Poražavajuće stanje u HŽ-u

Otkazani putnički vlakovi između Rijeke i Zagreba jer – nema lokomotiva

Darko Pajić

Nakon što su se HŽ Cargo i HŽ Putnički promet podijelili pokazalo se da lokomotiva nema dovoljno, a od onih koje su na raspolaganju mnoge su starije i od 40 godina pa se učestalo kvare



RIJEKA   Kad padne veliki snijeg najsigurnije putovanje trebalo bi biti željeznicom. Osim ako je riječ o Hrvatskoj, gdje je ovog vikenda zabilježeno putovanje brzim putničkim vlakom između Rijeke i Zagreba u trajanju od 8 sati, što je otprilike duplo više od uobičajenog. U tvrtki HŽ Putnički prijevoz ovog su vikenda otkazali i dio putničkih vlakova do daljnjega, ali razlog nije bio toliko u vremenskim prilikama, već činjenici da ova tvrtka nije u stanju osigurati normalan prijevoz po dnevnom redu, jer nemaju dovoljno lokomotiva. 


Nikad gore



Kako su naveli u odgovoru na upit našeg lista u HŽ Putničkom prijevozu, u novom voznom redu koji je stupio na snagu 9. prosinca ove godine na relaciji Zagreb – Rijeka više ne vozi jedan par brzih vlakova (s polaskom iz Zagreba u 6.30 sati i s polaskom iz Rijeke u 11.40). U novom voznom redu na toj relaciji prometuju dva para brzih vlakova s polaskom iz Zagreba u 11.35 i 16.54 sati, te s polaskom iz Rijeke u 5.45 i 17.10 sati. Prošlog  vikenda vozilo je šest brzih vlakova iz i prema Rijeci, a 9. prosinca vozila su četiri brza vlaka iz i prema Rijeci. Zbog izuzetno nepovoljnih vremenskih uvjeta, velikih količina snijega i niskih temperatura bilo je velikih poremećaja u voznom redu pa su vlakovi u subotu i nedjelju kasnili po nekoliko sati. Zbog vremenskih neprilika dolazi do problema sa skretnicama te kvarova na vlakovima i lokomotivama. Uz ispriku putnicima u HŽ-u su potvrdili i da je jedan od vlakova ovog vikenda putovao čak 8 sati do Rijeke do Zagreba!


Iz HŽ Carga su priopćili kako su zbog poteškoća u održavanju putničkog prijevoza stavili tvrtki HŽ Putnički prijevoz na raspolaganje dio tehnički ispravnih vučnih vozila iz svog parka, kao i strojno osoblje. Dodaju kako teretni prijevoz nije u potpunom prekidu već se osigurava prijevoz strateških roba za neometano funkcioniranje gospodarskih subjekata u RH i susjednim zemljama.





Mnoge od onih koje jesu na raspolaganju učestalo se kvare, neke su i starije od 40 godina, pa sve skupa dovodi do manjka kapaciteta, a naravno i nezadovoljstva putnika.  Na dijelu linija putnici su autobusom krenuli od riječkog željezničkog kolodvora, što je apsurdno samo po sebi, jer autobusi odrađuju dio željezničkog voznog reda. Iako će do kraja godine biti uveden unificirani sustav napona, pa više neće biti potrebno čekanje i presjedanje u Moravicama, kvaliteta prijevoza željeznicom između Rijeke i Zagreba neće se bitnije popraviti.  


Da je stanje uistinu na poraznoj razini otvoreno je našem listu potvrdio i predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Darko Peričić, koji naglašava kako je sve posljedica višegodišnjeg neulaganja u vozni park zbog čega je danas teško osigurati izvlačenje tereta i putnika iz Rijeke.


– Mi smo novom unutarnjom organizacijom podijeljeni na Infrastrukturu, Cargo i Putnički prijevoz. Cargo i Putnički prijevoz morali su između sebe podijeliti lokomotive koje imamo na raspolaganju i pokazalo se da naprosto nema dovoljno lokomotiva za održavanje putničkog voznog reda, odnosno za sav teret. Zbog toga su morale biti reducirane neke linije, a ne zbog snijega. Razlog nije ni obustava prometa u trajanju od 36 sati zbog uvođenje istonaponskog sustava, jer smo od toga odustali u dogovoru s HŽ Cargom, koji ovih dana ima nešto veće obveze prijevoza čelika i rasutog tereta. 


Ostaju dizelke


Stanje doista jest poražavajuće. Nikada nije bilo ovako u Hrvatskim željeznicama. To je posljedica nebrige i neulaganja, koje je vrlo teško u nekom kraćem vremenskom roku ispraviti. Realno će dizelke, koje su po svim procjenama struke tri puta skuplje, nastaviti voziti i nakon uvođenja novog sustava električne vuče. Po svim izračunima bilo bi jeftinije uzeti lokomotive na lizing u Sloveniji, BiH ili Mađarskoj i mislim da su to odgovorni u Cargu i Putničkom prijevozu trebali učiniti, ističe Peričić, koji na upit hoće li se išta popraviti nakon što od iduće godine bude u funkciji novi sustav električne vuče, odgovara kako ni to nije realno očekivati, iako će lokomotive iz Zagreba nakon toga moći voziti sve do Rijeke. Problem je što niti u Zagrebu nema dovoljno lokomotiva, kao i to što dio njih nema dovoljnu snagu za vožnju u uvjetima visokih uspona prema Gorskom kotaru.