JAVNI GRADSKI PRIJEVOZNIK

Sindikati Autotroleja i uprava pokrenuli postupak mirenja: Problemi su golemi, ali štrajka do daljnjega ne bi trebalo biti

Damir Cupać

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Možemo mi razumjeti da postoje određeni problemi, ali radnici Autotroleja predugo čekaju i nemaju više strpljenja, rekao je povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika Mateo Mavrić



RIJEKA – Autotrolej i sindikalni čelnici Autotroleja započeli su proces mirenja, što znači da u dogledno vrijeme nije ugroženo funkcioniranje javnoga gradskoga prijevoza. Zbog nagomilanih problema u Autotroleju, prije svega zbog malih plaća, ali i zbog preopterećenosti vozača, u zadnjih nekoliko mjeseci sindikati su najavili pokretanje industrijskih akcija ako se materijalna prava i uvjeti rada ne poboljšaju. Situacija je eskalirala zbog toga što gradonačelnik Marko Filipović nije odgovorio na zahtjev da se krene u kolektivno pregovaranje, a upitna je bila i isplata božićnice. Situacija nije bila uopće bezazlena, ali nakon što je dogovorena isplata božićnice i nakon što je riječki gradonačelnik sjeo s čelnim ljudima Autotrolejevih sindikata sve je vraćeno za pregovarački stol, a to je proces koji će u skladu sa zakonom predviđenim procedurama trajati neko vrijeme.


Konstruktivan razgovor


Predsjednik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca Alen Bartulac potvrdio je da je sastanak s gradonačelnikom Rijeke Markom Filipovićem i pročelnicom Odjela gradske uprave za komunalni sustav Majom Malnar održan.


– S kolegama Gracianom Francetichem, Jerkom Bubrićem, zamjenikom predsjednika Sindikata primorsko-goranskih komunalaca Nagijem Cressoom i ostalim sindikalnim kolegama započeli smo razgovore s gradonačelnikom Filipovićem i ocjenjujem da je to dobro. Razgovori su tek počeli i nema nikakvih konkretnih rezultata, ali sastanak je bio konstruktivan jer je postavljen zakonom propisani okvir za početak procesa mirenja. Dobili smo informaciju da će Autotrolej ovu godinu završiti u gubitku zbog povećanih troškova poslovanja zbog gospodarske i energetske krize. Mi smo toga svjesni, ali vlasnici Autotroleja moraju osvijestiti da su naše plaće najmanje u riječkom komunalnom sustavu i da su radnici Autotroleja na rubu izdržljivosti. Nas ne zanima na koji će način vlasnici osigurati potreban novac za naše opravdane zahtjeve. Želimo kvalitetniji kolektivni ugovor s poboljšanim materijalnim uvjetima, odnosno povećanje plaće. Bili smo strpljivi i čekali smo, ali uvjeti rada su sve teži, a plaća s obzirom na inflaciju sve manja, izjavio je Bartulac. On je pojasnio da nisu raspravljane nikakve konkretne mjere, već da su predstavnici većinskog vlasnika Autotroleja informirani o neodrživosti trenutnog stanja materijalnih prava Autotroleja.


Realni zahtjevi




– Određenih pomaka je bilo kao što su isplata božićnice i povećanje za 300-tinjak kuna neoporezivog dijela, ali naš temeljni zahtjev je povećanje osnovice za oko 1.200 kuna neto. Inzistirat ćemo na tom zahtjevu i ako se on ne ispuni, bit ćemo spremni za pokretanje industrijskih akcija, odnosno na štrajk. Mislim da su ljudi u Autotroleju na to spremni jer naši zahtjevi nisu nerealni. Što će se na kraju dogoditi, vidjet ćemo. Nadamo se da će vlasnici pokazati razumijevanje i da do štrajka neće morati doći, kazao je Bartulac, dodavši da je gradonačelnik Marko Filipović pokazao razumijevanje za probleme s kojima se suočavaju radnici Autotroleja i da se nada da će se pregovori okončati na zadovoljstvo i radnika i vlasnika.


Povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika Mateo Mavrić također je izrazio zadovoljstvo činjenicom da je do sastanka došlo s obzirom da je riječki gradonačelnik Marko Filipović predugo ignorirao pozive da se krene s pregovorima.


Strpljenje pri kraju


– Gradonačelnika i pročelnicu upoznali smo s problemima s kojima se suočavamo i koji se tiču i materijalnih prava, ali i loših uvjeta rada. Zamolili su nas da se strpimo dok se ne iznađu sredstva za povećanje plaća. Možemo mi razumjeti da postoje određeni problemi, ali radnici Autotroleja predugo čekaju i nemaju više strpljenja. Nezadovoljni su svi, a strpljenje vozača je pri kraju. Da bi sustav javnog prijevoza funkcionirao, svakog dana barem 15 vozača radi prekovremeno jer bez toga se vozni red ne bi održao. Nastavit ćemo sindikalne aktivnosti kroz proces mirenja, ali sve opcije su i dalje otvorene, uključujući sindikalne akcije kao što je štrajk. Činjenica je da je dobro da smo počeli razgovarati, ali daleko smo još od dogovora. Smeta nam maćehinski odnos vlasnika prema nama, ali početkom pregovora stvari su se pokrenule nabolje. Naglasio bih da naši zahtjevi nisu nerealni, a najbitniji je povećanje osnovice plaće na način da osnovna plaća bude tisuću eura. Mislimo da to nije pretjerano, već da je realno. Vozači su deficitarno zanimanje, a među njima ima kolega koji na godišnjoj razini ostvare i po 500 prekovremenih sati. Kako bi objasnili o čemu je riječ, uzet ćemo primjer vozača s 10 godina staža čija je osnovna plaća oko 6.600 kuna. Mislimo da to nije primjereno ni vremenu u kojemu živimo, ni težini i odgovornosti posla vozača u javnom gradskom prijevozu, upozorio je Mavrić.


Pomiriti želje i mogućnosti


Gradonačelnik Rijeke Marko Filipović naglašava da razumije potrebu i zahtjeve sindikata za povećanjem materijalnih prava i rado bi da se mogu ispuniti odmah i u cijelosti.


– No, želje su jedno, a mogućnosti drugo i u procesu koji slijedi moramo naći načina da pomirimo to dvoje. Na tom tragu jučer sam se sa suradnicima sastao s predstavnicima svih sindikata Autotroleja i na sastanku je jasno istaknuta želja i namjera Grada Rijeke i Autotroleja da se pronađe kompromisno rješenje koje će pomiriti spomenute želje i mogućnosti. Dakle, cilj je pronaći zajedničko rješenje i vjerujem da ćemo to i uspjeti u procesu koji slijedi, a to je postupak mirenja koji su pokrenuli sindikati. Sada, sukladno zakonu, Gospodarsko-socijalno vijeće mora imenovati miritelja, nakon čega se nastavlja proces pregovora između pregovaračkog tima Autotroleja i sindikata Autotroleja. Također, tri stručne osobe iz sustava, iz Odjela za komunalni sustav i Poslovnih sustava, određene su da prate tijek mirenja i budu na raspolaganju uključenima u proces, sve s ciljem postizanja dogovora i pronalaska zajedničkog rješenja koje će, vjerujem, biti uskoro definirano, izjavio je Filipović.