
iStock
Moramo izraziti nezadovoljstvo ovime što se dogodilo proteklog vikenda u nadi da se tako nešto više neće ponoviti i da će u nastavku sezone od koje cijela država puno očekuje Jadrolinija osigurati dovoljan broj trajekata, kazao je gradonačelnik Cresa Marin Gregorović
povezane vijesti
Ne jenjavaju rasprave o nedjelji 4. svibnja kada je došlo do kolapsa prometa na trajektnoj liniji Porozina – Brestova. Iako je priljev jako velikog broja gostiju bio očekivan, blagdani u Sloveniji i Italiji kao i Međunarodni praznik rada te lijepo vrijeme, ta je linija ostala na zimskom plovidbenom redu koji u vremenu od 9 do 19 sati ima svega sedam kretanja s Cresa. K tome, plovi samo jedan trajekt, »Supetar«, jedan od manjih na tom dijelu Jadrana s kapacitetom do stotinu vozila, što znači da je i posada samo jedna. Da bi upravo 4. svibnja, zadnjeg dana seta od nekoliko blagdana moglo doći velike gužve, moglo se naslutiti i nekoliko dana prije. U Brestovi su se neuobičajeno velike kolone, sve do Stipani što je nešto manje od dva kilometra, formirale 30. travnja i 1. svibnja, a mnogo je gostiju bilo i 25. travnja na talijanski Dan antifašizma. I tada je posada »Supetra« krenula u vanredne plovidbe i neprestano povezivanje obala. Bilo je dakle jasno da se za zadnji dan velikog povratka sprema nešto što ne ide u red očekivanih prometnih pojava. Tako je i bilo jer je prosječno čekanje za ukrcaj na Porozini bilo nevjerojatnih pet do šest sati, a u jednom trenutku kolona se protezala do mjesta Filozići što je više od 6 kilometara. K tome, došlo je i do ugrožavanja sigurnosti jer pomorci sa »Supetra« su neprestano radili od 7 do 23 sata! Prva asocijacija krivca za takvo stanje bila je Jadrolinija, no iz nje su nam priopćili kako se oni ravnaju isključivo onako kako to propiše Agencija za obalni linijski pomorski promet sa sjedištem u Splitu. Ona je ta koja definira plovidbene redove, njihovu sezonalnost, frekvenciju i sve ostale pojedinosti. Ono što je također istina, Agencija dio tih pojedinosti dogovara s čelnim ljudima lokalne samouprave, u ovom slučaju s Gradom Cresom. Stoga, uputili smo pitanje Agenciji: »S obzirom na to da u suradnji s lokalnom samoupravom osmišljavate plovidbene redove i njihovu sezonalnost, kako izbjeći ovakve, krajnje neugodne i opasne situacije. I iduće godine će u periodu od najmanje 24. travnja do 2. svibnja biti veliki priljev turista, nije li logično da u tom periodu postoji dogovor o dodatnom trajektu i dvije posade? Inače, poznato nam je da ovoj situaciji u jednom dijelu »kumovao« Grad Cres koji je dozvolio drugu sezonalnost, dakako i cijenu, za liniju Vlabiska – Merag, ne i za Porozina – Brestova što je utjecalo i na vašu odluku.«

Prema službenim podacima na »Supetar« stane 100 vozila / Foto: A. Braškić
Sastanak s brodarom i predstavnicima lokalne samouprave
Odgovor Agencije je vrlo iscrpan.
– Agencija za obalni linijski pomorski promet je postupajući po članku 54. Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu odobrila godišnji red plovidbe na državnoj trajektnoj liniji Porozina – Brestova i obratno koju održava brodar odnosno operator linije Jadrolinija. Brodar s Agencijom ima sklopljen Ugovor o koncesiji za obavljanje javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu na liniji. Sukladno zakonu, red plovidbe je akt operatera linije koji rješenjem odobrava Agencija, a koja je dužna u postupku odlučivanja o davanju odobrenja na predloženi red plovidbe pribaviti i uzeti u obzir očitovanje izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave na čijem području se nalazi polazna i odredišna luka te ostale luke ticanja na pravcu linije u smislu iskazivanja interesa lokalne zajednice u odnosu na predloženi red plovidbe, kao i očitovanje tijela koje upravlja polaznom i odredišnom lukom te ostalim lukama ticanja na pravcu linije o mogućnosti prihvata broda prema predloženom redu plovidbe u smislu nepreklapanja s redom plovidbe ostalih brodova koji redovito tiču luku ako bi to utjecalo na sigurnost plovidbe u luci, kao i da ne postoje prepreke za prihvat broda glede maritimnih sposobnosti i kapaciteta luke te njezine lučke infrastrukture, uključujući i kapacitete luke za prihvat putnika i vozila prilikom ukrcaja/iskrcaja.
