Concept One

Električni auto iz Svete Nedelje bit će hit autosalona u Švicarskoj

Edi Prodan

Reuters

Reuters

 Ne želimo politiku uopće miješati u cijelu priču. Fokus je na automobilu... Ja od Vlade za svoju tvrtku i ne tražim ništa. Ja naprosto nudim svoje poslovne kontakte, koji su vrlo značajni, nudim naprosto Vladi posredništvo u mogućim pregovorima oko dovođenja investitora za što se jako zalažu



Kada se u utorak, 1. ožujka na prvom novinarskom danu podigne zastor s 86. salona automobila u Ženevi, reflektori neće biti usmjereni prema nekim od najpoznatijih svjetskih marki automobila već prema – čudu iz Hrvatske. Djeluje to apsolutno nestvarno s obzirom da Hrvatska ide u red najmanjih proizvođača automobila na svijetu, u Europi su joj primjerice pandan Island, Grčka, Estonija, Norveška ili Finska, no jamstva da će Hrvatska biti zvijezda dolazi iz Svete Nedjelje, iz proizvodnih pogona koji su vlasništvo karizmatičnog Mate Rimca. Svojedobno čudo od djeteta već je na pragu punoljetnosti s ponosom pokazivalo svoj BMW, staru, zelenu »kockicu« ispunjenu baterijama i tvrdilo kako će uskoro smisliti i realizirati superautomobil za čiji će se pogon koristiti isključivo električna energija. Djelovalo je to tada, u drugoj polovici prošlog desetljeća, poprilično nestvarno, utopistički, no već 2009. se pojavljuje tvrtka Rimac automobili koja je svijetu podarila – Concept One. I baš kako je Rimac najavljivao – uistinu je bila riječ o super automobilu kojem su energiju za pogon davale isključivo baterije.


K tome bio je to vraški brz, elegantan pa tako i luksuzan i skup primjerak svijeta na četri kotača. A što nam donosi preksutrašnja premijera da tako smjelo najavljujemo kako će biti jedna od najvećih hitova prestižne Ženeve? Na svijet dolazi  unaprijeđeni Concept One koji ide u red najbržih, prema načinu nastajanja i zemlji porijekla najneobičnijih ikad napravljenih automobila.Ponajprije automobil je to koji za pogon koristi čak četiri elektromotora, po jedna uz svaki kotač, kao i s permanentnim magnetima postavljenih u središnjici pogonskih osovina. Sveukupno je to nevjerojatnih 1088 KS i još nestvarnijih 1600 Nm. Ono što je također novitet je sustav R-AWTW, što je kratica specijalno razvijenog pogona na sve kotače ili – Rimac All Wheel Torque Vectoring sustav. Rimčev je stručni tim razvio sustav senzora koji 100 puta u jednoj sekundi putem brojnih senzora optimizira raspodjelu momenta za svaki kotač. Zahvaljujući tome omogućava se do sada neviđena upravljivost, kao i maksimalno efikasno prenošenje snage na podlogu. Kako je pak Rimac s vremenom itekako dobro ekipirao tim koji u svim segmentima osmišljava automobile pa tako i s najboljim hrvatskim »drifterom« Miroslavom Zrnčevićem – unaprijeđeni Concept One ima niz modaliteta rada u rasponu od klasičnoj vožnji primjerenog »comforta« pa do sportskog, pomalo razuzdanog »drifta«.

– Naše je predstavljanje zakazano za utorak u 14 sati, no intencija nam je ne samo predstaviti naš novi, odnosno unaprijeđeni automobil, ne želja nan je predstaviti se Ženevi i najznačajnijim ljudima iz svjetskog automobilskog bussinesa kao proizvođači komponenti za električne automobile. Zanimljivo je i to da ćemo biti smješteni uz Teslu što znači da smo se ispravno fokusirali u našem razvoju, istaknuo nam je Rimac u razgovoru neposredno pred odlazak u Ženevu.


