Snimio Sergej DRECHSLER
Ranta na poziciji direktora zamjenjuje Radovana Perišića, koji je nakon što mu nije produljen ugovor, odlučio napustiti Inu. Ranta dolazi iz tvrtke Neste Oil Oy, gdje je obnašao razne funkcije
Finac Erkki Tapio Ranta službeno je 1. svibnja preuzeo funkciju direktora Rafinerije nafte Rijeka, i to mimo uprave Ine, već je o svemu odlučivao Odbor izvršnih direktora koji kontrolira MOL.
Ranta na poziciji direktora zamjenjuje Radovana Perišića, koji je nakon što mu nije produljen ugovor na mjestu direktora, odlučio napustiti Inu. Ranta u Rafineriju nafte Rijeka dolazi iz tvrtke Neste Oil Oy, gdje je, prema službenim informacijama iz Ine, obnašao razne funkcije u rafinerijama u Poorvou, Naantaliu, Singapuru i Rotterdamu, kao i u finskim terminalima i lukama, od inženjera na postrojenjima do menadžerskih pozicija.
Pohvatati konce
– Imenovanje novog direktora rafinerije u skladu je s planiranim značajnim investicijama u Rafineriju nafte Rijeka s ciljem da rezultati rafinerije budu usklađeni sa standardima rafinerijskog poslovanja u svijetu, s obzirom na činjenicu da Rafinerija posluje pretežito na međunarodnom tržištu, stoji u službenom odgovoru iz Ine.
Neslužbeno, iz vrha kompanije saznajemo da je odabir i imenovanje Rante na mjesto direktora Rafinerije nafte Rijeka u cijelosti proveden praktički bez odlučivanja u upravi Ine, već je cijeli postupak proveo Odbor izvršnih direktora, tijelo koje u biti predstavlja paralelni sustav upravljanja Inom, a pod kontrolom je mađarskog MOL-a.
Koking postrojenje
Ina je nedavno raspisala natječaje za pojedine dijelove budućeg koking postrojenja, kao i pratećih objekata, poput sustava transporta i skladištenja petrol koksa i luke za prekrcaj na brodove, no MOL-ov dio uprave i izvršni direktori konačnu odluku o izgradnji i dalje, prilično otvoreno uvjetuju promjenom porezne politike, odnosno praktički otpis 300 milijuna kuna, koliko je Ina dužna retroaktivno platiti na ime PDV-a i poreza na dobit za 2009. i 2010. godinu, rješenjem Porezne uprave.
Komunikacija mora biti na hrvatskom jeziku
Osim toga, upućeni ističu kako MOL nema namjeru donositi konkretne odluke prije idućih parlamentarnih izbora, odnosno dok se ne utvrdi pobjednik, a i sami natječaji raspisani su tako da Ina u bilo kom trenutku može od cijele priče odustati. Kada se tome doda i smjena na čelu rafinerije, prilično je jasno da konkretnih ugovora o gradnji koking postrojenja neće biti tako brzo, barem ne prije kraja ove ili početka iduće godine, a za samu izgradnju potrebno je još barem četiri godine. Svako daljnje odlaganje izgradnje kokinga riječku rafineriju stavlja u još nepovoljniji položaj u odnosu na konkurenciju, zbog neisplative proizvodnje, posebno u odnosu na modernizirane MOL-ove rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj.
Radnička očekivanja
Odluka o imenovanju novog direktora nije najbolje »sjela« ni samim rafinercima, pa tako povjerenik Sindikata EKN-a Ivica Perinić ističe kako je poražavajuće da se iz redova Ine nije mogla iznjedriti osoba koja bi mogla obnašati tu funkciju.
– Budućeg direktora ne želim i ne mogu komentirati jer ga ne poznajem, ali zar nemamo svojih, Ininih i hrvatskih stručnjaka. Nikome nije niti jasno zašto se dosadašnjem direktoru Perišiću, koji se pokazao kao prava osoba za to mjesto, nije ponudio trajni ugovor za mjesto direktora. Očito, stranac na čelnom mjestu naše rafinerije dolazi s određenim ciljem. Je li taj cilj stvaranje moderne i konkurentne rafinerije ili pak, njena eutanazija, vrijeme će pokazati. Naša, sindikalna i radnička očekivanja su da se zaustavi, kako kadrovsko devastiranje riječke rafinerije, tako i nedovoljna ulaganja u tekuće održavanje postrojenja i opreme. Brojni su nam stručni radnici, vrsni poznavatelji proizvodnog procesa u proteklom razdoblju već otišli raditi u strane kompanije, a mlade, obrazovane inženjere godinama se drži u statusu neprimjerenom njihovu znanju i obrazovanju, kaže Perinić.
Nakon završetka 1. faze modernizacije riječke rafinerije još 2011. godine, on i njegovi kolege očekuju s dolaskom novog direktora i donošenje odluke, te samu realizaciju 400 milijuna kuna vrijednog projekta druge faze modernizacije.
– Od svega toga, zasad, imamo samo organizacijski formiran tim za obradu teških ostataka, a koji bi u roku od četiri i pol godine, računajući od 1. siječnja 2015., trebao završiti ovaj projekt u predviđenih 13 faza. Ne znam da li smo trenutno u nultoj, prvoj, ili izvan faze. Želimo novom direktoru riječke rafinerije, uz dobrodošlicu i podršku, da bude nositelj ostvarenja naših očekivanja. O njegovim potezima ovisiti hoće li u Sindikatu EKN-a i meni osobno, imati korektnog partnera, ili noćnu moru, rekao je Perinić.