Snježni užici

Obožavaju Hrvatsku ljeti, a još više zimi: Razgovarali smo sa skupinom nizozemskih zaljubljenika u avanturistički turizam

Marinko Krmpotić

Marc de Wachter, Marin Paladinić i William Ukušić / Foto Marinko KRMPOTIĆ

Šestodnevni avanturistički izlet počinje u Delnicama i Fužinama nakon kojih se kreće prema Lici i preko Velebita idemo do Svetog Roka iznad Zadra. Na izletima se gostima nudi domaća hrana, upoznaje ih s običajima i ljepotama prirode. Vozi se po neočišćenim cestama, ponajprije šumskim, tzv. bijelim cestama pokrivenim snijegom, a koriste se i šumske vlake

DELNICE – Većina ljudi u zimskim će uvjetima, pogotovo ako snijega ima puno, najradije odustati od vožnje automobila i poslušati onaj mudri savjet naših meteorologa i policajaca – ne krećite na put, osim ako baš nije nužno potrebno.

No, ima i drugih, onih koji jedva čekaju na vožnju snijegom i to po – neočišćenim ili slabo očišćenim cestama.

Pogađate, riječ je o ljubiteljima zimskih off road vožnji moćnim terencima, a skupinu nizozemskih zaljubljenika u ovu vrstu avanturističkog turizma sreli smo u delničkom Hotelu »Risnjak«, njihovoj bazi iz koje svakodnevno kreću prema različitim dijelovima Primorsko-goranske i susjedne Ličko-senjske županije kako bi uživali u vožnji neočišćenim šumskim putevima i sličnim terenima.

Kotači terenca "kopaju" snježne nanose / Foto Marinko KRMPOTIĆ

Konkretnije pojedinosti o njihovom boravku i aktivnostima rekao nam je William Ukušić čija tvrtka 4X4 Performance d.o.o. već godinama u Hrvatsku dovodi ovu vrstu gostiju.

Početak u Istri

»Kao tvrtka koja brine o nabavi rezervnih dijelova za terenska vozila mi smo pred još 17 godina u Istri pokrenuli utrku »Istra Challenge« koja je brzo privukla pažnju tog 4×4 svijeta. Godine 2002. prestali smo s tom utrkom, ali brojni sudionici prethodnih utrka tražili su da organiziramo bar dvodnevne i trodnevne izlete turističkog formata.

Teški terenci iznimno su snažni / Foto Marinko KRMPOTIĆ

Za nekog su baš ovo snježni užici / Foto Marinko KRMPOTIĆ

Budući da je zanimanje bilo veliko, krenuli smo u to, te izvan klasične turističke sezone u Istru dovodili tu vrstu gostiju do 2010. godine kad smo se odlučili baviti ekstremno-avanturističkim izletima što je dovelo do toga da umjesto Istre tražimo novo područje. Naime, Istra nema atraktivnih i teških terena, ali ima puno žbunja pa su se mnogi gosti ljutili na činjenicu da ogrebu i oštete aute, a ne dožive ništa posebno avanturistički. Naime, njima nije problem i ozbiljno uništiti dio automobila, ali u pravoj avanturističkoj vožnji po što zahtjevnijim terenima.

Marc de Wachter posebno ističe kako je već mnoge Nizozemce privukao pričom o ljepoti Hrvatske, posebno njenog kontinentalnog dijela, zimi.

»U Nizozemskoj, a siguran sam i u ostalim dijelovima Zapadne Europe, Hrvatsku se smatra prekrasnom mediteranskom zemljom s divnim morem, idealnom za ljetovanje. Kad bih prijateljima i poznanicima govorio kako idem na zimski odnor u Hrvatsku, obično bi se čudili i pitali me – kakva zima, pa gdje ćeš u Hrvatskoj naći snijeg! Mnoge sam razuvjerio, a sam uživam u svakoj minuti pri čemu smo posebno sretni ove godine jer je baš pri našem dolasku palo zaista puno snijega«, rekao je de Wachter.

I tako je izbor pao na Gorski kotar za kojeg smo znali da nudi takve terene. Program smo nazvali Croatia Overland te ga uz Gorski kotar proširili i na područje Like pa sve do Zadra, a najčešći gosti su nam Nizozemci, Austrijanci i Nijemci. Konkretnije, šestodnevni avanturistički izlet počinjemo u Delnicama i Fužinama nakon kojih krećemo prema Lici i preko Velebita idemo do Svetog Roka iznad Zadra.

