Vlada dala jamstva

Trećemajci pljeskali Plenkoviću: ‘Radite ono što znate najbolje, a mi ćemo vas pratiti’

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Najvažnije je to povjerenje, dobar plan, održivi okvir i ulaganje da dovršite brodove, a dok to traje da nađemo dugoročno rješenje, rekao je premijer radnicima 3. maja



RIJEKA – Vi radite ovo što znate i činite najbolje, a mi ćemo vas pratiti, poručio je premijer Andrej Plenković okupljenim radnicima “3. maja” koji su s veseljem i pljeskom dočekali visokog gosta iz Banskih dvora koji je, eto, po drugi put u posljednjih mjesec dana posjetio riječko brodogradilište.


Razloga za osmjehe i dobre vibracije trećemajci itekako imaju jer im je, unatoč ranijim previđanjima da bi se to moglo otegnuti do ponedjeljka, s današnjim danom Fina ipak uspjela isplatiti sve zaostale plaće – od prosinca do, zaključno, srpnja ove godine.


No, još je važnije da je Vlada davanjem državnih jamstava, najprije za kredit od 150 milijuna kuna za deblokadu računa i uopće pokretanje proizvodnje, a potom i s odlukom kojom se odobravaju jamstva za novih 26 milijuna eura kredita za završetak kanadske novogradnje, utrla put nastavku gradnje i proizvodnje brodova u Rijeci.




Premijer Plenković je istaknuo kako se radi na dva procesa, s jedne strane da se završi gradnja započetih brodova što “3. maju” osigurava sigurne dvije godine daljnjeg rada dok će se za to vrijeme pronaći kvalitetan strateški partner koji će onda osigurati dugoročnu budućnost riječkih navoza.


Plenković je još jednom podvukao kako u ovaj postav ljudi koji vode riječko brodogradilište, posebno izdvojivši direktora Edija Kučana, Vlada ima povjerenje te da je plan spasa koji su ponudili iz “3. maja” dobar i da ima “svoju glavu i rep”.


Foto Marko Gracin


Foto Marko Gracin



– Vlada je danas nastavila donositi odluke koje znače jedan srednjoročni stabilizacijski proces za brodogradilište “3. maj”. Cilj i smisao ovih naših aktivnosti je da država nema nikakvih daljnjih gubitaka, a da pritom omogućimo funkcioniranje brodogradilišta, pronalaženje strateškog partnera i dugoročnu održivost “3. maja” koji je, ne samo gospodarski i ekonomski, već i identitetski važan za Rijeku.


Isto logiku nastojat ćemo u slijedećim mjesecima primjeniti i na Pulu i Uljanik, s ove strane postoji dobra volja da se pronađu rješenja koja su održiva. To je smisao našeg angažmana i mislim da smo upravo na primjeru “3. maja” našli dobar modalitet kako to možemo ostvariti, izjavio je premijer nakon kraćeg sastanka u upravi riječkog brodogradilišta.



Trećemajski direktor Edi Kučan još je jednom zahvalio Vladi i premijeru na ukazanom povjerenju i podršci, ali i osobnom Plenkovićevom angažmanu bez kojeg, zaključio je Kučan, teško da bi danas “3. maj” bio u poziciji u kojoj jest.


Kučan je ponovio kako je sa ova tri broda koja će se završiti u “3. maju” osiguran normalni proizvodni proces za dvije godine, za vrijeme koje će se naći novi strateški partner s kojim će onda, kako je to rekao Kučan, “Treći maj otvoriti jednu novu povijest i nastaviti gradnju brodova na ovom lokalitetu”.


Osim ove kanadske novogradnje, koja je najpreča jer se mora zavšiti i isporučiti brodovlasniku do konca kolovoza iduće godine, Kučan je najavio kako vrlo brzo očekuje da će biti u Rijeku dotegljen i isto tako poluzavršeni tanker “Santiago”, koji je na vezu u Puli.


– Sa stečajnim upraviteljem pulskog brodogradilišta dogovorili smo kompletiranje broda za tegalj u Rijeku, a isto smo tako u završnim fazama razgovora sa potencijalnim kupcima tog tankera. Što se tiče broda za prijevoz automobila, novogradnje 514, to će se pitanje riješavati u hodu, kazao je Kučan.



