Kritika kroz češki humor

Ocjena publike za predstavu »Buržoazija« bila je 4.18

Svjetlana Hribar

Ozren Grabarić, Jelana Lopatić i Staša Zurovac, nakon predstave / Foto: M. GRACIN

Ozren Grabarić, Jelana Lopatić i Staša Zurovac, nakon predstave / Foto: M. GRACIN



RIJEKA » Kad god sam u Pragu pitala prijatelje koje bi mi od aktualnih predstava preporučili, uvijek sam dobivala isti odgovor: Divadlo na zabradli/Kazalište na balustradi!, rekla je Tajana Gašparović, voditeljica okruglih stolova Međunarodnog festivala malih scena u Rijeci, koja posljednjih mjeseci živi u Pragu. 


   – Radi se o teatru koji je poznat po subverzivnom djelovanju još od kasnih pedesetih godina, uz njega se vezuje i ime Vaclava Havela iz disidentskih dana, a dvojac koji ga vodi posljednjih godina – redatelj Jan Mikulašek i dramaturginja Dora Vicenikova – dolazi s brnjanske kazališne akademije, koja u novije vrijeme prednjači pred praškom, rekla je uvodno Tajana Gašparović, otvarajući razgovor s autorima i protagonistima predstave. 


   Dramaturginja Dora Vicenikova nadovezala se objašnjavajući kako repertoar Teatra na balustradi nije usmjeren prema dramskim tekstovima već romanima, zapisima, dnevnicima pa i filmovima, koje adaptiraju za kazališnu scenu: – To u pravilu radi redatelj Jan Mikulašek i ja, ali u adaptaciji sudjeluju i glumci, pa je kolektivno autorstvo karakteristika svake naše predstave. 




   Selektor Festivala, Bojan Munjin, smatra da je Jan Mikulašek žestoko izvrgnuo ruglu građanski sloj, pa ga je zanimalo – s obzirom da je predstava smještena u današnje, a ne Bunuelovo vrijeme – kakav je odnos građana i malograđana u zemljama tranzicije, kao i reference na komunizam. 


   Redatelj Mikulašek je rekao da u komunizmu, u Češkoj, nije bilo društvenog sloja koji bi se mogao kritizirati na bunjuelovski način: – Takav je sloj niknuo devedesetih. Ali naša predstava nije politička kritika. Rad je uključivao improvizacije na zadani okvir, Bunuel je bio samo inspiracija i polazište. 


   O predstavi je govorio i dr. Darko Gašparović, ističući kako mu je zanimljivo vidjeti postavljanje klasika filmskog nadrealizma u teatru: – Impresioniram sam glumačkim suverenim vladanjem različitim vrstama humora – sve uglađeno, ublaženo, »presvučeno« češkim humorom u kojem nema groteskne oštrine koju plasira Bunuel.  

  S obziorm na dug aplauz kojim je riječka publika ispratila praške glumce i predstavu, reklo bi se da je Festival odlično započeo! Ocjena publike za predstavu »Buržoazija« bila je 4.18.