Ukinuti, ili ih bar smanjiti

Kako su trošarine unazadile nautički sektor: Platiš dva, dobiješ jedan brod

Branko Šuljić

Predstavnici nautičkog sektora traže ukidanje trošarine na plovila, ili barem njeno svođenje u prihvatljive okvire. Trošarine su sve zaustavile, odnosno unazadile nautičku djelatnost u Hrvatskoj



U posljednje dvije godine nitko od hrvatskih državljana nije kupio novu jahtu. Nešto je kupljeno, odnosno prodano, ali isključivo za poslovne namjene. Nešto jahti, ali skromno, kupile su tvrtke što se bave charterom. Privatno, za osobno zadovoljstvo brodovi se trenutno ne prodaju. Trošarine su sve zaustavile, odnosno unazadile nautičku djelatnost u Hrvatskoj. Ako se nešto ne promijeni svi ćemo propasti.


  Ovako govori hrvatski zastupnik jednog od vodećih svjetskih brodograditelja jahti. Istu, ili sličnu priču mogli smo čuti od bilo kojeg njegovog kolege, svi su u istoj situaciji, odnosno neprilikama. Teško im je i ne znaju dokad će izdržati. Mala brodogradnja i trgovina plovilima u Hrvatskoj su u velikoj krizi.


Približavanje ljeta i nautičke sezone ne donosi im povećanje poslovanja i zarade. Posla imaju jedino sa starijim i starim brodovima, onima što su ih prodali u nekim boljim vremenima, a sada ih servisiraju i pripremaju za sezonu plovidbe.




  Znajući postojeću situaciju u tom sektoru, krenuli smo tragom informacije da su unatrag šest mjeseci hrvatski građani kupili tri velike jahte, duljine između 25 i 30 metara. Još je naglašeno da su sva trojica Riječani. Uistinu iznenađujući podatak u vremenu kad treba platiti skoro dva broda da bi se kupilo jedan. Informacija što je vrijedi provjeriti, jer mogla bi značiti najavu boljih vremena, početak oporavka nautičke djelatnosti.


Brzo smo vraćeni u stvarnost. Dva broda kupile su inozemne tvrtke kojima su vlasnici, ili suvlasnici, Hrvati s inozemnim državljanstvom. Registrirani su u inozemstvu, a samo vez imaju u hrvatskim marinama. Treći brod kupila je charter tvrtka u vlasništvu hrvatskog državljana. Privatno ništa nije kupljeno, kategorički tvrde ljudi iz nautičkog sektora.     Do daljnjega poboljšanja nema iako, iz nekih izvora skromno dolaze optimističke najave.   

Radi se u tišini


Stanje bi se moglo promijeniti, i to u dogledno vrijeme. Radi se u tišini. Predstavnici nekih profesionalnih udruga aktivni su već dugo, obavili su mnoge razgovore, kontaktirali predstavnike ministarstava nadležnih na bilo koji način. Razgovarali su s ministrima, državnim tajnicima i ravnateljima uprava, upoznali ih s postojećim stanjem, ukazali na pogreške počinjene prilikom donošenja zakona o trošarinama, te štetu što je njime počinjena.



Trošarine su u nadležnosti Carinske uprave Ministarstva financija. Predstavnici nautičkog sektora upravo s njom vode ključne razgovore. Najveću podršku dobili su od predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.


Struka ih, očito, najbolje razumije. Razgovaralo se, rečeno nam je, i s Ministarstvom gospodarstva, u aktivnosti se uključila Hrvatska udruga poslodavaca. Problem je težak, mnogi ga nisu u cijelosti shvatili. Da jesu, zacijelo bi sve današnje akcije i lobiranja bili nepotrebni.


Mala brodogradnja lijepo je krenula, brzo dostigla visoku razinu i međunarodno priznatu kvalitetu.Onda je sve trebalo srušiti.


  Radi se strpljivo i, kako saznajemo, nailazi na razumijevanje. Predstavnici nautičkog sektora traže ukidanje trošarine na plovila. U tome ih podržavaju i neki državni dužnosnici. Zahtjevi su potkrijepljeni konkretnim brojčanim pokazateljima – prihodi državnog proračuna od trošarine na plovila prošle su godine bili zanemarivi.


Pokazalo se točnim ono što su mnogi tvrdili i bez uvida u državne financije. Nije počinjena šteta samo brodograditeljima, odnosno nautičkom sektoru, nego i izravno državnim prihodima. Konačno se to shvatilo. Za mnoge kasno.   

Neodrživi postoci


Zakon o trošarinama, rečeno nam je, bit će promijenjen, i to kroz kratko vrijeme. Optimisti očekuju promjene upravo u dijelu o trošarinama na plovila. Ako se i ne ukinu, brodograditelji bi bili zadovoljni s njihovim minimalnim iznosom, smanjenjem sadašnjih neodrživih postotaka. Službene objave još nema, pitanje je da li će ona i doći prije upućivanja zakonskih promjena u saborsku proceduru. U tome bi mogao biti najveći problem.


Približava se ljeto, razdoblje u kojemu Sabor ne zasjeda. Ako se to ne provede sada, prije saborske stanke, moglo bi proći još nekoliko mjeseci do zastupničkog izjašnjavanja. Tada će već svi biti okrenuti izborima i ulasku u Europsku uniju. A proći će i ljeto, problemi nautičkog sektora brinut će samo one koji su izravno pogođeni. Ne bi valjalo da dočekaju novu vladu. Nevažno je pritom tko će je sastaviti. Vjerojatno bi tada sve trebalo raditi iz početka.


  Dobro bi bilo da griješimo u procjenama, da se rješavanje problema trošarina ubrza i hitno riješi. Za ovo ljeto sve je kasno, uskoro ono i kalendarski počinje. Brzim ukidanjem trošarina moglo bi se, možda, prodati nešto iz uvoza, što se može dobiti bez duga čekanja. Domaći brodograditelji, oni koji su opstali, mogli bi očekivati konkretne narudžbe, pokretanje ozbiljna poslovanja.


Neće odmah krenuti prodaja jahti, ali će se i za njih naći kupci. Većina će se opredijeliti za brodice duljine do osam metara, takva se plovila u nas najviše traže i najviše grade. Mogao bi time početi izlazak hrvatskog nautičkog sektora iz recesije. Neki bogatiji i poslovno mudriji na nju su već zaboravili.