Nelogični propisi ugrožavaju sezonu

Autobuseri odustaju od Hrvatske: promet pao 30 posto

Alenka Juričić Bukarica

Ovaj problem se najviše osjeti na prometu pred i posezone koja je u najvećoj mjeri, posebno na Kvarneru, ovisna o autobusnom turističkom prometu, stoga turistički djelatnici traže hitnu reakciju nadležnih 



RIJEKA  RDA – najveći njemački skup autobusera započinje danas, 29. srpnja u Kölnu. Kao i svake godine, ondje se predstavlja i Hrvatska, no ovog puta ne sa svojim adutima, nego s velikim utegom oko vrata. Kao što smo već pisali, 25 posto PDV-a na autobusni promet stranih autobusera, koji plaćaju po prijeđenom kilometru, bit će jedna od tema o kojima će se razgovarati na RDA, i to u svjetlu otkaza rezervacija i otvorenih te ustvari upitnih dogovora za turističku 2015. Na taj su problem, uoči njemačkog sajma, upozorili i čelnici rapskog Imperiala prilikom posjeta ministra turizma Darka Lorencina Rabu u vrijeme Rabske fjere, ukazujući da ne samo da je uveden porez, koji je i najveći u Europi u tom segmentu poslovanja, nego je i postupak naplate tog poreza kompliciran i neisplativ za autobusere, a pogotovo za male autobusere.


   Vlado Miš, predsjednik Uprave Imperiala, kazao nam je kako su autobuseri revoltirani novim procedurama i poreznim opterećenjem, što je već ove godine rezultiralo velikim brojem otkaza dolazaka.


   – Nama je konkretno oko 180 autobusera storniralo dolaske, a najveći dio upravo zbog dodatnih poreznih nameta i pretjeranog administriranja, s obzirom ba to da moraju prevoditi dokumente, platiti poreznog savjetnika, predavati porezno izvješće i ostalo. Do Raba se radi o troškovima od oko 500 eura po autobusu, a do Dalmacije su oni još i veći. Iz razgovora s kolegama u Istri i Dalmaciji došlo se do procjene da je samo zbog tog propisa došlo do pada autobusnog prometa prema Hrvatskoj od 20 do 30 posto, rekao je predsjednik Uprave ove turističke tvrtke navodeći kako se taj problem posebno osjeti na prometu pred i posezone koja je u najvećoj mjeri, posebno na Kvarneru, ovisna upravo o autobusnom turističkom prometu. Tako u Imperialu pred i posezonu ustvari čak 80 posto čine autobuseri, odnosno autobusni gosti, a u ukupnoj strukturi tijekom čitave godine je riječ o 40 posto prometa. To svakako ukazuje na značaj ovog segmenta kojeg se posljednjih godina u neku ruku zanemaruje, s obzirom na to da su u prvi plan stavljeni aviogosti i aviokompanije. 




   – S duge strane, autobusni gost nam je i dalje jako bitan. Autobuseri su se, također, našli u laganoj krizi i umjesto da im pomognemo, otežavamo im dolazak ovakvim propisima. RDA je pred nama, sada se ispituje situacija za iduću turističku sezonu i ugovori se sklapaju već krajem kolovoza pa do listopada. Dakle, po tom pitanju treba hitno nešto napraviti kako bismo spasili turističku 2015. Nama je kasno čekati do nove godine. Nelogično je što s jedne strane Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica sada donose program PPS-a, dakle program za pred i posezonu, a Porezna uprava donosi propise koji su totalno u koliziji s pokušajima oživljavanja pred i posezone, dodao je Miš ukazavši i na to da povećanje PDV-a i administriranje u konačnici skraćuju rad hotela. Naime, jasno je da dodatne troškove autobuseri žele prebaciti na hotelijere, koji onda moraju sniziti svoje cijene. Međutim, tako im postaje neisplativo ranije otvarati hotele pa ih otvaraju kasnije. Samim time se skraćuje predsezona. Isto je i s posezonom koja, umjesto da se produžuje, ranijim zatvaranjem hotela se skraćuje. A poanta je gosta privući u destinaciju gdje će se ionako porezni prihod ostvariti kroz sve one usluge na koje će turist ovdje potrošiti novac.


Da problem nisu samo autobuseri u Njemačkoj, već i na nekim drugim tržištima, ukazali su nam i u opatijskoj agenciji Katarina line. Naime, jedan njihov partner iz Göteborga ukazao je kako je administracija oko PDV-a izuzetno komplicirana te izuzetno velik problem, osobito malim autobuserima pa bi u pitanje, što se odnosi na autobusni promet, moglo doći čitavo skandinavsko tržište.