Oko goleme kamene gromade koju su Maje isklesali oko 669. poslije Krista, pronađene početkom 20. stoljeća jugoistočno od Ciudad de Mexica, stvoren je mit o navodnom proročanstvu o kraju svijeta u prosincu 2012., no ona zapravo priča o životu i bitkama jednog vladara i spominje dan 23. prosinca 2012. kao početak novog ciklusa majanskog kalendara
CIUDAD DE MEXICO – Oko goleme kamene gromade koju su Maje isklesali oko 669. poslije Krista, pronađene početkom 20. stoljeća jugoistočno od Ciudad de Mexica, stvoren je mit o navodnom proročanstvu o kraju svijeta u prosincu 2012., no ona zapravo priča o životu i bitkama jednog vladara i spominje dan 23. prosinca 2012. kao početak novog ciklusa majanskog kalendara.
»Maje su imali cikličko shvaćanje vremena u kojemu nije bilo pojma svršetka svijeta«, rekao je meksički arheolog Jose Romero u vezi s kamenom stelom koja je bila tema filma katastrofe »2012.« što ga je 2009. snimio njemački redatelj Roland Emmerich i knjige »Majansko proročanstvo« američkog autora znanstvene fantastike Stevea Altena.
Stela koja se sastoji od šest dijelova, od kojih se neki čuvaju u Meksiku a neki u Sjedinjenim Državama, poznata je kao Spomenik 6 El Tortuguero s arheološkog nalazišta Mucuspane, u državi Tabascu, o kojemu prvi povijesni podaci datiraju iz 1915.
Tom kamenu koji je imao oblik slova »T« danas nedostaju dijelovi. »Zadnji upisani znak je 23. prosinca, ali glavna tema Spomenika 6 nije ni nadnevak, ni proročanstvo ni propast svijeta, nego priča o Balamu Ahauu koji je bio ‘sveti vladar’ El Tortuguera«, rekao je Romero.
Meksički povjesničar Erick Velasquez ističe pak da 23. prosinca koji se spominje – a ne 21. kao što se pisalo – ima veze s »obredom obnove svemira« i svršetkom ciklusa koji je počeo 13. kolovoza 3114. prije Krista.
Romero i Velasquez suglasni su da je pojam »svršetka svijeta«, obilježen prirodnim katastrofama, judeokršćanski. Maje su doista imali proročanstva, ali su ona bila kratkoročna i uglavnom povezana s događajima iz svakodnevnog života, poput kiše, suše, žetve i ribolova.
Velasquez umanjuje važnost katastrofičnih najava utemeljenih na tumačenju samo jednog od 5.000 tragova kulture Maja koji se danas istražuju.