Auto-moto savjeti

Održavanje svjećica – indikator za spas motora

Portal Novilist.hr

Na svjećicama se jednostavno može »očitati« stanje i ponašanje motora



Svjećica je vrlo važna komponenta motora s unutarnjim sagorijevanjem. O njoj jednim dijelom ovisi ispravan rad motora, njome se osigurava optimalna iskoristivost goriva i pouzdan rad. Za siguran i dugi vijek svjećica vrlo je važan redoviti pregled te pravilno održavanje. Svjećica se čisti pomoću mesingane žičane četke i finog brusnog papira. Održavanje sustava za paljenje zadatak je koji iziskuje malo vremena i pažnje. Pregled svjećica na motoru potrebno je redovito obavljati, jer time smanjujemo mogućnost kvara. Sva ožičenja, spojevi i električne komponente u motoru, trebale bi biti dobro izolirane i zaštićene od korozije.


Metalni dijelovi svjećice pod dugotrajnim utjecajem vlage i soli korodiraju, stoga se svi metalni dijelovi u procesu proizvodnje zaštićuju cinčanjem. Kod korodiranih metalnih dijelova postoji opasnost od pucanja svjećice (zbog oslabljenosti materijala) pri odvijanju iz ležišta. Kod montiranja i skidanja svjećice sa bloka motora ne smije se preopteretiti navoj, jer može doći do preskakanja navoja kroz tanke stijenke (uglavnom aluminijskog) bloka motora. Ako se to i dogodi, nije sve propalo. Na mjesto oštećenog navoja može se staviti umetak (coil), te montirati istu svjećicu. Nije preporučljivo montirati svjećicu na toplom motoru. Ako se to i radi, treba pričekati da se motor barem malo ohladi, te malo lakše stegnuti navoj, jer u suprotnom može doći do samozatezanja, i kasnije će biti vrlo teško skinuti svjećicu. Oni koji podmazuju navoj prije montira-nja s namjerom da kasnije lakše odvrnu svjećicu, zapravo su u zabludi. Događa se upravo suprotno, navoj svjećice još bolje zapeče.


Jedan od najčešćih uzroka nepravilnosti u radu sustava za paljenje je vlaga i akumulacija (nakupljanje) nečistoća i uljnih filmova. Suprotno uvriježenim mišljenjima, sprejanje sekundarnog namotaja, kablova, i razvodne kape (poklopca), antikorozivnim sprejevima poput WD-40 i sličnih, umjesto čišćenja od prljavština, uzrokuje stvaranje uljnog filma koji kao magnet privlači prašinu i prljavštinu, što dovodi do kondenzacije vlage. Utjecaj vlage jedan je od glavnih problema kod svih komponenti brodskog električnog sustava. Vlaga je dobar provodnik struje, te svaki vlagom oslabljeni element izolacije, predstavlja opasno mjesto za električni proboj na masu, što je posebno važno kod visokonaponskog sekundarnog strujnog kruga. Kod plovila sa benzinskim pogonom, rizik od požara je puno veći nego kod ostalih pogona, stoga je potrebno sve dijelove držati čistim i »odmašćenim«, a »ispravan« aparat za gašenje požara u blizini motora je obavezni dio opreme.




Potrebno je također kontrolirati pravilan razmak (zazor) između elektroda, te položaj masene elektrode koji treba biti u sredini sistema iskrenja (po svim osima). Razmak, odnosno zračnost između centralne i masene elektrode kod baterijskog paljenja, koji je najčešće između 0,7 do 0,8 milimetara, treba biti nešto veći nego kod magnetskog (0,5 do 0,6 milimetara), zbog većih napona u svitku baterijskog sekundarnog struj-nog kruga. Izgled kompletnog sistema za paljenje indikator je ispravnosti rada i stanja motora. Obzirom na izgled sistema iskrenja (vrha svjećice, elektroda i izolatora), moguće je odrediti stanje u kojem se nalazi vaš motor, odnosno pravilnom dijagnostikom svjećice mogu se pravovremeno spriječiti mogući kvarovi i uništenje motora.


Indikacija stanja motora u odnosu na izgled sistema iskrenja


   


Normalno stanje – Izolator svjećice je u rasponu od sivo-bijele / sivo-žute do crveno-smeđe boje. Motor ispravno radi. Radna smjesa pravilno podešena. Izgaranje smjese i paljenje potpuno, bez termičkih opterećenja. Hladni start podešen. Bez ostataka neizgorenog goriva i tetra-etil olova, primjesa motornog ulja, prljavština, čađi.


Čađa – Izolator, elektrode, dosjed svjećice, prekriveni mekom mat crnom čađom.


Uzrok: Nepodešena smjesa (prebogata), filter zraka nedovoljno propusan, prebogati čok pri startanju, svjećice premale topl. vrijednosti.


Indikator: Izuzeto ili slabije paljenje svjećice, hladan start nedovoljnog intenziteta.


Otklanjanje problema: Podesiti smjesu i upotrebu čoka pri startanju, provjeriti i/ili zamijeniti filtar zraka, provjeriti da li je svjećica odgovarajuća.


Zauljene svjećice – Elektrode, izolator i kućište sistema iskrenja pokriveni nauljenim slojem čađe ili karboniziranim slojem.


Uzrok: Previše ulja u komori za izgaranje, nivo ulja u motoru previsok, oštećene ili potrošene uljne karike. Kod dvotaktnih motora previše ulja u smjesi.


Indikator: Bez opaljenja ili sa lošim opaljenjem svjećica, hladan start nedovoljnog intenziteta.


Otklanjanje problema: generalni servis motora, podesiti smjesu goriva i zraka, ugraditi nove svjećice.


Rastopljena srednja elektroda – Centralna elektroda je rastopljena, a masena lagano nagrižena.


Uzrok: Toplinsko preopterećenje uzrokovano samozapaljenjem ili ranim paljenjem smjese. Uzrok može biti zbog prerano podešenog paljenja smjese, zapaljenja smjese zaostalim plinovima i plamenom u komori za izgaranje, zbog loših i potrošenih ventila, neispravnog doziranja goriva, te nezadovoljavajuće kvalitete goriva. Mogući razlog preniska razina grijanja.


Indikator: Nepotpuno iskrenje svjećice, ili izuzetak opaljenja, te gubitak snage i uništenje motora.


Otklanjanje problema: Kontrola rada motora, kontrola paljenja i smjese goriva i zraka. Ugradnja novih svjećica.


Jaka naslaga na centralnoj elektrodi


Uzrok: Istrošene svjećice, zamjena svjećica davno je trebala biti napravljena.


Indikator: Izostanak opaljenja svjećice, posebno kod dodavanja gasa (napon na svjećici više nije dovoljan za preskok iskre između elektroda.


Otklanjanje problema: Zamjena svjećica.


Jaka naslaga na masenoj elektrodi


Uzrok: Uslijed taloženja u komori za sagorijevanje uljnih i gorivnih aditiva, te slabog opstrujavanja u komorama. Posljedica je nepodešenog rada motora, te slabog termičkog opterećenja.


Indikator: Izostanak opaljenja svjećica, posebno kod dodavanja gasa (napon na sistemu iskrenja nije dovoljan za preskok iskre između elektroda).


Otklanjanje problema: Zamjena, ugradnja novih svjećica.