UPORNOST SE ISPLATILA

Upalila inicijativa creskih gimnazijalaca. Otočani će od 1. srpnja imati prednost ukrcaja na liniji Valbiska-Merag

Edi Prodan

Ljetne gužve na Valbiski su neizbježne / Foto: S. DRECHSLER

Ljetne gužve na Valbiski su neizbježne / Foto: S. DRECHSLER

Linija Valbiska-Merag je svojevrsni testni poligon nakon kojeg bi slična praksa mogla zaživjeti i u drugim trajektnim lukama, pa tako i na Porozini



U sklopu projekta Škola i zajednica učenici i učenice od 2. do 4. razreda Srednje škole Ambroza Haračića u Cresu pokrenuli su još u siječnju inicijatvu »Projekt za trajekt« kojoj je cilj otočanima osigurati pravo prednosti ukrcaja na trajekt. Ideja se odnosi prvenstveno na ljetne mjesece prometnih gužvi kad se na ukrcaj zna čekati dulje od prometovanja jednog trajekta što u praksi zna iznositi i po nekoliko sati. Ideju je pratilo i uspješno »snimanje terena«, odnosno ispunjavanje anketnog upitnika od strane samih stanovnika dvaju otoka tako da se inicijativa vrlo brzo pretvorila u – »Pilot projekt prvenstva ukrcaja za otočane«. Ekspresni inicijator bilo je Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a kako su nam istaknuli u Jadroliniji, započet će 1. srpnja na državnoj trajektnoj liniji Valbiska-Merag.


Riječ je o nekoliko ukrcaja u satima najvećeg prometa kako bi se do kraja izašlo u susret potrebama otočana za odlaskom primjerice u Rijeku – posebno kad je riječ o liječničkim pregledima – ili na neka druga mjesta gdje se mogu ispuniti potrebe sa sadržajima kojih nema na otocima. Istina, ovakakav odgovor nije naišao na odobravanje stanovnika sjevernog dijela Cresa. Naime, stanovnicima MO-a Beli i Dragozetići mnogo je praktičnija trajektna luka Porozina, no kako pojašnjava i samo Ministarstvo, linija Valbiska-Merag je svojevrsni testni poligon nakon kojeg bi slična praksa mogla zaživjeti i u drugim trajektnim lukama, pa tako i na Porozini. K tome u slučaju Valbiske i Meraga riječ je o najzaposlenijoj hrvatskoj trajektnoj luci tako da se u tom slučaju najlakše mogu očitovati moguće manjkavosti projekta kako bi ih se do idućeg ljeta eliminiralo.


Reagiranje Sonje Pokupec Salković

Nakon objave ovog teksta zaprimili smo reagiranje prof. Sonje Pokupec Salković kojim nam je ukazala na neke greške u tekstu, a koje u cijelosti prenosimo ispod:




Poštovani,


Na Vašem portalu jučer, 16.6.2025. objavljen je tekst pod naslovom Upalila inicijativa creskih gimnazijalaca. Otočani će od 1. srpnja imati prednost na liniji Valbiska – Merag. Autor teksta je Edi Prodan.


Prije svega zahvaljujem na interesu za ovu temu.


Budući da su se u tekstu potkrale neke netočne, a vrlo lako provjerljive informacije, slobodna sam ukazati samo na one koje su uistinu vrijedne Vaše pažnje kao redakcije, ili pažnje cijenjenog novinara.


Ne radi se o “projektu”, već o fakultativnom predmetu Škola i zajednica u sklopu kojega je pokrenut Projekt za trajekt.. Nadalje, ne znam odakle novinaru informacija da smo “pokrenuli još u siječnju inicijativu Projekt za trajekt” jer su učenici, u sklopu navedenog predmeta početkom šk. godine, dakle u 9.mjesecu, odabrali temu kojom će se baviti – ostvarivanje prednosti otočana pri ukrcaju na trajekt.


U sklopu predmeta učenici su osmislili slogan Projekt za trajekt te izradili logotip.


Anketa jest bila dio dobro smišljenog plana kako doći do prednosti prilikom ukrcaja, no ona nije bila namijenjena isključivo otočnom stanovništvu.


Nadalje inicijativa se nije “vrlo brzo pretvorila u pilot-projekt” nego su učenici taj termin upotrijebili na prvoj konferenciji za medije održanoj 27.1.2025. tražeći prednost ukrcaja domicilnog stanovništva i to na objema linijama (Merag – Valbiska i Porozina – Brestova i obratno).


Stvarno ne razumijem izraz “ekspresni inicijator bilo je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture” – inicijator čega??? Učenici su, a, ponavljam, sve su ove informacije lako dostupne i provjerljive (FB i Instagram stranica Projekt za trajekt, npr.), napisali desetke mailova, proputovali dosta kilometara kako bi postigli ovaj uspjeh:


Nakon razgovora u lokalnoj sredini (Grad, Turistička zajednica Grada Cresa, Županijska lučka uprava Cres, Policijska postaja Mali Lošinj s ispostavom Cres), kontakata s Agencijom za obalni linijski pomorski promet, učenici su nastavili s razgovorima u PGŽ-u, zatim u Saboru, s predsjednikom i potpredsjednicom Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu, a potpredsjednica Ivana Marković u Saboru je održala i slobodni govor na temu trajekta – pročitala je pismo creskih gimnazijalaca.


