
Priručnik za ZOO / Foto ARHIVA NL
Učenici od 5. do 8. razreda početkom nove školske godine moći će se izjasniti žele li pohađati izvannastavnu aktivnost Zdravstvenog odgoja i obrazovanja, a suglasnost će u rujnu morati dati i roditelji
povezane vijesti
RIJEKA – S početkom nove školske godine u svim riječkim osnovnim školama učenici od 5. do 8. razreda moći će se izjasniti žele li pohađati izvannastavnu aktivnost Zdravstvenog odgoja i obrazovanja. Tako će svi riječki stariji osnovci prvi u Hrvatskoj već od listopada imati priliku učiti o zdravim navikama kretanja, pravilnoj prehrani, prevenciji ovisnosti, vršnjačkom nasilju i nizu drugih tema koje nisu obuhvaćene redovnim nastavnim kurikulumom. Za pohađanje novog programa suglasnost će u rujnu morati dati i roditelji, a ovisno o rasporedu i interesu učenika plan je u školama oformiti homogene ili heterogene skupine, kao što je to praksa s izvannastavnim aktivnostima Moja Rijeka te Građanski odgoj i obrazovanje. Glavna razlika Zdravstvenog odgoja u odnosu na te programe je što novi program ima fond od 70 sati godišnje, dok je fond postojećih programa 35 sati. U praksi to znači da će se novi program provoditi u trajanju od dva sata tjedno.
Prvi u Hrvatskoj
U Gradu Rijeci podsjećaju da je Zdravstveni odgoj i obrazovanje prošle školske godine uveden u šest riječkih osnovnih škola te je Rijeka time postala prva jedinica lokalne samouprave u Hrvatskoj koja aktivno radi na razvoju zdravstvene pismenosti djece i mladih, kroz strukturirani, interdisciplinarni pristup učenju o svim aspektima zdravlja.

OŠ Vežica bila je jedna od šest osnovnih škola u kojoj je provođen pilot-projekt Zdravstvenog odgoja i obrazovanja / Foto NEL PAVLETIĆ/PIXSELL
– Krajnji cilj ovog programa je stvaranje društva u kojem su djeca i mladi osnaženi za donošenje informiranih odluka koje pozitivno utječu na njihovo mentalno, emocionalno, fizičko i socijalno blagostanje, sada i u budućnosti. Pilot-faza projekta odvijala se u šest riječkih osnovnih škola: Centar, Dolac, Ivana Zajca, Kantrida, Podmurvice i Vežica, u kojima je program pohađalo stotinjak riječkih osnovnoškolaca, podsjećaju u Gradu.
Prije šire primjene programa u riječkim školama potrebno je napraviti evaluaciju pilot-faze, a evaluacijsko istraživanje ima cilj ispitati znanja, stavove i druge indikatore stečenih kompetencija učenika koji su uključeni u program u pilot-provedbi, učitelja provoditelja, ravnateljica škola i roditelja.
Stručni simpozij
Evaluacija će obuhvatiti stavove o provedbi ove aktivnosti, zadovoljstvo nastavom, nastavnim materijalima, ostvarenost planiranih ishoda, stečeno znanje, zdravstvene pokazatelje te razloge za pohađanje, kao i namjeru za nastavak pohađanja. U Gradu kažu da s obzirom na to da je suglasnost nadležnog Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih na provedbu evaluacijskog istraživanja stigla tijekom ljetnih mjeseci, dio istraživačkog procesa je odrađen, dok će se dio odvijati u prvom tjednu nove nastavne godine.
– Pojašnjenja radi, u sklopu evaluacije do sada su obrađeni podaci prikupljeni putem upitnika koji su ispunile ravnateljice i provoditelji projekta u školama koje su uključene u pilot-fazu. Roditelji učenika upitnike također kontinuirano ispunjavaju online, a u tijeku je i ispunjavanje upitnika učenika koji su nedavno završili osmi razred, također online. Za ostale učenike, koji su pohađali Zdravstveni odgoj i obrazovanje ili su dio kontrolne skupine, upitnici će biti provedeni u prvom nastavnom tjednu nove školske godine, tijekom sata Zdravstvenog odgoja i obrazovanja, uz prethodnu pisanu suglasnost roditelja te na temelju suglasnosti resornog Ministarstva. Nakon toga, stručni tim će završno obraditi podatke i pripremiti prezentaciju rezultata istraživanja koja će biti javno predstavljena na prvom stručnom simpoziju o Zdravstvenom odgoju i obrazovanju »365 dana zdravlja u školi: Iskustva, učinci, izazovi«, koji će se održati koncem rujna ove godine, najavljuju u Gradu.
Za provedbu programa pripremljena su izdanja objedinjenog kurikuluma i priručnika za pete i šeste, kao i onog za sedme i osme razrede, na hrvatskom i talijanskom jeziku, a autorski tim čine eminentni stručnjaci.