Postignut cilj

Stalo se na kraj nemogućoj potrošnji: Energov obračun ipak eliminirao ekstremne račune

Marinko Glavan

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva

Prosječni  račun za toplinsku energiju za prosinac iznosio 356 kuna, plus 192 kune za instaliranu snagu, odnosno ukupno nešto manje od šesto kuna



RIJEKA  Najviši račun za potrošenu toplinsku energiju u prosincu u sustavu Energovih toplana za stan od šezdeset četvornih metara  iznosio je 1.148 kuna, dok je najniži iznosio 295 kuna. Prosječni je račun za toplinsku energiju za prosinac pritom iznosio 356 kuna, plus 192 kune za instaliranu snagu, odnosno ukupno nešto manje od šesto kuna.


Rezultati su to Energove odluke donesene potkraj prošle godine da izvrši obračun po vlastitom modelu u onim zgradama u kojima je ponovo uočena pojava ekstremno visokih računa. Prema izmijenjenom Pravilniku o raspodjeli i obračunu troškova toplinske energije Energo kao kupac toplinske energije, naime, ima pravo u slučaju neuobičajenih odstupanja, odnosno tehnički nemoguće potrošnje, kod određenih korisnika sam izvršiti raspodjelu troškova za zgrade priključene na pojedina mjerna mjesta. To je pravo Energo i iskoristio, te u zgradama u kojima je dolazilo do pojave iznimno visokih računa obavio raspodjelu u omjerima između 50:50 posto po očitanjima s razdjelnika i udjela u ukupnoj grijanoj površini, do čak 70 posto u korist grijane površine.


Mali broj žalbi


Direktor Energa Sanjin Kirigin ocjenjuje kako je navedenom odlukom postignut zadani cilj, eliminacija tehnički nemoguće potrošnje, koja je prošle sezone grijanja znala dosizati i iznose od po pet, šest tisuća kuna mjesečno. Tome, ističe, svjedoči i relativno mali broj žalbi zbog visokih računa.




– Nakon poslanih faktura za grijanje u Službi za reklamacije unutar Odjela toplinske energije, evidentirano je ukupno oko 200 upita, od čega se otprilike 40 odnosi na zaprimljene dopise, dok  je 160 korisnika zatražilo dodatno pojašnjenje. Također su zaprimljena svega tri zahtjeva za blindiranje radijatora. S obzirom na broj zaprimljenih upita u odnosu na broj korisnika toplinske energije, možemo zaključiti da je oko 80 posto zadovoljno uslugom.  Preostalih 20 posto korisnika nije pokazalo zadovoljstvo, i to zbog previsokih računa žalila su se ukupno 4 korisnika, a zbog računa uvećanog za 20 do 50 kuna oko 45 korisnika. Ovakve račune dobili su oni korisnici toplinske energije kojima je očitano nula impulsa na razdjelnicima, što je rezultiralo otvaranjem ventila i uviđanjem da sustav razdjelnika najpravičnije funkcionira ako se svi suvlasnici stanova u zgradi griju, odnosno ukoliko ne zatvaraju svoje ventile – kaže Kirigin.


Zatvoreni ventili


Prema njegovim riječima, ekstremno visoki računu iz prošle godine bili su rezultat upravo činjenice da je velik dio stanara u pojedinim zgradama ventile držao zatvorenima, pa se gotovo sva potrošnja naplaćivala onima koji su ih otvarali, posebno u slučajevima zgrada gdje se prema očitanju s razdjelnika naplaćivalo do devedeset posto od ukupne potrošnje, a ostatak prema površini. Zbog toga je Energo tijekom studenog 2015. godine na 83 adrese zgrada poslao dopis u kojem predlaže svoj model raspodjele toplinske energije kao mogući odabir kojim bi se mogli eliminirati ekstremni računi u navedenim zgradama unutar kojih Brunata vrši raspodjelu.


– Zaprimljene su povratne informacije, odnosno prijedlozi obračuna, od 26 zgrada. Jedna je zgrada postigla dogovor te su prihvatili naš model raspodjele prethodno prezentiran u Gradskoj vijećnici, dok su sve ostale zgrade ili ostale pri svojim dosadašnjim odlukama ili se nisu niti javile na naše ponovno slanje dopisa. Od ukupno 83 zgrade, Energo je intervenirao na njih 40, uključujući i one koje su se javile da ostaju pri svojim odlukama i one koje se nisu niti javile. Sve naše intervencije svele su se na izmjenu omjera očitanja s razdjelnika i površine stana. To je dovelo do eliminacije nemoguće visokih računa pojedinim korisnicima, dok je onima koji su radijatore držali zatvorenima mjesečni račun tek neznatno uvećan – kazao je Kirigin, ističući kako je odluka o intervenciji u raspodjelu dovela i do toga da je velik broj korisnika koji su radijatore držali zatvorenima cijelu prošlu sezonu grijanja, u strahu od enormnih troškova, u prosincu otvorio ventile.



Kirigin je istaknuo i odredbe novog programa subvencioniranja troškova grijanja, prema kojemu građanima koji zadovoljavanju uvjete Grad Rijeka podmiruje 50 posto troška isporučene toplinske energije za grijanje (varijabilni trošak), dok ostatak od 50 posto varijabilnog troška grijanja, fiksni trošak i naknadu podmiruje Energo.



Prava slika uskoro


– Nedvojbeno je da su aktivnosti koje je Energo poduzeo u cilju informiranja i kvalitetnije komunikacije s građanima kroz 2015. godinu, od edukativnih emisija, sastanaka i održanih razgovora u Energu i u stambenim zgradama korisnika do prezentacija u Gradskoj vijećnici urodile plodom i rezultirale shvaćanjem da se uz otvorene ventile unutar svih stanova u zgradi i najprikladniji odabir omjera obračuna, to jest odnosa očitanja s razdjelnika i površine stana, dolazi do najpravičnije raspodjele. Sve je to posljedično utjecalo na bolje razumijevanje građana, razvoj svijesti o načinu na koji mogu utjecati na svoju potrošnju te porast broja zadovoljnih korisnika na Energovom toplinskom sustavu – zaključio je Kirigin.


Dok Energovi podaci govore kako su ekstremni računi doista velikim dijelom eliminirani, za potpunu ocjenu provedenih mjera ipak treba pričekati nekoliko mjeseci, da bi se dobila stvarna slika potrošnje u usporedbi s prošlogodišnjim podacima. Na to su već ranije upozoravali i stručnjaci iz branše koji uglavnom smatraju kako je riječ o boljem rješenju od raspodjele gotovo isključivo prema razdjelnicima, s obzirom da se gotovo polovica ukupno potrošene toplinske energije troši kroz vertikalne cijevi i gubicima kroz vanjsku ovojnicu zgrade, no redom su suzdržani kada je riječ o procjeni učinaka Energovog obračuna, smatrajući kako će se prava slika dobiti tek nakon nekoliko mjeseci, posebno u siječnju i veljači, kada su računi i inače najviši.