No kakva bi to bila Hrvatska kad glamurozna strana za koju su zaslužni pojedinac i njegov tim ne bi imala i svoju tamnu, da baš ne kažemo mračnu, institucionalnu, državnu stranu? To naprosto ne bi bila zemlji kavu poznajemo, indolentna Lijepa naša. Pa se tako između svijetla jedne od najznačajnijih automobilskih pozornica, što ženevski salon nedvojbeno jeste, i genioznog Mate Rimca nalazi mračna ulica nerazumijevanja svih dosadašnjih Vlada za hrvatsko gospodarstvo, ili precizno za stvaranje uvjeta koji bi omogućili jačanja automobilske industrije. Rimac automobili su tako zahvaljujući isključivo svom radu i sredstvima stigli do 150 zaposlenih. 


Stalno zapošljavamo




– Da, u posljednjih godinu dana broj zaposlenih nam je narastao za pedeset, pretežito viokoobrazovanih. Ako se ne varam samo smo zadnjih nekoliko mjeseci u radni odnos primili 25 stručnjaka po čemu smo uistinu hrvatski izuzetak, dodaje Rimac.


 No, mogli bi i mnogo više, ali… nova Vlada, baš kao ni prijašnje, ne pokazuje sluha za automobilsku industriju. Pa se Rimac nedavno bio odlučio i za formu otvorenog pisma novom premijeru Tihomiru Oreškoviću. U njemu između ostalog stoji:


»Tvrtku Rimac Automobili sam prije 5 godina pokrenuo u garaži. Danas nas mnogi smatraju tehnološkim liderom u našoj branši. Zapošljavamo preko 150 ljudi te se planiramo ponovno udvostručiti na 300 ljudi do kraja godine. U razvojnom odjelu imamo 60-ak visokokvalificiranih mladih inženjera koji nam većinom dolaze direktno s fakulteta, dok nam je prosjek godina 30. Velikom dijelu ljudi koju zapošljavamo, naša je tvrtka jedini razlog za ostanak u Hrvatskoj. Osim toga aktivno radimo i na vraćanju kvalificiranih Hrvata rasutih po svijetu u Hrvatsku kako bi vrijednost stvarali upravo ovdje…


Mnogi nas smatraju najatraktivnijom start-up tvrtkom u Europi pa često držim predavanja o svom putu svugdje po svijetu. Svjestan sam da smo još uvijek mala tvrtka sa zanemarivim impactom na makroekonomsku situaciju, ali smatram da je vrlo značajno što pokazujemo da se u Hrvatskoj može natjecati na svjetskoj sceni u najkompetitivnijoj industriji na svijetu – automobilskoj. Osim toga, iz našeg rasta se itekako vidi da imamo potencijala postati snažna kompanija koja će imati dalekosežni učinak, kako direktno tako i indirektno kroz dobavljače i postavljanje primjera drugima…


Ljudi se čude


Uvijek se ljudi čude kako smo uspjeli unatoč problemima i izazovima sa kojima se susrećemo i zašto smo još uvijek u Hrvatskoj. Ja sam tijekom godina dobivao razne ponude za premještanje tvrtke – od Njemačke, Francuske, Ujedinjenog kraljevstva, Kanade, pa sve do Ujedinjenih Arapskih Emirata. Vlada SAD-a je samo kroz Department of Energy investirala preko 10 milijardi dolara u razvoj novih tehnologija za transport, dok je samo Tesla Motors u svojim počecima dobila pola milijarde dolara. Mnoge europske države, pogotovo Ujedinjeno kraljevstvo, ulažu značajna sredstva u tu industriju dok se mi borimo na istom tržištu bez ikakve potpore. Ono što je žalosno je da je jedina stvar koja nas je zadržala ovdje moj patriotizam i tvrdoglavost što je sigurno negativno utjecalo na uspjeh naše firme. Kako da onda privučemo strane tvrtke da se nasele u Hrvatskoj?