Nakon toga primio nas je i ministar Oleg Butković kojem su učenici detaljno, uz pomoć prezentacije, objasnili što traže. S ministrom smo se, inače, osim u Zagrebu, dva puta susreli i u Cresu, nakon čega Ministarstvo donosi prijedlog Naputka o organiziranom prvenstvu ukrcaja vozila otočana na trajektne linije tijekom turističke sezone.


Uistinu ne znam niti odakle novinaru informacija da je “riječ o nekoliko ukrcaja u satima najvećeg prometa” – u prijedlogu Naputka jasno je naznačeno da se radi o liniji koja kreće iz Merga u 8.30 te liniji iz Valbiske u 18.15, o čemu je detaljno i vrlo transparentno izvještavano i u Vašem cijenjenom listu 16.5.2025., uz izjave creskog gradonačelnika te MMPI i Jadrolinije (naslov teksta: Nismo se dali obeshrabriti, napravili smo nešto veliko; autori: Walter Salković i Marinko Glavan).


Projekt za trajekt, ISKLJUČIVO hvala učeničkoj upornosti postaje stvarnost, i da, oni su sudjelovali i u osmišljavanju izgleda prometnih znakova obavijesti kojima se najavljuje prioritetni ukrcaj vozila s otočnim iskaznicama (koja moraju posjedovati i vinjete na vjetrobranskom staklu) tako da se već rješava, odnosno “iznjedren je određeni sustav označavanja takvih vozila”.


Sa zahvalnošću što ste i u Vašem mediju prepoznali vrijednost učeničkog zalaganja da pokušaju promijeniti makar mrvicu svijeta u kojem žive te nadom da će se pilot-projekt dogodine proširiti i na ostale hrvatske otoke, srdačno pozdravljam u svoje osobno ime i ime svih učenika koji pohađaju fakultativni predmet Škola i Zajednica.


Sonja Pokupec Salković, prof.
Srednja škola Ambroza Haračića Mali Lošinj
Područni odjel u Cresu

– Jadrolinija u potpunosti podržava ovu inicijativu i aktivno surađuje na njenoj implementaciji. Organizacija prometa i ukrcaja u lukama, uključujući provedbu ovakvih projekata, u nadležnosti je resornih lučkih uprava, s kojima redovito i uspješno surađujemo.


Odabir linija na kojima će se projekt provoditi određuje Ministarstvo, a Valbiska-Merag trenutačno je predviđena kao početna, pilot-lokacija. Svakako se planira i nastojat će se proširiti mreža linija koje će obuhvaćati sustav prvenstva ukrcaja, ovisno o rezultatima pilot-faze i procjenama nadležnih tijela, ističu u Jadroliniji.


Projekt dakle postaje stvarnost, bilo bi dobro da iznjedri i određeni sustav označavanja takvih vozila kako ne bi dolazilo do zabune kod ostalih vozača, onih koji strpljivo čekaju u redu. Kad je pak riječ o učenicima – svaka im čast, tako se aktivno ulazi u realni život. Idejama i pametnim prijedlozima, ne malodušnošću i kritizerstvom koje karakterizira niz starijih generacija, onih kojima je dominantni stav kako su uvijek protiv, čak i onda kad bi bilo logično da su – za.


Tijekom cijele godine na Valbiski su dva trajekta / Snimio: V. KARUZA

Tijekom cijele godine na Valbiski su dva trajekta / Snimio: V. KARUZA


Problem s prodajnim mjestom

Ljeto je izgleda počelo znatno ranije od očekivanja što se itekako vidi i po vrlo zaposlenim trajektnim lukama. Jedna od njih je i Porozina gdje se javljaju i pritužbe korisnika. Kako su nas informirali mještani, žalbe putnika su adresirane na poziciju gdje se prodaju trajektne karte. Na Brestovi je njezin smještaj po prilici na polovini pravca s kojeg sva vozila stanu u jedan trajekt, dok je na Porozini to prije samog ukrcaja. Iako postoji prodajno mjesto i nekih 200-tinjak metara prije luke, s njegovim se otvaranjem odugovlači. Nelogično, jer ima slučajeva, a gužve su u pojedinim danima već od travnja, jer kupnja karte ponekad traži i po 500 metara pješačenja u dva smjera. Što na to kaže Jadrolinija?


– Kada je riječ o selidbi prodajnog mjesta u pristaništu Porozina, predvidjeli smo je ovih dana, naglašavaju u Jadroliniji čime bi se i taj problem eliminirao.