Istraživanje rizičnog ponašanja putem mobilnih aplikacija

Igranjem igrica do prave psihijatrijske dijagnoze

Ljerka Bratonja Martinović

Ljudi s određenim bolestima ili neurološkim problemima imaju smanjenu sposobnost suzdržavanja. Ako u zdravoj populaciji utvrdimo kako kontroliraju postupke, naučit ćemo mnogo, objašnjava dr. Peter Zedman 



ZAGREB Mobilne aplikacije mogle bi se uskoro početi koristiti i u znanstvenim istraživanjima, primjerice kad je riječ o ispitivanju ljudske sklonosti rizičnom ponašanju ili impulsivnosti.


Specijalno dizajnirane igrice za smartphone u istraživanju što su ga proveli engleski znanstvenici, pokazalo se, mogu pouzdano mjeriti više različitih aspekata kognitivne funkcije.


Riječ je o četiri vrste puzzli u aplikaciji nazvanoj »The Great Brain Experiment«. Nova mobilna aplikacija znanstvenicima će osigurati širu bazu ispitanika od one u klasičnim istraživanjima, a tim koji ju je osmislio nada se da će na temelju rezultata tisuća korisnika koji odigraju igricu doći do dragocjenih podataka o određenim značajkama promatrane populacije. 




  – Svaka od ovih igrica ozbiljan je znanstveni pokus. Igranjem igrica ljudi se mogu ne samo zabaviti, nego pridonijeti istraživanjima u području psihologije i neurologije – izjavio je dr. Peter Zeidman, neuroznanstvenik londonskog University College, prenosi BBC. 



Britanski se znanstvenici nadaju da će na ovaj način doći do odgovora kako se vremenom mijenja ljudsko pamćenje, impulsivnost i spremnost riskiranja. Iako je anonimna, aplikacija omogućuje znanstvencima da stupe u kontakt s korisnicima koji imaju iznimno dobre rezultate i uključe ih u daljnja istraživanja. Očekuju da će podatke prikupljene putem mobilnih aplikacija zajedno s medicinskim i genetskim podacima upotrijebiti za procjenu zdravstvenih rizika i odnosa psiholoških karakteristika i blagostanja.



Procjenjuje se da će do 2015. godine u svijetu biti oko dvije milijarde korisnika pametnih telefona. Osim tržišnog potencijala, znanstvenici su u toj brojci pronašli ogromni potencijal za prikupljanje podataka za proučavanje ljudskog uma i inteligencije. Studije koje se bave tim područjem danas se provode na malim uzorcima ispitanika, dok je samo u mjesec dana aplikaciju skinulo 20.800 korisnika.


  Znanstvenici smatraju da su prednosti tako velikog uzroka ispitanika daleko veće od potencijalnih slabosti prikupljanja podataka izvan kontroliranih laboratorijskih uvjeta. Osim toga, bitno se reduciraju i troškovi istraživanja.


  Igranjem spomenutih igrica, sudionici se mogu međusobno uspoređivati dok podatke o rezultatima odigrane igre šalju znanstvenicima. Jedna od igara pod nazivom »Jesam li impulsivan?« od igrača traži da prstom pogodi voće koje pada sa stabla, ali samo ono koje gnjili, što se očituje promjenom boje u smeđu. 


  Sposobnost suzdržavanja od akcije, kakva je potrebna u toj igrici, važna je ljudska sposobnost, tumače autori aplikacije. 


  – Ljudi s određenim psihijatrijskim bolestima ili neurološkim problemima imaju smanjenu sposobnost suzdržavanja, primjerice kad je riječ o ADHD-u ili šizofreniji. Ako u zdravoj populaciji utvrdimo kako ljudi kontroliraju vlastite postupke, naučit ćemo mnogo – objašnjava Zeidman.