Početkom ovog tjedna u riječkom brodogradilištu počeli su, dok čekaju novac kojim će platiti svu potrebnu opremu koja se još treba ugraditi na kanadski samoiskrcavajući brod za prijevoz sipkog tereta, raditi na izradi sekcija za jednog kooperanta talijanskog Fincantieria.


Riječ je o “posliću” od kojih 400 tona čelika, ali koji će riječkom škveru donijeti dodatnih par stotina tisuća eura prihoda. Sam brod za kanadsku Algomu u trupaškom je dijelu praktički gotov, a svi zahvati koji će se na njemu raditi tiču se opremanja.


No, i to je ogroman posao jer će u samoj špici posla na brodu raditi četiristotinjak ljudi, specifičnih profila i struke. Jedan od najvećih zahvata bit će provođenje i spajanje oko dvjestotinjak kilometara kablova.


Kako čujemo, u “3. maju” poduzimaju sve da se ti kabeli čim prije dobiju od dobavljača, no čak i u idealnim okolnostima dok dođu u Rijeku trebat će mjesec do mjesec i pol dana. Potom će trebati još oko 45 dana da se ti kablovi razrežu, a zatim kreće njihovo provlačenje i spajanje na samom brodu.


Puno je te opreme koja se još mora nabaviti, a rokovi za isporuku znaju biti prilično dugi. Razgovarali smo sa pojedinim rukovoditeljima u “3. maju”, no kod nijednog od njih nismo naslutili ni najmanju trunku sumnje da će se ova Algomina novogradnja isporučiti u ugovorenom roku odnosno do konca kolovoza iduće godine.



Život se polako vraća u trećemajske pogone i hale. Baš kao što je direktor Kučan to kazao, iluzorno je očekivati da će u jednom, tako velikom sustavu koji je više od godinu dana bio potpuno ugašen proizvodnja zahuktati u nekoliko dana.


Sustav je napunjen plinom, dizalice se polako pale, među kojima i ona najveća, Kruppova “tristotonka” koja je postala neodvojivi dio vizure Rijeke. Srećom, tako će i ostati. Nakon što su trećemajci dobili naračune sve svoje zaostale plaće, sada još treba odraditi isplate onih preostalih ovrha na računu kako bi stečajna sutkinja Ljiljana Ugrin konačno mogla obustaviti prethodni stečajni postupak koji je još od početka ove godine visio nad vratom “3. maja”.


Podsjetimo, ročište na Trgovačkom sudu u Rijeci zakazano je za idući tjedan, točnije 26. rujna.


Resorni ministar gospodarstva Darko Horvat apostrofirao je da će Hrvatska brodogradnja-Jadranbrod provoditi strogi monitoring, praktički na dnevnoj bazi, kako oko samog tijeka realizacije radova, tako i svakog pojedinačnog utroška sredstava odnosno ispostavljene fakture za svaki od tri broda koja će se završiti u “3. maju”.


No, ministar Horvat dodao je i to da će ova državna tvrtka isti takav uvid u poslovanje morati imati i u Brodosplitu i, danas-sutra, u Uljaniku.



– To je jedini način da ova cijela priča završi dobro, zaključio je Horvat. Na upit novinara ima li Hrvatska brodogradnja-Jadranbrod sada takvu kontrolu u splitskom brodogradilištu, resorni ministar odgovorio je niječno.


– U ovom trenutku ne, ali ustrojit ćemo ga u nekoliko slijedećih dana i sličan ugovor kakav je potpisan sa “3. majem”, bit će potpisan između Hrvatske brodogradnje-Jadranbrod i Brodosplita, obznanio je Horvat.


Prema njegovim riječima, kroz ova tri broda koja će se završiti u riječkom brodogradilištu trebao bi se ostvariti višak od oko 40 milijuna kuna, što je ujedno bio odgovor na novinarsko pitanje koliko će se ovom cijelom financijskom operacijom u “3. maju” uspjeti nadoknaditi gubitka.