DALMONT

Škver u Kraljevici radi punom parom: Navozi su puni brodova domaće bijele flote

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Nakon pet trajekata i dva katamarana Jadrolinije, trenutačno su na remontu trajekti »Zadar« i »Krk« iste kompanije, a na vezu je i »Četiri zvonika« Rapske plovidbe te uskoro i »Barbat«.



KRALJEVICA – Baš kao i susjedni »Viktor Lenac«, i u kraljevičkom brodogradilištu Dalmont posljednjih su dana i tjedana krcati poslom, a najave novih poslova čine izglednim da će se takva razina zaposlenosti protegnuti i na naredne mjesece. Veseli, ali i ne čudi, jer ipak su ovi mjeseci uobičajeno razdoblje za obavljanje remonta na brodovima, pogotovo na bijeloj floti s ove strane Jadrana.


Nakon pet trajekata i dva katamarana, na remontu u Kraljevici se trenutačno nalazi veliki Jadrolinijin trajekt »Zadar«, kao i »Krk« kod kojeg se, osim redovnog remonta, mijenjaju sva četiri pogonska motora kako bi trajekt dodatno dobio na snazi i brzini. Na vezu je i trajekt Rapske plovidbe »Četiri zvonika«, koji je sagrađen upravo na kraljevičkim navozima i rapskom brodaru isporučen prije tri godine. Nakon »Četiri zvonika«, na redovan remont doplovit će i »Barbat«, još jedan trajekt Rapske plovidbe u kojoj imaju uobičajenu praksu da im svi brodovi budu spremni do Uskrsnih blagdana koji će, svi se ufaju, označiti početak ovogodišnje turističke sezone.


Tri ribarice


Kako doznajemo od vlasnika i direktora Dalmonta Ivana Ivića, kapacitete škvera upotpunilli su i remonti na tri ribarice. Premda čine jedan manji dio remontnih poslova, u Dalmontu smatraju bitnim da lokalni ribari imaju na raspolaganju jedno takvo brodogradilište na Kvarneru.


Energetske uštede



Pred sve žešćim udarima i poskupljenjima cijene energenata, Dalmontu će zasigurno od koristi biti projekt optimizacije gradnje i remonta brodova kroz energetske uštede i povećanje korištenja obnovljivih izvora energije, u čiju se realizaciju upravo upuštaju. Riječ je o projektu koji je sufinanciran EU sredstvima i za koji su potpisali ugovor s resornim Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja koncem prosinca prošle godine. Zahvati, od kojih se najveći dio njih odnosi na izgradnju fotonaponskih elektrana, poboljšanja i instalacije novih rasvjetnih sustava te nabavku novih, energetski učinkovitijih strojeva, vrijedni su 11 milijuna kuna, od čega se 60 posto sufinancira sredstvima Mehanizma za oporavak i otpornost, a sve bi trebalo biti završeno i zaokruženo do kraja 2023. godine.

U Dalmontu sve jače »grizu« i po pitanju drugih zahvata koje odrađuju na brodovima, kao što je ugradnja BWTS-a, uređaja za pročišćavanje balastnih voda (Balance Water Treatment System). Na tom je planu uspostavljena suradnja s brodarskom tvrtkom Dinamarin na čijem su tankeru »Sepen« prošle godine, u studenom, ugradili jedan takav uređaj. To će, kako čujemo od Ivića, napraviti i na »Kijcu«, njihovom drugom tankeru koji sredinom travnja dolazi u Kraljevicu na redovan remont, u sklopu kojeg će se ugraditi i BWTS uređaj.


Balastne vode


Jedna ekipa Dalmonta upravo odrađuje jedan takav zahvat. Riječ je o brodu za prijevoz rasutog tereta splitskog Jadroplova, »Sveti Dujam«, na kojem se uređaj za pročišćavanje balastnih voda ugrađuje u plovidbi.


– Uređaje za pročišćavanje balastnih voda ugrađivali smo i trenutačno izrađujemo i za brodove Tankerske plovidbe i dubrovačke Atlantske, kaže Ivić, kojeg smo priupitali i o rezultatima s kojima su u agilnom Dalmontu uspjeli zaključiti prošlu godinu. Ivić je zadovoljan, kaže da su unatoč neizvjesnostima koje je povukla za sobom pandemija, ali i velikom povećanju cijena osnovnih sirovina, imali popunjene kapacitete brodogradilišta, što se onda odrazilo i na financijske rezultate poslovanja škvera, naročito u usporedbi s prethodnom, 2020. godinom, zaključuje Ivić.


Dodaje i da su zadržali isti broj radnika, njih 140, te apostrofira problem nedostatka kvalitetne i kvalificirane radne snage na tržištu. S problemom deficitarnih zanimanja domaća se brodogradnja suočila još davno prije nego ostali, a posljednjih godina taj je problem samo eskalirao. Ipak, Ivić kaže kako se zasad u Dalmontu nisu odlučili da taj problem kompenziraju uvozom radne snage.
Ove godine u Dalmontu će se upustiti i u implementaciju novih ISO standarda što je, pak, projekt koji će realizirati u suradnji s Europskom bankom za obnovu i razvoj.