Kontrola nad 'prikrivenim radnjama'

Mijenja se Zakon o policijskim ovlastima: Građani će nadzirati policiju

Danko Radaljac

Nadzor bi se, doznajemo u Vladi, trebao obavljati nakon završetka kriminalističkog istraživanja, obavljao bi se samo za prikrivene mjere i ispise poziva, a kako ne bi došlo do nadopisivanja brojeva na naloge za ispis telekomunikacija



ZAGREB » Napokon se uvodi građanski nadzor nad radom policije. Naime, na Vladu danas stiže prijedlog izmjenjenog i dopunjenog Zakona o policijskim poslovima i ovlastima, a u novinama je i uvođenje Vijeća za građanski nadzor nad primjenom pojedinih policijskih ovlasti. Naime, prema predlagatelju, a to je MUP, takvo vijeće bi imalo pravo nadzora nad dvije stvari: ispisom telekomunikacijskih veza te prikrivenim radnjama.


   Nadzor bi se, doznajemo u Vladi, trebao obavljati nakon završetka kriminalističkog istraživanja, obavljao bi se samo za prikrivene mjere i ispise poziva, a kako ne bi došlo do nadopisivanja brojeva na naloge za ispis telekomunikacija, što se u Hrvatskoj već događalo, Vijeće bi trebalo dobiti podatke i od Operativno-tehničkog centra za nadzor telekomunikacija (OTC). Naime, u Hrvatskoj je već bio izbio skandal u kojem je utvrđeno da su policijski šefovi naložili ispis za jedne brojeve, a u OTC je netko dostavio još nekoliko dodatno nadopisanih brojeva.


   Policija bi od sada prikrivene radnje mogla koristiti tek ako ne može nikako drugačije doći do potrebnih informacija, a u samoj kriminalističkoj obradi bi trebali pismeno navesti koje su se to radnje prije koristile i nisu dale rezultat. Također, točno se propisuje i za što se prikrivene mjere i ispis telekomunikacija uopće može koristiti: sprječavanje i otkrivanje kaznenih djela za koja se progoni po službenoj dužnosti, spriječavanje opasnosti i nasilja te pri potragama za osobama i predmetima.




   O svim prikrivenim radnjama i izlistima telefonskih poziva koji se zatraže u roku od 48 sati moraju biti izvješteni ravnatelj policije te za slučaj zaduženi zamjenik državnog odvjetnika. Time se želi izbjeći samovolja pojedinih istražitelja, koji odmah moraju imati argumentaciju zašto su išli na ove restriktivne mjere. Pri tome je točno navedeno koji policijski rang može izdati koju prikrivenu mjeru, a najniži uopće je načelnik pojedine policijske uprave. Zakonom bi se preciznije trebalo propisati za koje poslove bi državna tijela mogla i/ili trebala tražiti pomoć policije.