Na tim izletima gostima nudimo najprofinjeniju domaću hranu, upoznajemo ih sa običajima i ljepotama prirode. Ovo zimsko druženje je tzv. extreme winter tour tijekom koje se vozi po neočišćenim cestama, ponajprije šumskim, tzv. bijelim cestama koje su sad pokrivene snijegom, a uz njih koristimo ponekad i šumske vlake. Naravno, pri tom redovno surađujemo sa šumarijama i svim ostalima s kojima je potrebno, a posebno su nam dragi susreti s domaćim ljudima koje oduševi kad vide da je netko do njihovih sela zimi došao – terencima«, govori Ukušić dodajući kako gotovo svaki gost koji dođe na ovu atraktivnu zimsku turu kasnije tijekom godine ponovo dolazi u Hrvatsku na neavanturistički odmor.

Susreti s ljudima

Potvrđuje nam to i Marc de Wachter, Nizozemac koji, ističe, nekoliko posljednjih godina u Hrvatskoj provodi više od pedeset dana.

»Već pet godina redovno zimi dolazimo u Delnice odakle onda uz Williama krećemo u snježnu avanturu. To što smo tu godinu za godinom znači da nam se jako sviđa, posebno ova prekrasna priroda koja je lijepa i zimi i ljeti i koju smo upoznali kroz ove avanturističke vožnje na najbolji mogući način posjetivši lokacije do kojih turisti obično ne dolaze.

Također, oduševljeni smo prijateljskim ponašanjem ljudi u Gorskom kotaru, posebno svih u Hotelu »Risnjak«, ali i susretima s ljudima kad na njih naiđemo na terenu«, kaže Marc koji na pitanje što mu se najviše sviđa u tim zimskim avanturističkim vožnjama kaže da je to – ideja neodustajanja.

Šestodnevni boravak u Delnicama koje su, kaže Ukušić, centar avanturističkog zimskog off road turizma, korist donosi i domaćinima i to ne samo Hotelu »Risnjak«. Primjerice, dan ranije našeg razgovora off road maheri pomogli su izvlačenju LIDL-ovog kamiona koji je zapeo u snijegu. Nadalje, jedan od mjesnih automehaničara stalno ima posla jer mu naručuju dijelove koje treba mijenjati zbog njihovih zahtjevnih vožnji, a za našeg boravka dogovarali su s domaćim lovcima mogućnost prevoženja bala sijena za prehranu životinja duboko u šumi.

»Izazov je pod svaku cijenu savladati cestu na koju smo krenuli. Smisao je boriti se s prirodom, u ovom slučaju snijegom, i ne odustati. U ovih pet godina imali smo niz takvih situacija, a jednu cijelu noć borili smo se da savladamo jednu cestu i u tome smo uspjeli. Kad to napraviš, onda je smisao dolaska na ovu off road avanturu ispunjen«, govori Marc dodajući kako je Hrvatska za njega najljepša zemlja za svaku vrstu turizma pa je uz ovu zimsku turu redovno i punih 25 dana na ljetnom odmoru, a zna »naići« i ostalih mjeseci jer se već jako udomaćio te uživa u Hrvatskoj u svim godišnjim dobima.

Kombinacija snijega i mora

Dio ekipe koja gostima pomaže u ovim zanimljivim vožnjama neočišćenim cestama je i Crikveničanin Marin Paladinić, dugogodišnji ljubitelj off roada i biciklizma.

»Imam vikendicu u Mrzloj Vodici pa jako dobro poznam Gorski kotar što mi itekako pomaže pri određivanju zimskih tura. Zimi najčešće koristimo obične makadam ceste koje nisu očišćene i to je izazov. Jučer smo se cijeli dan probijali od Vrata do kaubojskog sela na Špičunku i savladavali po pola metra snijega i uspjeli što je, naravno, oduševilo sve sudionike jer kombinacija snijega i sela Divljeg Zapada zaista izgleda fantastično. Nakon dva-tri dana divljine Gorskog kotara krećemo i prema moru, pogotovo prema području Novog i Vinodola i planina iznad njega gdje goste oduševljava ta kombinacija snijega i mora koje im je stalno pred očima«, govori Paladinić koji na upit što mu je najteže u ovim avanturističkim vožnjama kaže kako je to vožnja noću šumom samo uz pomoć GPS-a.

Odmor u Roswellu / Foto Marinko KRMPOTIĆ

»Ni po danu nije lako uočiti cestu pokrivenu snijegom, a po noći je to puno teže i tu zaista treba puno strpljenja, pažnje i znanja. No, baš to i jest smisao avanturističkog turizma i vidim da gosti uživaju«, rekao je Paladinić.