Sukladno zakonu, ako nadležna tijela ne dostave Agenciji svoje očitovanje na predloženi red plovidbe u roku od 30 dana od dana primitka poziva na očitovanje, smatra se da su dala pozitivno očitovanje na predloženi red plovidbe. Do dana donošenja rješenja 4. prosinca 2024. godine Agencija nije zaprimila očitovanja nadležnih tijela Grada Cresa, Općine Kršan i Lučke uprave Rabac, te se u skladu s člankom 54. stavkom 5. Zakona smatra da su isti dali pozitivna očitovanja na predloženi red plovidbe. Predmetno Rješenje s pripadajućim redom plovidbe dostavljeno je istog dana Brodaru Jadrolinija, Lučkoj kapetaniji Rijeka, Lučkoj kapetaniji Pula, Županijskoj lučkoj upravi Cres, Lučkoj upravi Rabac, Gradu Cresu, Gradu Malom Lošinju, Općini Kršan te Nacionalnoj središnjici za nadzor i upravljanje pomorskim prometom. Ističemo da je brodar liniju u navedenom periodu održavao sukladno ugovoru o koncesiji, odnosno sukladno ugovorenom redu plovidbe te propisanom kapacitetu broda za navedeno razdoblje plovidbe također je brodar postupio po ugovornoj obvezi da preuzme sve neukrcane putnike i vozila te je u tu svrhu učinio niz dodatnih putovanja na liniji. Svakako ćemo organizirati sastanak sa brodarom i predstavnicima nadležne lokalne samouprave kako bismo zajednički učinili sve da se ovakve situacije ne ponove, ističu u Agenciji.

Trajekt »Supetar« na Brestovi / Foto: Edi Prodan
Osigurati dovoljan broj trajekata
Sličnim smo se pitanjem obratili i Gradu Cresu koji se, prema navodima Agencije, uopće nije očitovao o predloženoj definiciji trajektne linije Porozina – Brestova. Odgovorio nam je direktno gradonačelnik Marin Gregorović.
– Na neprihvatljivu situaciju s trajektnim prijevozom liniji Brestova – Porozina istog sam dana, u nedjelju 4. svibnja u više navrata obratio čelnim ljudima Jadrolinije, a Grad Cres se službeno očitovao dopisom koji sam upravi Jadrolinije poslao u ponedjeljak, 5. svibnja. U njemu sam naveo, između ostalog, sljedeće:
– Iako se moglo očekivati da će se te nedjelje izuzetno veliki broj putnika uputiti s otoka na kopno, Jadrolinija se nije pripremila za povećani broj putnika i vozila, već je na relaciji Brestova – Porozina plovio samo jedan trajekt! Zbog toga su putnici bili prisiljeni čekati u redu i do 5 sati, što je potpuno neprihvatljivo i izazvalo je veliko nezadovoljstvo i proteste kako domaćih, tako i gostiju. Naglašavamo da je nama otočanima trajektna veza jedini »most« prema kopnu i izuzetno je važno da ta veza funkcionira na najbolji mogući način. Moramo primijetiti da, iako promet i cijene usluga Jadrolinije rastu, ne popravlja se kvaliteta te usluge. Stoga moramo izraziti nezadovoljstvo ovime što se dogodilo proteklog vikenda u nadi da se tako nešto više neće ponoviti i da će u nastavku sezone, od koje cijela država puno očekuje, Jadrolinija osigurati dovoljan broj trajekata kako bismo mi otočani, ali i naši gosti, mogli bez većih problema dolaziti i odlaziti s otoka. Država, regionalna i lokalna zajednica kontinuirano ulažu u prometnu infrastrukturu, ali ukoliko Jadrolinija ne osigura dovoljan broj trajekata, uzalud su utrošena velika sredstva, naglasio je Gregorović. Osvrnuo se i na naš navod u kojem smo istaknuli kako Grad Cres nije dozvolio drugu sezonalnost, dakako i cijenu, za liniju Porozina – Cres kao što to jeste za Valbiska – Merag. Ističe da je netočan, a daje i pojašnjenje.

Dio kolone koja je na ukrcaj čekala pet sati
Problem u komunikaciji
– Zbog problema u pisanoj komunikaciji, Grad Cres nije zaprimio e-mail Agencije za obalni linijski pomorski promet pa se uopće nije očitovao Agenciji na predloženi plovidbeni red za liniju Brestova – Porozina, već samo za liniju Valbiska – Merag, a naš stav o predloženom plovidbenom redu je jasan jer smo izričito tražili dulji sezonski red plovidbe zbog stvarnih potreba u pred/posezoni. U više sam navrata prije sezonskih opterećenja, pa i ranije na raznim sastancima, zajedno s gradonačelnicom Malog Lošinja upozoravao Jadroliniju da trenutni kapaciteti trajekata nisu dovoljni i da je nužno da Jadrolinija osigura trajekte dovoljnog kapaciteta. Odgovor Jadrolinije uvijek je bio isti, odnosno da nemaju na raspolaganju druge trajekte jer su na remontu. Ovdje treba istaknuti činjenicu da po koncesijskom ugovoru Jadrolinija ima obavezu držati dva trajekta na liniji. Na kraju, želim izraziti uvjerenje da je ovo što se dogodilo proteklog vikenda bila iznimna situacija iz koje ćemo svi izvući pouke i koja se više neće ponoviti, zaključuje Gregorović.
