Paket zakona

Nova pravila za “otkup dugova”: Agenti dužnika smiju nazvati jednom mjesečno,

Aneli Dragojević Mijatović

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Ne smije se kontaktirati niti dužnikove prijatelje, niti rodbinu, niti poslodavce, nego isključivo osobu koja je dužnik



Ministar financija Marko Primorac predstavio je regulativu kojom bi se konačno trebalo urediti tržište preprodaje dugova teško 700 milijuna eura, ali i poslovanje agencija za otkup dugova koje dugove građana otkupljuju od banaka te ih onda naplaćuju izravno od dužnika.


Predloženi paket zakona obuhvaća dakle izmjenu dva zakona, o stambenom potrošačkom kreditiranju i o potrošačkom kreditiranju te prijedlog novog zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja. Paket je upućen u javno savjetovanje koje će trajati do 26. kolovoza, a plan je da 14. rujna sa sjednice Vlade bude upućen u saborsku proceduru.


Prekršajne odredbe


– Ono što je novo i što vrijedi za sve, neovisno o tome radi li se o prodaji kredita ili potraživanja s osnove drugih potraživanja, primjerice prema telekom operaterima ili za komunalije i slično, uvodi se dakle obavještavanje o namjeri kupoprodaje prije same kupoprodaje i uvode se naravno prekršajne odredbe.




Isto tako, uređujemo zaštitu dužnika nakon same kupoprodaje i to obavještavanjem dužnika o izvršenoj kupoprodaji, rekao je Primorac. Zakonsko rješenje, kazao je, i jest ponuđeno s obzirom na učestale pritužbe građana.


Ono je, navodi, sveobuhvatno i optimalno, a uredit će i kupoprodaju i servisiranje neprihodonosnih kredita, tzv. NPL-ova, to jest potraživanja banaka koja one ne mogu naplatiti pa ih prodaju agencijama. Tu su i ostala otkupljena potraživanja, koja se dominantno odnose na potraživanja telekoma i za komunalije, naglasio je. Zaštita dužnika prije kupoprodaje uključuje mjere olakšavanja otplate kredita, obvezu ponude mjera za olakšavanje otplate kredita prije kupoprodaje, a ne samo prije ovrhe, obavještavanje o namjeri kupoprodaje te prekršajne odredbe. Zaštita dužnika nakon kupoprodaje, a što vrijedi za neprihodonosne kredite i druga potraživanja, uključuje obavještavanje dužnika o izvršenoj kupoprodaji, komunikaciju s dužnikom, unutarnje rješavanje prigovora, podnošenje pritužbi nadzornom tijelu i prekršajne odredbe.


Nove mjere


Nove mjere za zaštitu dužnika prije kupoprodaje uključuju ponudu odgode plaćanja, djelomičnu otplatu, konverziju valute ili djelomičan oprost i konsolidaciju duga. Vezano za zaštitu dužnika poslije kupoprodaje uvodi se obveza dostave obavijesti o kupoprodaji potraživanja, koja uključuje podatke o kupcu i serviseru, ukupno stanje duga i strukturu duga, informacije o načinu podnošenja prigovora te informacije o nadležnom tijelu za podnošenje pritužbe.


Nadalje, u dijelu komunikacije s dužnikom, dopušteno je kontaktirati isključivo dužnika, dok je komunikacija telefonom, pisanim putem (pošta, elektronička pošta ili SMS poruka) dopuštena isključivo radnim danom od 8 do 20 sati, i to jednom mjesečno, osim u iznimnim slučajevima, ako je npr. riječ o nuđenju povoljnijih uvjeta od postojećih.


Kontaktiranje na radnom mjestu moguće je isključivo uz pisani pristanak, a uvedena je zabrana posjećivanja u domu. Primorac je upravo komunikaciju istaknuo kao ključan element zaštite potrošača, s obzirom da su u tom dijelu i dobili najviše pritužbi i prigovora građana.


– Znači, ne smije se kontaktirati niti dužnikove prijatelje, niti rodbinu, niti poslodavce, nego isključivo osobu koja je dužnik, podvukao je ministar. Uvodi se licenciranje servisera, odnosno agencija, te njihov nadzor, pri čemu Hrvatska narodna banka postaje nadzorno tijelo kada je riječ o kupoprodaji kredita, a za sva ostala potraživanja nadležan je Financijski inspektorat. Oni imaju ovlasti za izricanje nadzornih mjera, odnosno pokretanje prekršajnog postupka te je predviđena njihova suradnja.