Odlazak u 84. godini

Preminuo kazališni i filmski redatelj Georgij Paro

Hina

Snimio Davor KOVAČEVIĆ

Snimio Davor KOVAČEVIĆ

Režirao je više od 200 predstava, a kao pedagog i nositelj niza institucionalnih dužnosti oblikovao je fizionomiju hrvatskoga kazališta druge polovice 20. stoljeća



ZAGREB Kazališni i filmski redatelj Georgij Paro preminuo je u četvrtak u u Zagrebu 84. godini.


Kazališni i filmski redatelj Georgij Paro, pripadnik posgavellijanskoga naraštaja redatelja, zapažen po inovativnim interpretacijama Krležinih drama i dramatizacijama njegovih drugih tekstova, preminuo je u četvrtak u Zagrebu u 84. godini.


Režirao je više od 200 predstava, a kao pedagog i nositelj niza institucionalnih dužnosti oblikovao je fizionomiju hrvatskoga kazališta druge polovice 20. stoljeća.




Kako ističu iz Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu, kuće u kojoj je šezdesetih godina bio ravnatelj Drame, a u razdoblju od 1992. do 2002. intendant, Paro je od samih početaka pripadao vrhu kazališnih stvaralaca proteklih pedesetak godina.


»Jedan je od onih redatelja koji je poštovao slovo i duh dramskoga teksta, no to ga nije sprečavalo u istraživanjima i eksperimentima pogotovo u ambijentalnom kazalištu. Uvijek je davao slobodu glumcima i nije se povodio trenutnim kazališnim modama i ispraznostima. Njegove kratke i precizne redateljske upute su bile uvijek potaknute suradnjom sa svim njegovim suradnicima, od dramaturga, kostimografa, scenografa, skladatelja, koreografa i iznad svega glumca«, ističu iz HNK.


Govorio je kako je za režiju ishodišni trenutak glumačka podjela i štrihovi, podsjećaju iz HNK. »Ne pokazujući prevelike emocije, Georgij Paro, odnosno Žorž, kako su ga svi kazalištarci zvali, znao je ohrabriti i pohvaliti svakog sudionika predstave s nekoliko kratkih rečenica. Libio se velikih tirada, smatrajući da je scena mjesto akcije i reakcije, a glumcima je uporno ponavljao kako moraju slušati svoje sugovornike i ‘onda će sve doći na svoje mjesto’. Sav svoj rad je temeljio na širokim i raznorodnim interesima, svom golemom obrazovanju, poštovanju svakog tko sudjeluje u radu na predstavi i vjeri kako kazalište doista može biti mjesto plemenitih iluzija i prave umjetnosti«, ističu iz HNK.


Od Krležinih drama i hrvatske dramske baštine do Shakespearea i francuskih i nordijskih klasika


Paro je bio pripadnik tzv. postgavellijanskoga naraštaja redatelja. Početkom sedamdesetih tragao je za kazalištem mita u predstavama poput »Grbavice» Stjepana Mihalića i »Događaj u gradu Gogi« Slavka Gruma, koju je realizirao u suradnji s Ivicom Boban i Marinom Carićem, te za novim kazališnim prostorima, pri čemu se ističu ambijentalne predstave postavljene u sklopu Dubrovačkoga ljetnog festivala – »Život Eduarda II., kralja Engleske« Bertolta Brechta te »Aretej« i »Kristofor Kolumbo« Miroslava Krleže.


Zapažen je po inovativnim interpretacijama Krležinih drama »U agoniji«, »Maskerata« i »Gospoda Glembajevi« te dramatizacijama i prilagodbama drugih Krležinih tekstova (»Banket u Blitvi«, »Zastave«, »Povratak Filipa Latinovicza« i »Ratni dnevnici«).


Paro je s Božidarom Violićem za scenu prilagodio predstavu »Idiot«, a autor je i adaptacija »Ujakova sna« F. M. Dostojevskoga i »Zajedničke kupke« Ranka Marinkovića.Revitalizirao je nekoliko drama iz hrvatske dramske baštine, poput »Dunda Maroja« Marina Držića i »Ljubice« Augusta Šenoe.

Režirao je praizvedbe djela »Malo pa ništa« Antuna Gustava Matoša i »Sveti Aleksi« Tituša Brezovačkoga, a postavio je i mnogobrojna djela suvremenih hrvatskih pisaca poput Matkovićeva »Herakla« i »Na kraju puta«, Marinkovićeve »Glorije«, Kolareva »Svoga tela gospodar«, Hadžićeva »Političkog vjenčanja« te »Gospodar sjena» Dubravka Jelačića Bužimskoga.


Devedesetih je režirao raskošne predstave prema romanima Nedjeljka Fabrija »Vježbanje života« i »Berenikina kosa« te prilagodbu Gundulićeva epa »Osman«.Uprizorio je i djela engleskih pisaca elizabetanskoga razdoblja (William Shakespeare, Christopher Marlowe, John Ford, John Webster) i druge polovice 20. stoljeća (John Osborne, Harold Pinter), potom djela francuskih starijih i modernih klasika – Molierea, Georgesa Feydeaua, Jeana Giraudouxa, Jeana Anouilha, Alberta Camusa, Jean-Paula Sartrea, Jeana Geneta te nordijskih autora Henrika Ibsena i Augusta Strindberga te njemačkoga književnika Bertolta Brechta.

Paro je režirao i operna djela W. A. Mozarta, P. I. Čajkovskoga i M. P. Musorgskoga.


Rođen je u Čačku u Srbiji 1934. Na zagrebačkom Filozofskom fakultetu završio je studij filozofije i anglistike, a na Akademiji dramske umjetnosti kazališnu režiju.


Radio je kao redatelj na Radio Zagrebu, dramaturg u Zora filmu, redatelj u zagrebačkome HNK-u, bio je dramaturg u zagrebačkoj Komediji, redatelj i predavač na američkim sveučilištima te redoviti profesor na ADU i umjetnički savjetnik Jadran filma u Zagrebu. Bio je umjetnički ravnatelj Dubrovačkoga ljetnog festivala i intendant zagrebačkoga HNK-a.


Redateljsku karijeru počeo je početkom pedesetih godina u karlovačkom Zorin domu, a nakon završenog studija djelovao je u kazalištima širom Hrvatske i cijele regije te je od 1953. godine režirao više od 200 predstava u Hrvatskoj (Karlovac, Zagreb, Dubrovnik, Split, Osijek, Rijeka) i inozemstvu (osobito u SAD-u i Sloveniji).


Režirao je dokumentarne filmove, televizijske i radiodrame, a objavio je i knjige kazališnih zapisa »Iz prakse«, »Made in USA«, »Theatralia disjecta«, »Razgovor s Miletićem« i »Pospremanje«.


Dobitnik je Nagrade »Vladimir Nazor« za životno djelo 2007., Nagrade hrvatskog glumišta za svekoliko umjetničko djelovanje – drama, 2009. te Nagrade Dubravko Dujšin 1985. godine.