Uoči premijere

Spoj apstraktnog i modernog: Bili smo na probi baleta “Dogma & Šah mat”

Kim Cuculić

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Izvođači su pokrete uvježbavali ispred velikog ogledala baletne dvorane, dajući i sami sugestije i postavljajući pitanja koreografu. Na probama se pojedine sekvence ponavljaju po nekoliko puta, a desetak dana prije premijere balet »Dogma« je u fazi »čišćenja materijala«



RIJEKA Festival »Periskop«, posvećen suvremenom plesu i pokretu, završio je otvorenom probom predstave »Dogma & Šah-mat«, koju priprema Balet HNK-a Ivana pl. Zajca. Premijera je najavljena za 21. listopada, a mi smo zavirili na probu što je održana u baletnoj dvorani.


Balázs Baranyai, v. d. ravnatelja Baleta, autor je apstraktnog baleta »Dogma«, dok moderni balet »Šah-mat« potpisuje Raza Hammadi – jedan od najuspješnijih jazz-koreografa u Francuskoj. Slijedeći koreografske upute Balázsa Baranyaija, plesači i plesačice riječkog Baleta uvježbavali su različite dijelove »Dogme«. Imali smo prilike vidjeti kako pojedine plesne sekvence izgledaju bez glazbe i s glazbom (Arvo Part, Joby Talbot), a s obzirom na internacionalnu plesnu ekipu jezik sporazumijevanja je engleski.


Izvođači su pokrete uvježbavali ispred velikog ogledala baletne dvorane, dajući i sami sugestije i postavljajući pitanja koreografu. Na probama se pojedine sekvence ponavljaju po nekoliko puta, a desetak dana prije premijere balet »Dogma« je u fazi »čišćenja materijala«. Kako je objasnio Balázs Baranyai, apstraktni balet podrazumijeva izvedbu neopterećenu pričom i slobodnu od konkretnog, odnosno konačnog značenja.



U razgovoru s publikom koja je prisustvovala probi Baleta, Balázs Baranyai otkrio je zanimljiv podatak:– Radeći na predstavi »Šah-mat«, naišli smo na njemački film »Schachnovelle« iz 1960. godine. Film je režirao Gerd Oswald, a ono što je posebno interesantno – film je sniman u Rijeci! Može se pogledati i na YouTubeu.

I doista – već prvi kadrovi »Schachnovelle« snimljeni su u riječkoj luci, s prepoznatljivim palačama u pozadini. U filmu glume Curd Jürgens, Claire Bloom, Hans-Jörg Felmy, Mario Adorf, Hans Söhnker, Albert Bessler i drugi.



– S druge strane, jedno od izvornih značenja grčke riječi dogma, uz odluku i dekret, jest i mišljenje ili pogled, odnosno ono što smatramo istinitim. Naša predstava bavi se upravo time – rasponima značenja pojma dogma, ali i rasponima baletnog i plesnog pokreta između apstrakcije i konkretnosti.


Korištenjem suvremene tehnologije videomapiranja, koja daje potpuno novu, često neshvatljivu i čudesnu dimenziju plesnoj umjetnosti, poticat ćemo na različite poglede i interpretacije pokreta te pokušati stopiti moguće s nemogućim – pokret koji je apstraktan s pokretom koji za svakog gledatelja nosi neko jasno značenje i osobni smisao – objasnio je Baranyai.


Za razliku od »Dogme«, moderni balet »Šah-mat« ima narativnu strukturu. Kao predložak poslužila je »Šah novela« Stefana Zweiga iz 1942. godine, koja donosi priču o izolaciji i bijegu iz ludila u genijalnost zahvaljujući maloj knjižici o vrhunskim partijama šaha. Koliko je propusna i tanka granica između ludila i genijalnosti, između ljubavi i opsesije, spasenja i ukletosti? – pitanja su koja postavlja ova priča koja prati svjetsko šahovsko prvenstvo na putničkom brodu koji plovi prema Argentini.


Tu se pojavljuje sasvim nepoznat Dr. B. koji na opće čuđenje pobjeđuje svjetskog prvaka, no ponesen uspjehom pristaje na uzvratni susret… Ova nesvakidašnja priča, kao i glazba Straussa, Šostakoviča i Ravela, potaknule su Razu Hammadija da postavi balet »Šah-mat«. Svojim koreografskim stilom, koji je spoj klasičnog baleta i jazz tehnike, Hammadi postavlja posve nove izazove i izričaje pred riječke plesače.