
Reflektori na Orlandovom gatu pale se automatizirano s javnom rasvjetom / Foto Marko Gracin
Vijeće Mjesnog odbora Kozala navodi da je u posljednjih mjesec dana intenzitet rasvjete ponovo na maksimumu od prvog mraka do jutra
povezane vijesti
RIJEKA Stanovnici stambenih zona Brajde, Belvedera, Kozale i centra grada uputili su, putem Vijeća Mjesnog odbora Kozala, pritužbe Luci Rijeka vezano za pretjerano osvjetljenje s Orlandovog gata te, u cilju reguliranja rasvjete uz uzajamno uvažavanje lučke djelatnosti i zdravlja građana, izrazili potrebu za sastankom s predstavnicima Luke Rijeka, na kojemu bi otklonili sve nedoumice i pronašli optimalno rješenje.
– Nakon našeg upita krajem prošle godine rasvjeta je smanjena upola i na tome u ime stanovnika zahvaljujemo, uz zamolbu da se i preostali (zapadni) dio reflektora noću, odnosno barem u prvom dijelu večeri, kad stanovnicima smeta u domovima, gasi. Točno je da se on pali i gasi s uličnom rasvjetom, no još uvijek, ne ulazeći u potrebe terminala, pretjerano jako utječe na zgrade u našim kvartovima. Promatrajući reflektor, vidljivo je da su upaljeni dijelovi koji svjetlo ne usmjeravaju na dolje, što bi po logici bilo potrebno za održavanje operativnih aktivnosti lučkog područja, već se svjetlo rasipa u svim smjerovima, a posebno zapadno i sjeverno prema stambenim naseljima Brajda, Belveder i Kozala. Nakon proteklog vremena i smanjenog intenziteta osvjetljenja, u posljednjih je mjesec dana intenzitet rasvjete ponovo od prvog mraka na maksimumu, rasvjetni stup radi punim kapacitetom od paljenja do jutra, emitirajući onečišćujuće i provalno svjetlo, što je apsolutno neprihvatljivo, navodi se u priopćenju VMO Kozala.
Ograničiti doseg
Nadalje, piše u priopćenju, uz subjektivan osjećaj pretjeranog osvjetljenja koji se može potkrijepiti i objektivnim mjerenjima referentne vrijednosti srednje horizontalne rasvijetljenosti manipulativnih i radnih površina, rasvjeta kakva je trenutno u funkciji prema definiciji iz Pravilnika o zonama rasvjetljenosti, dopuštenim vrijednostima rasvjetljavanja i načinima upravljanja rasvjetnim sustavima predstavlja onu koja djeluje i u zonama rasipnog svjetla – koje direktno utječe na stambene zgrade, ali i onečišćujućeg svjetla. »Potrebno je provoditi mjere zaštite od svjetlosnog onečišćenja kako bi se spriječili negativni učinci na ljudsko zdravlje i okoliš. Slijedom navedenog, poštujući važnost rasvjete za operativno djelovanje luke, ali vodeći se zakonskim ciljevima zaštite od svjetlosnog onečišćenja – osiguranjem zaštite ljudskog zdravlja te cjelovitog očuvanja kvalitete okoliša i racionalnog korištenja energije na najpovoljniji način za okoliš, cijenili bismo dodatno ograničavanje (dosega) rasvjete s reflektora u pitanju u smjeru sjevera i zapada«, ističu u VMO-u Kozala.

Svjetlo reflektora s gata dopire do stambenih zgrada / Foto Marko GRACIN
Priopćenje VMO-a Kozala poslali smo i na adresu Luke Rijeka d.d., u čijem odgovoru se navodi kako je krajnji cilj Luke Rijeka smanjiti svjetlosno onečišćenje i svesti negativne utjecaje rasvjete na najmanju moguću mjeru, vodeći pritom računa da Luka bude odgovoran susjed i da posluje u skladu sa zakonom. Međutim, dodaju kako je Terminal Rijeka slobodna carinska zona, obvezna je osigurati cjelodnevnu adekvatnu osvijetljenost svih operativnih obala, odnosno koncesijskog područja u cjelini, a svakako ima obvezu i pridržavati se zakonskih propisa koji definiraju sigurnosne uvjete zaštite na radu.
Snop prema dolje
– Luka Rijeka d.d. usmjerena je prioritetno na sigurnost zaposlenika, što je zakonska obveza poslodavca, a osobito tijekom noćnih aktivnosti na terminalu te je stoga rasvjeta neophodna za sigurno i nesmetano odvijanje radnih operacija. Napominjemo kako smo već poduzeli niz mjera za smanjenje svjetlosnog onečišćenja te ćemo i nadalje nastaviti s poboljšanjima, vodeći pritom računa o održavanju potrebnih sigurnosnih standarda. Na spornom rasvjetnom stupu na Orlandovom gatu postavljene su LED lampe koje se pale automatizirano s javnom rasvjetom, pri čemu se u slučaju operativnih aktivnosti na gatu pale sve lampe, dok se u suprotnom uključuje samo jedan red lampi. U situacijama smanjenih aktivnosti na operativnoj obali bit će zasigurno umanjen broj aktivnih rasvjetnih tijela, prije svega kako bi reducirali svjetlosno zagađenje, a na koncu i kako bismo racionalizirali vlastite troškove. Izvješćujemo i kako smo nakon Vašega maila poduzeli dodatne radnje kako bi svjetlosni snop usmjerili maksimalno prema dolje, čime je dodatno znatno smanjeno rasipanje svjetla prema stambenim objektima, piše u priopćenju Luke Rijeka koje potpisuje rukovoditelj Sektora razvoj i upravljanje imovinom Luke Rijeka Marinko Jusup.
Također, iz Luke Rijeka najavljuju kako će i nadalje poduzimati potrebne aktivnosti kako bi optimizirali sustav rasvjete, sve kako bi u najmanjoj mjeri utjecao na okolne gradske četvrti, bilo primjenom automatiziranog upravljanja ili gašenjem rasvjete na dijelovima terminala na kojima se u određenim periodima ne obavljaju nikakve manipulacije teretom. »Smatramo kako proaktivnim pristupom, uvažavanjem poteškoća i pritužbi građana te poduzimanjem raspoloživih mjera za trajna poboljšanja sustava, uz poštovanje sigurnosnih standarda rada, predstavljamo odgovornog i dobrog susjeda«, kažu u Luci Rijeka.