Prvi korak

EU parlament prihvatio amandman Joze Radoša: Riječka luka postaje dio koridora Baltik – Jadran

Darko Pajić

Bolji status riječke luke unutar europske prometne mreže / arhiva NL

Bolji status riječke luke unutar europske prometne mreže / arhiva NL

Uvrštenje na koridor Baltik – Jadran jača našu poziciju u kontekstu razvoja i realizacije niza planiranih projekata na riječkom prometnom pravcu kao što je nizinska pruga ili izgradnja novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali, smatra tehnički ministar Oleg Butković



Amandman hrvatskog eurozastupnika Joze Radoša po kojemu će riječka luka biti uključena u prometni koridor Baltik – Jadran uvršten je u tekst Izvješća o prometnoj infrastrukturi Srednje i Jugoistočne Europe o kojem se glasovalo na Odboru za promet i turizam Europskog parlamenta. Time je napravljen prvi konkretan korak u proceduri uvrštavanja Rijeke na prometni koridor Baltik – Jadran, jer se očekuje da će ova odluka nakon rasprave na plenarnoj sjednici biti prihvaćena kao rezolucija Europskog parlamenta.


Jozo Radoš izrazio je zadovoljstvo zbog prihvaćanja amandmana te naglasio kako je riječka luka dosad bila uključena samo u Mediteranski prometni koridor, dok su sve ostale sjevernojadranske luke, Venecija, Trst, Kopar i Ravenna, priključene na oba TEN-T koridora, a riječ je o Mediteranskom i koridoru Baltik – Jadran.



Predsjednik Uprave »Luke« Rijeka Vedran Devčić naglašava kako su u Luci komunicirali s eurozastupnikom Jozom Radošem u pripremi amandmana.




– Gospodinu Radošu smo ovu problematiku izložili početkom godine na konferenciji Transport & Logistics u Bruxellessu i on je svojim angažmanom u Europskom parlamentu učinio važnu stvar za luku Rijeka i Hrvatsku. Osobno sam koristio svaku priliku da potaknem razgovor o ovoj važnoj temi, primjerice i kod izlaganja na Dubrovnik Forumu u kolovozu ove godine, koje je bilo fokusirano na pitanje uključenja luke Rijeka u koridor Baltik-Jadran, kao i na problematiku željezničke dionice Rijeka-Šapjane-Pivka, koja danas predstavlja usko grlo za riječku luku zbog različitih dopuštenih opterećenja; onog od 22,5 tona po osovini na dionici od Rijeke do Šapjana, odnosno onog od 20 tona po osovini od Šapjana do Pivke. Zbog svega navedenog uključenje u koridor Baltik-Jadran je vrlo važno za luku Rijeka i za nas je ovo jako dobra vijest, kazao je Devčić.



Dodatno financiranje


– Zbog toga je luka Rijeka manje konkurentna u odnosu na ostale jadranske luke. Iako odluka Odbora za promet nije zakonodavni akt, svakako predstavlja veliki korak prema povećanju konkurentnosti luke Rijeka te boljem korištenju potencijala željezničke pruge Pivka – Šapjane – Rijeka. Priključenjem luke Rijeka na važan koridor Baltik – Jadran značajno bi se poboljšala i ukupna prometna infrastruktura Srednje i Jugoistočne Europe. Koridor Baltik – Jadran povezuje sjeverni Jadran s lukama na Baltiku, a prolazi važnim europskim tržištima Austrije, Slovačke, Češke i Poljske. Priključenjem luke Rijeka na taj koridor, a otvara se i mogućnost dodatnog financiranja projekata u području prometa novcem iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF). Pristup tim sredstvima u interesu je luke Rijeka i cijele Hrvatske. Dodatna sredstva omogućit će i modernizaciju važnog željezničkog pravca Pivka – Šapjane – Rijeka, čime bi se konačno riješio problem »uskog grla« koje ta dionica predstavlja za luku Rijeka, zaključio je Radoš.


Jači iskorak


Tehnički ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković smatra kako je riječ o kvalitetnom amandmanu hrvatskog eurozastupnika te naglašava kako bi očekivana odluka Europskog parlamenta bila značajan doprinos u jačanju pozicije riječke luke na europskom tržištu.


– Uvrštenje na koridor Baltik – Jadran riječku luku stavlja u ravnopravnu poziciju s konkurentima na sjevernom Jadranu, a ujedno i jača našu poziciju u kontekstu razvoja i realizacije niza planiranih projekata na riječkom prometnom pravcu kao što je nizinska pruga ili izgradnja novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali. Riječ je o važnom dobitku za jači iskorak prema tržištu niza zemalja na koridoru Baltik – Jadran, kao i za još bolje povlačenje europskih sredstava za razvojne projekte na riječkom pravcu – kazao je Butković.


Bolji status riječke luke unutar europske prometne mreže važan je i u kontekstu prošlogodišnje dokapitalizacije tvrtke Luka Rijeka u kojoj je poljska tvrtka OT Logistics postala jedan od većih dioničara te novi strateški partner luke. Riječ je o tvrtki koja se bavi logistikom u riječnom i morskom prijevozu te radi u nizu luka na Baltiku i Sjevernom moru, koje mogu biti i usko vezane uz buduće planove razvoja i jačanja pozicije Rijeke na koridoru Jadran – Baltik.