Vama se ne obraćam tražeći novac za svoju tvrtku nego s konkretnim projektima koji imaju potencijal donijeti velike promjene – trenutno radimo projekt za jednog prestižnog europskog proizvođača automobila koji namjerava graditi novi pogon za proizvodnju novih modela… Automobilska industrija je najvažnija industrijska grana u Europi, a Hrvatska je gotovo jedina zemlja u EU koja nema značajniju automobilsku industriju. Čak i Slovenija, Srbija i BiH imaju značajnu proizvodnju automobila, za razliku od Hrvatske. Slovačka se primjerice kroz atraktivne uvjete za proizvođače lansirala na prvo mjesto po proizvodnji automobila na per-capita osnovi na svijetu, dok je prije 20 godina imala zanemarivu automobilsku industriju. Danas automobilska industrija čini 12 posto slovačkog BDP-a… Za pristup velikim proizvođačima trebamo složiti konkretan prijedlog i paket koji ćemo im predstaviti. Iz insiderskih izvora znam da je našem klijentu premijer jedne istočnoeuropske zemlje osobno došao na razgovor o potencijalnoj lokaciji za novu tvornicu. Smatram da je ovo izuzetna prilika i da moramo brzo reagirati jer su druge države već krenule u pregovore pa stoga ljubazno molim za brzu reakciju.


Pored prijedloga za dovođenjem etabliranog proizvođača automobila u Hrvatsku imam dodatnu molbu. Kako mi neprestalno rastemo, uskoro ćemo prerasti razvojne i proizvodne pogone u kojima se trenutno nalazimo. Stoga želimo sagraditi veliki, moderan razvojno-istraživački i proizvodni centar u blizini Zagreba. Nastavno na prethodnu ideju, predlažem da se osnuje industrijska zona namijenjena automobilskoj industriji s posebnim uvjetima za greenfield ulaganja.


Pozivam Vas i da dođete u Svetu Nedelju posjetiti naše pogone i svojim očima vidjeti kako stvaramo budućnost upravo ovdje. Nadam se da ćete uhvatiti vremena pročitati moj dopis te da ćemo se moći naći i razgovarati o sljedećim koracima.«


Premijer obećao dolazak


Pismo je izazvalo nemali šok u javnosti, uskovitlala se oko njega nemala bura, a javio se bio i osobno premijer s obećanjem kako će doći u Svetu Nedjelju. Nije rekao kada. – Ne bismo službeno komentirali pregovore s Vladom. Ne želimo politiku uopće miješati u cijelu priču. Fokus je na automobilu, ovogodišnje predstavljanje naše tvrtke u Ženevi je bez lažne skromnosti povijestan događaj ne samo za nas nego i za hrvatsku automobilsku povijest. Tema vezana za Vladu će doći na red i o njoj imamo vremena pričati kasnije, službeno. Znam da je vama kao mediju zanimljiva, ali ako je moguće, molio bih da to zaobiđemo. Uostalom ja od Vlade za svoju tvrtku i ne tražim ništa. Ja naprosto nudim svoje poslovne kontakte, koji su vrlo značajni, nudim naprosto Vladi posredništvo u mogućim pregovorima oko dovođenja investitora za što se jako zalažu. Dakako, oni moraju stvoriti okvir za potencijale investicije, ja pak jamčim njihov dolazak na vrlo ozbiljne razgovore, dodaje Rimac. 


Potez je dakle na Vladi. Potez je na premijeru Oreškoviću da budemo do kraja precizni jer upravo njegove kvalitete pa i razlozi zbog kojih je sjeo u fotelju prvog ministra Hrvatske ovakvu situaciju moraju hitno rješiti u korist dolaska novih imena automobilske industrije u Hrvatsku. Na Rimčev poziv je potvrdno odgovorio, termin njegova dolaska u Svetu Nedjelju nije još preciziran, no da se hitno mora dogoditi svakako mora. Jer, ne dođe li brzo do njega – bojim se da ga neće morat ni biti.