Novi protest

Mještani Ilovika spriječili početak radova u luci Mrtvaška

Bojan Purić, Marinko Glavan

Foto Bojan Purić

Foto Bojan Purić

Kamion s radnicima, natovaren elementima ograde, krenuo je prema pristaništu, no put su mu prepriječili stanovnici Ilovika s transparentima



Prosvjed mještana Ilovika koji su spriječili pristup izvođača gradilištu te prekid održavanja državne brodske linije 311 izmještene na relaciju Ilovik – Mali Lošinj obilježili su novu epizodu u projektu rekonstrukcije i dogradnje Mrtvaške kojoj se Ilovčani već mjesecima protive, tražeći izmjene projekta koje bi im omogućile pristajanje u Mrtvaškoj za trajanja radova.


Prosvjed Ilovčana završio je mirno, a brodska linija je u poslijepodnevnim satima ponovo uspostavljena, nakon što je brodar »Porat Ilovik« potpisao sporazum s Gradom Malim Lošinjem i Primorsko-goranskom županijom, a Grad Mali Lošinj isplatio sredstva za dosadašnje održavanje izmještene linije.


Sve je započelo prijepodne, na dan kada je Županijska lučka uprava Mali Lošinj predvidjela nastavak građevinskih radova u uvali Mrtvaška na jugu otoka Lošinja, gdje je početkom godine pokrenula izgradnju nove luke namjesto sadašnjeg pristaništa, mulića izgrađenog još u doba austrijske uprave.




Foto Bojan Purić


Veliki dio stanovnika otoka susjednog Ilovika otada se podignuo na noge, nezadovoljan projektom kojim je predviđena visina rive novog pristaništa dva metra, što je previsoko za njihova mala plovila, a nezadovoljni su i time što se za trajanja radova ukida dosad postojeća brodska linija Ilovik – Mrtvaška, kojom se od jednog do drugog otoka putovalo deset minuta, odnosno umjesto u Mrtvašku brod sada treba ići u udaljeniju luku Mali Lošinj (eventualno u nešto bliži Veli Lošinj, u slučaju nepovoljnoga vremena).


Na ove probleme Ilovčani upozoravaju već mjesecima, nedavno su održali i prosvjedni skup ispred zgrade gradske uprave u Malom Lošinju, a novi prosvjed dogodio se i ovom prilikom, kada su ponovo svoje automobile parkirali tako da je nemoguć pristup drugih vozila pristaništu, a prepriječili su se kamionu s radnicima koji je krenuo prema pristaništu.


Prosvjedni skup


Već u ranim jutarnjim satima u uvali Mrtvaška počeli su se okupljati mještani Ilovika, koji su s otoka stigli vlastitim barkama, a pridružilo se i nekoliko zainteresiranih stanovnika Malog i Velog Lošinja.


S transparentima viđenim i tijekom nedavnog prosvjednog skupa u Malom Lošinju, Ilovčani su se sučelili s predstavnicima investitora i izvođača radova – u Mrtvašku je stigao Filip Balija, ravnatelj Županijske lučke uprave Mali Lošinj.


Na licu mjesta bilo je i nekoliko policijskih službenika, što u odorama, što u civilu. Dok je trajalo »međusobno odmjeravanje«, radnici su postavljali jedan po jedan element ograde na rubovima predviđenog gradilišta, dok nije preostao samo razmak dovoljan za prolazak vozila.


Foto Bojan Purić


Približno oko podneva, kamion s radnicima, natovaren elementima ograde, krenuo je prema pristaništu, no put su mu prepriječili stanovnici Ilovika, pa je vozač zaustavio vozilo.


Nakon nekoliko minuta »pat-pozicije«, za vrijeme kojih su kamerama mobitela situaciju bilježili i Ilovčani i ravnatelj Balija, vozač se vratio uzbrdo.


Nedugo potom, predstavnici investitora i izvođača napustili su Mrtvašku, otišli su i radnici varaždinske »Crtorad signalizacije« koji su u Mrtvašku stigli pauk-vozilom, a potom su otišli i policijski službenici.


Ilovčani su se povukli prema pristaništu, zadržavši se u dogovoru o svojim daljnjim akcijama.


Niz primjedbi


Osim Ilovčana, primjedbe na radove u Mrtvaškoj ima i Toni Bonić, čija obitelj u neposrednoj blizini pristaništa ima kuću za odmor, kojoj se pristupa preko sadašnjeg gradilišta. Kako kaže Bonić, upropašten mu je posao.



»Nisu me ni obavijestili da će mi zatvoriti pristup, pa sam to saznao od Ilovčana. Ove godine izgubio sam više od 200 tisuća kuna, iako je drugima turistička sezona bila kao i 2019. godine«, navodi Bonić, nezadovoljan time što na Mrtvašku mještane nije došla podržati ni gradonačelnica ni predsjednik Gradskog vijeća, ali i pasivnošću Mjesnog odbora Velog Lošinja, na čijem je području Mrtvaška, prema ovom problemu.


Iz Gradskog vijeća prisustvovao je ovaj put jedino Rudolf Ivković iz opozicijskog HSLS-a.


Filip Balija rekao je da je prošli tjedan obavijestio Mjesni odbor Ilovik o nastavku radova i preko njega pozvao mještane da uklone svoja vozila iz područja gradilišta, a da je umjesto pet-šest vozila koliko ih je zatekao u petak, ovdje sada bilo njih dvadesetak.


