost i značenje koje te životinje nose.
Svaku svijeću prati i kratak tekst u sklopu pakiranja koji upotpunjuje formu – o simbolici životinje, osnovne informacije o vrsti te ideju suživota i ekologije.
Koje su glavne razlike u dizajnu i proizvodnji svijeća iz kolekcije Wildlight u odnosu na vaše prethodne linije?
– I naše prethodne kolekcije nastaju s jasnom skulpturalnom namjerom – svijeće su zamišljene kao mali volumeni koji imaju svoj izraz neovisno o tome jesu li upaljene ili ne.
Razlika kod Wildlighta nije u tome što je »više skulpturalna«, već u tome što je figurativna, za razliku od ranijih, apstraktnijih formi.
Ovdje je oblik izravno vezan uz prepoznatljiv motiv i simboliku životinje, što je procesu dizajna dalo dodatnu složenost. Svaki model prolazio je kroz više faza 3D modeliranja, prototipiranja i dorade kako bi se postigla ravnoteža između izražajnosti forme, stabilnosti i dugovječnosti svijeće.

PRIRODNI MATERIJALI
Možete li opisati proces od prve ideje do gotove Wildlight-svijeće?
– Proces započinje istraživanjem i skicama, nakon čega slijedi 3D modeliranje i razvoj prototipa. Svaki model prolazi više faza dorade prije nego što se krene u izradu kalupa. Nakon toga slijedi ručno lijevanje, testiranje stabilnosti i završna obrada. Sve faze odvijaju se unutar našeg studija u Kastvu.
Planirate li proširiti kolekciju Wildlight nakon prve serije modela, dodati nove motive, primjerice iz biljnog svijeta, ili možda limitirana izdanja?
– Razmišljamo o proširenju kolekcije, ali bez žurbe. Ideja je da kroz buduće modele, predstavimo i životinje karakteristične za različite regije, kao način da se istakne raznolikost prirodnih krajolika i lokalnih priča. Važno nam je da svako proširenje ima smisao i jasnu poveznicu s postojećom idejom, a ne da se kolekcija širi samo kvantitativno.
Postoje li posebni izazovi u izradi Wildlight svijeća, na primjer u vezi sa stabilnošću voska, održavanjem detalja u kalupima, ili dugovječnošću i kako ih rješavate?
– Ima ih dosta. Skulpturalni oblici zahtijevaju preciznost u izradi kalupa i pažljivo balansiranje volumena i stabilnosti voska. Detalji se lako izgube ako proces nije pravilno postavljen, pa je testiranje ključno. Dugovječnost i ravnomjerno izgaranje također su bili važan dio razvoja.

ODRŽIVOST I EKOLOGIJA
Pretpostavljam da je ekološka održivost pri izradi kolekcije Wildlight i dalje snažan temelj izrade, kao uostalom i kod vaših prethodnih kolekcija?
– Naravno. Održivost je temelj našeg rada od početka, pa tako i ove kolekcije. Koristimo prirodni sojin vosak i pamučne fitilje, te proizvodimo u malim serijama kako bismo izbjegli višak i nepotrebnu potrošnju.
Jesu li danas prirodni materijali lakše dostupni nego li kad ste krenuli?
– Djelomično. Izbor je širi, ali i zahtjevniji ako želite kvalitetu i dosljednost. Nama je danas lakše jer imamo iskustvo i jasne kriterije, ali i dalje biramo pažljivo, često uz cijenu dužeg čekanja ili viših troškova.
Nakon početnih izazova pokretanja obrta i pozicioniranja na tržištu, jeste li ostvarili dio vaših ciljeva i kakvi su planovi za budućnost?
– Ostvarili smo ono najvažnije – gradimo brend polako, dosljedno i bez kompromisa po pitanju vrijednosti.
U sljedećem razdoblju nastavljamo razvijati nove kolekcije, suradnje i autorske projekte, ali i dodatno razraditi ponudu svijeća po narudžbi, gdje se dizajn i simbolika prilagođavaju konkretnom kontekstu ili povodu.
Pritom nam je važno da pojedine kolekcije, poput Wildlighta, nastave živjeti i izvan samog proizvoda – kroz inicijative i suradnje koje prirodno proizlaze iz ideje kolekcije. Fokus ostaje na kvaliteti, dizajnu i smislu, a ne na količini.

Dar s identitetomKoliki je tržišni potencijal ručno rađene i dizajnerske svijeće u vrijeme masovne proizvodnje i jeftinih proizvoda? – Vjerujemo da interes za dizajnerske, ručno rađene svijeće raste, osobito u svijetu masovne i ubrzane proizvodnje u kojem ljudi sve češće traže predmete s identitetom i značenjem. No taj rast ne dolazi bez izazova – inflacija, nesigurnost i prezasićenost tržišta često usporavaju odluke o kupnji. Upravo zato publika koja se odlučuje za ovakve proizvode to čini svjesno: dizajnerska svijeća za njih nije samo dekor, nego iskustvo, poklon, ritual i dio prostora. To nije proizvod za sve, ali za svoju publiku ima jasan smisao.
|