Pomalo zamršeno, no svi su dijelom u pravu. Posebno kad se razmišlja birokratskim modalitetom kojem je najvažnije krivnju prebaciti drugom. Jadrolinija je u pravu jer radi kako joj Agencija kaže. Ali, s obzirom na to da su danima bile vanredne vožnje zbog gužve na Brestovi, ne pali alarm sve do kasnih večernjih sati u nedjelju, i ne dovodi drugi trajekt u Porozinu. Agencija šalje upit, ne dobiva odgovor i – tu je kraj. Iako, zar ne bi bilo logično da pita Cres i Kršan – što vas nema? Cres pak tvrdi da e-mail nije ni primio, ali se eto nisu ni najmanje zabrinuli što im nije došao očekivani sezonski ugovor o drugom najvažnijem »mostu« prema kopnu. Sva sreća da posada »Supetra« ne razmišlja tako. Njima je, kad su vidjeli kakva je gužva, bilo dovoljno da se međusobno pogledaju i krenu u non-stop vožnje. I tako punih 16 sati. Da je po našoj birokraciji, ne bi čudilo da još danas, uz logorsku vatru, tamo negdje oko Filozića, kampiraju putnici za trajekt. Griju se i zabavljaju hrvatskim birokratsko-lovačkim pričama.
Jadrolinija: Potaknuti koordinaciju svih dionikaKao što Vam je poznato, tijekom nedjelje 4. svibnja 2025. godine zabilježene su velike gužve duž čitave jadranske obale, a pojačan pomorski promet nije bio isključivo vezan za linije Valbiska – Merag i Brestova – Porozina. Naši pomorci i operativne službe reagirali su odmah po nastanku gužvi. Trajekti su plovili neprekidno, bez obzira na red plovidbe, kako bi se maksimalno rasteretilo pristanište i omogućio što brži ukrcaj putnika. Također, putnici su upućivani i na alternativnu liniju Valbiska – Merag, gdje su gužve bile značajno manje, no dio putnika odbijao je tu opciju zbog prometnih zastoja na otoku Krku. Čim su se gužve na toj liniji smanjile i stvorili uvjeti za preraspodjelu brodova, dodatni trajekt s linije Valbiska – Merag preusmjeren je na liniju Brestova – Porozina, čime je dodatno povećan kapacitet i ubrzan promet. Kao što znate, red plovidbe za državne trajektne linije za sve brodare na Jadranu definira Agencija za obalni linijski pomorski promet, u suglasnosti s lokalnim zajednicama. Dana 4. prosinca 2024. godine Agencija je izdala Rješenje kojim se odobrava godišnji red plovidbe za 2025. godinu na državnoj trajektnoj liniji 334 Porozina – Brestova i obratno na način da se linija održava u tri perioda plovidbenog reda: • izvansezona: 01.01. – 29.05. i 29.09. – 31.12. • niska sezona: 30.05. – 26.06. i 01.09. – 28.09. • visoka sezona: 27.06. – 31.08. Jadrolinija je iskustvom procijenila mogućnost nastanka ovakvih situacija te je inicirala uvođenje dva perioda plovidbe, sezona i izvansezona, u cilju ranijeg početka sezonskog reda plovidbe, a što je predlagano prošle godine. Međutim, iz nama nepoznatih razloga, Grad Cres nije se očitovao o prijedlogu Jadrolinije te je Agencija donijela spomenuto Rješenje kojim su zadržana tri perioda plovidbenog reda. Slijedom iznesenog, Jadrolinija postupa u skladu s odredbama Ugovora sklopljenog temeljem Rješenja Agencije od 4. prosinca 2024. godine. Duboko smo svjesni i razumijemo potrebe prometa i prijevoznih kapaciteta na ovoj liniji te u cilju donošenja rješenja, a na korist Vaših stanovnika, molimo da se uključite i potaknete koordinaciju svih dionika, Grada Cresa i Jadrolinije, a pod okriljem Agencije za obalni linijski pomorski promet, i to na obostrano zadovoljstvo kako bi se ovakve situacije ubuduće izbjegle.
|
»Svakako ćemo organizirati sastanak s brodarom i predstavnicima nadležne lokalne samouprave kako bismo zajednički učinili sve da se ovakve situacije ne ponove
Agencija za obalni linijski pomorski promet
I Pahor u porozinskom reduJedan od zanimljivijih putnika te famozne nedjelje bio je i jedan od uglednijih europskih političara, svojedobni slovenski predsjednik i premijer poznat i po uspostavljanju jako dobre suradnje s Hrvatskom, nedavni gost riječkog Women’s Weekenda – Borut Pahor. Nasmijan i dobrohotan kao i uvijek komentirao je svoje čekanje na Porozini kao ništa strašno – »samo« 2,5 sati. |