»Ne svi, ali dio Ilovčana opire se radovima, za koje imamo pravomoćnu građevinsku dozvolu. Ako se ovo nastavi, vidjet ćemo koje su zakonske mogućnosti da nastavimo radove«, zaključio je Balija.


Predstavnici izvođača radova, a posao je dobio »Texo Melior« iz Cavtata, iako prisutni u Mrtvaškoj, nisu htjeli davati izjave.


Jedna od prosvjednica, Marija Baričević, prisjetila se poroda prije dvadesetak godina, kada su je po zimi i oluji barkom dopremili do Mrtvaške, gdje su je preuzeli vatrogasci i odvezli do hitne pomoći.


»Ako sada zatvore Mrtvašku, što će biti u takvim situacijama«, zapitala je.


Karlo Jadrošić rekao je da je, zbog nekadašnjih slabih veza, kao školarac bio podstanar u Malom Lošinju, a da će se zatvaranjem Mrtvaške to ponavljati i novim generacijama.



»Žena je vozila dijete u Mali Lošinj na balet, sada na atletiku, a kako će to sada, misli li tko na sport i zdravlje?« kazao je.


Adrijana Letić prepričala je da je 2017. godine oboljela od raka i zahvaljujući tome što ju je brat mogao barkom dovesti do Mrtvaške, ipak brže stizala do Rijeke i natrag, na kemoterapije i zračenja.


Brod ujutro ostao na Iloviku


Ovom je prosvjedu prethodio jutarnji ostanak broda brodara »Porat Ilovik« u luci Ilovik.


Kako kaže Sabina Simičić iz tvrtke »Porat Ilovik«, otkad su 4. listopada upućeni na pristajanje u Mali Lošinj, nisu dobili ni lipe od ugovorenih 148.000 kuna mjesečno (bez PDV-a) od Grada Malog Lošinja i Primorsko-goranske županije, koji su najavili pokriti razliku koja nastaje u odnosu na raniju, kraću plovidbu od Ilovika do Mrtvaške.


Simičić kaže da je dobila sporazum već potpisan od gradonačelnice Ane Kučić i župana Zlatka Komadine, no ne želi ga potpisati, dok se ne uvede isplata dvaput mjesečno, umjesto jednom kako predviđa tekst sporazuma, te dok se ne korigira broj nautičkih milja plovidbe.


Također, kaže Simičić, nije regulirana procedura za slučaj uplovljavanja u Veli Lošinj.


Pročelnica županijskog Upravnog odjela za pomorsko dobro, promet i veze Nada Milošević i gradonačelnica malog Lošinja objasnile su kako su sredstva za isplatu razlike osigurana, ali brodar sve do ponedjeljka nije potpisao sporazum, odnosno ugovor prema kojemu bi se sredstva uopće mogla isplaćivati.


Ugovor su u ponedjeljak potpisali brodari, nakon čega je Grad Mali Lošinj odmah uplatio svoj dio sredstava, a očekuje se da će svoj dio danas uplatiti i županija.


Nakon što je Grad Mali Lošinj uplatio svoj dio naknade za održavanje linije, brod s Ilovika je isplovio u 17 sati, što nam je potvrdio Ladislav Radoslović, iz MO-a Ilovik, a očekuje se da će u narednim danima nastaviti s održavanjem linije tri puta dnevno.


Od nove godine država će financirati liniju


Problem s plaćanjem održavanja izmještene linije od 1. siječnja će, prema riječima ravnateljice Paole Vidović, riješiti Agencija za obalni linijski pomorski promet koja će preuzeti financiranje plovidbe.


– Još moramo razmotriti što je sve potrebno poduzeti za takvo rješenje, u smislu raspisivanja novog natječaja i drugih pravnih koraka, ali vjerujem da ćemo osigurati sredstva za održavanje ove linije na dužoj relaciji, dok traju radovi u luci Mrtvaška.


Butković: Možemo obustaviti projekt, ali to nije dobro rješenje


Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković na pitanje o rješavanju problema Mrtvaške odgovara kako treba poduzeti sve da taj, za otoke važan, projekt uspije.


– U Ministarstvu smo pokrenuli projekt ulaganja u luke i lučice na obali, vrijedan trenutačno oko dvije milijarde kuna. Treba učiniti sve da se ovaj projekt završi, da se iskoriste sredstva, kao i da se pomogne stanovnicima Ilovika da mogu normalno funkcionirati.


Nisam uključen u plaćanje od strane županije i grada, ali po meni je propust Lučke uprave koja je investitor projekta, u tome što u samom projektu nije predviđeno da stanovnici Ilovika mogu pristajati u Mrtvaškoj za trajanja radova.


Nije riječ o namjernom propustu, ali Županijska lučka uprava trebala je tu mogućnost uključiti u sam projekt.


Je li sada moguće intervenirati u sam projekt, mijenjati građevinske dozvole, bez ugrožavanja financiranja iz EU-a, to je pitanje za sve nas koji smo u projekt uključeni.


Trebamo sjesti i vidjeti što učiniti. Ako treba prekinuti projekt i obustaviti financiranje, obustavit ćemo ga, ali mislim da to nije dobro rješenje, rekao je ministar.