Kazalište Ulysses

Izvedena predstava »Kako sam naučila voziti« Paule Vogel: Progovaranje o teškoj temi uz izvrsne glumce

Vanesa Begić

Foto MARKO STOJANOVIĆ

Foto MARKO STOJANOVIĆ

Riječ je o komornom, nimalo laganom djelu koje po mnogočemu korespondira s aktualnim trenutkom. Nazivaju ga i »Lolitom« napisanom iz ženske perspektive



BRIJUNI – Predstava Kazališta Ulysses »Kako sam naučila voziti« Paule Vogel odigrana je u Etnografskom muzeju na Brijunima te ispraćena ovacijama zadovoljne publike. Izvrsne su uloge ostvarili Svetozar Cvetković i mlada glumica Marta Bogosavljević, u ovom iznimno komornom, niti malo laganom djelu koje po mnogočemu korespondira s aktualnim trenutkom, a vijesti svugdje oko nas nerijetko donose upravo te, nažalost potresne teme o raznim vrstama zlostavljanja između četiri zida.


Nježan scenski jezik


– Riječ je o tekstu koji mnogi nazivaju »Lolitom« napisanom iz ženske perspektive – o liku odrasle Malecke koja se prisjeća svog djetinjstva. Radeći na ovom djelu u komornom, intimnom prostoru Kuće Hartefakt, s glumicom Martom Bogosavljević i glumcem Svetozarom Cvetkovićem, kao i sa svim suradnicima, trudili smo se pronaći nježan scenski jezik za ovaj složen, dubok i delikatan tekst – koji ni ne pokušava parirati stvarnosti koju svakodnevno živimo. Ona je daleko strašnija, događa se svuda oko nas i djeluje obeshrabrujuće nezaustavljivo – zato smo kroz ovu predstavu pokušali krenuti unatrag, korak po korak, ispitujući problem s kojim se većina ljudi koji čitaju ovaj tekst susrela nekada u životu, kazao je Vuk Bošković, dramaturg.


Polazeći od pretpostavke da su sve sretne obitelji jedna nalik drugoj, a sve nesretne – nesretne na svoj način, te da u biti ne znamo krije li se iza simpatičnog susjeda koji uredno pozdravlja, zlostavljač kćeri, sina, unuka, nećaka, predstava se razvija putujući složenim meandrima ljudske duše i prikazujući razne aspekte stvarnosti.




Redateljica Tara Manić kazala je: »Nadam se da ćemo ovom predstavom ljude učiniti budnijima i barem malo hrabrijima – to bi bilo više nego dovoljno u društvu u kojem ih činimo osramoćenima i tihima«, ističući da je to i predstava o opraštanju, mada se postavlja i pitanje je li moguće oprostiti i do koje je mjere to uopće moguće učiniti. No, vođena na suptilan način ne postavlja »velika« pitanja, premda dolazi do simbioze mikro i makrosvjetova, gdje su svjetovi pojedinaca u biti preslika aktualnosti i vijesti koje nažalost stalno čitamo i čujemo.


Višestrukost ljudske zbilje


Kroz predstavu je prikazana i višestrukost ljudske zbilje – tetak koji nećakinji (nisu u krvnom srodstvu, on je tetkin suprug, svojta dakle) kada napuni 18 godina nudi i suživot, brak, a s druge strane, monstrum se probudio kada je imala 11 godina. Predstava otvara mogućnost razmišljanja o mnogočemu i redateljica to vrlo spretno čini. Uz nevjerojatnu glumu – Cvetkovićeve glumačke vještine su itekako poznate, no mlada je glumica Marta Bogosavljević naprosto oduševila. Produkciju potpisuje Hartefakt.


Bogati kolovoz


Četiri izvedbe »Kralja Leara« publika će moći početkom kolovoza vidjeti na tvrđavi Minor na Malom Brijunu. U kolovozu publika Ulyssesa moći će vidjeti i uspješnice iz prijašnjih sezona, a 3. kolovoza bit će glazbeno-poetski koncert »Pod pariškim nebom« Nere Stipičević. U kolovozu na Brijunima počinje i tradicionalna RUTA, Regionalna unija teatara. Koncert će održati Vlatko Stefanovski i Teška industrija, predstavu »Glumac… je glumac… je glumac« izvest će Zijah Sokolović, a sezona će završiti koncertom Rade Šerbedžije i Zapadnog kolodvora.