Nafta

U Janafu tvrde da MOL-ove rafinerije ne moraju ovisiti o Rusima: ‘Imamo naftu za Mađarsku i Slovačku’

Marinko Glavan

Goran Kovacic/PIXSELL

Goran Kovacic/PIXSELL

Iz Jadranskog naftovoda poručuju da se prema Mađarskoj i Slovačkoj može transportirati 12,9 milijuna tona nafte



Jadranski naftovod (JANAF) je u mogućnosti u cijelosti zadovoljiti sve godišnje potrebe MOL-ovih srednjoeuropskih rafinerija za sirovom naftom, odgovoreno nam je iz JANAF-a, na upit o mogućnosti zadovoljavanja MOL-ovih potreba za sirovom naftom, nakon izjave premijera Plenkovića, u razgovoru za CNN, da putem Jadranskog naftovoda Hrvatska može jamčiti i Mađarskoj i Slovačkoj isporuku više od 12 milijuna tona nafte godišnje.


Mađarska i Slovačka imaju dvije naftne rafinerije kojima upravlja MOL, u Százhalombatti, pokraj Budimpešte i u Bratislavi, koje zajedno godišnje prerađuju oko 14 milijuna tona sirove nafte. Iz JANAF-a ističu kako je mogućnost transporta prema tim rafinerijama gotovo jednaka njihovoj godišnjoj preradi.


Provedena testiranja


U odgovoru na naš upit, naveli su kako provedena testiranja protoka naftovoda, od Omišlja do mađarske granice, s utilizacijom naftovoda od 95 posto i sposobnosti MOL Grupe da preuzima sirovu naftu na mjestu predaje, garantiraju transport od 12,9 milijuna tona godišnje. Pri tom treba uzeti u obzir da Mađarska godišnje proizvodi oko milijun tona sirove nafte s vlastitih nalazišta, a još oko dvjesto do tristo tisuća tona uvozi s hrvatskih naftnih polja.




Unatoč tome što se putem JANAF-a mogu zadovoljiti potrebe prerade sirove nafte u Mađarskoj i Slovačkoj, obje zemlje obilato su koristile izuzeće od sankcija prema Rusiji pa je, prema dostupnim podacima, uvoz ruske nafte naftovodima lani povećan za dva posto, u odnosu na 2021. godinu, prije ruske agresije na Ukrajinu. O tome svjedoči i ugovor MOL-a s Janafom za ovu godinu.


– U ovom trenutku Janaf s MOL-om ima sklopljen važeći ugovor o transportu 2,1 milijuna tona sirove nafte sustavom Janafa za razdoblje do 31.12. 2025., ističu iz Janafa.


Inače, MOL se, zajedno sa Slovnaftom (slovačkom naftnom kompanijom u većinskom vlasništvu MOL-a) već u nekoliko navrata žalio na navodno nepravedne uvjete i cijene transporta nafte Jadranskim naftovodom. Zadnji put ove godine, kada su tvrdili kako su nezadovoljni ugovorom potpisanim na samo godinu dana, kao i da im je Janaf obračunao znatno veće cijene od prosječnih u Europi za uslugu transporta naftovodom.


– MOL i Slovnaft potpisali su jednogodišnji ugovor o transportu sirove nafte s dioničkim društvom Janaf, operaterom hrvatskog dijela Jadranskog naftovoda. Kompanije MOL i Slovnaft izražavaju žaljenje što je potpisan tek jednogodišnji ugovor, po znatno višim cijenama od europskih transportnih tarifa u ovom sektoru, tvrdili su tada iz MOL-a i Slovnefta.


Cijene su normalne


Uslijedila je promptna reakcija iz uprave Janafa koja tvrdi da je MOL-u bio ponuđen izbor između potpisivanja jednogodišnjeg i višegodišnjeg ugovora, pri čemu je MOL odabrao opciju ugovora na samo godinu dana. Odlučno su odbacili i tvrdnje MOL-a o previsokim cijenama transporta.


– Kad je riječ o cijenama transporta sirove nafte, ponovo naglašavamo činjenicu kako ne postoji europski benchmark cijena transporta nafte naftovodnim sustavima. Svaki je naftovod specifičan prema svom geografskom položaju i okruženju. U tom kontekstu Janafov transportni sustav zahtijeva mnogostruko veća ulaganja u održavanje strateškog huba za prihvat tankera, kao i cijele trase koja prolazi različitim i vrlo zahtjevnim terenima, zbog čega je trošak sigurnosti sustava te zaštite i očuvanja okoliša iznimno visok. Janaf je ujedno komercijalna kompanija koja ostvaruje dobit za dioničare, dok je značajan broj preostalih naftovoda u vlasništvu vertikalno integriranih naftnih kompanija te vlasnici njima često transportiraju naftu do vlastitih rafinerija prema tarifama s minimalnim profitnim zahtjevima ili bez istih. Povećanje količina sirove nafte koje MOL Grupa transportira prema središnjoj Europi bi sukladno važećim komercijalnim uvjetima rezultiralo i povoljnijom cijenom, priopćila je u veljači ove godine uprava JANAF-a.