Kompromisni zaključak

Skupština PGŽ poziva na izmjene projekta luke Mrtvaška, hoće li to pomoći stanovnicima Ilovika?

Marinko Glavan

SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER

Prijedlog je izglasan većinom glasova, pri čemu su suzdržani bili članovi iz redova Akcije mladih, Unije Kvarnera i Nezavisne liste Da štima svima



Skupština Primorsko-goranske županije prihvatila je prijedlog zaključaka kojima se Županijska lučka uprava Mali Lošinj poziva na izmjene projekta dogradnje luke Mrtvaška, s ciljem iznalaženja prometnog rješenja kojim će se omogućiti uspostava brodske linije između Ilovika i Mrtvaške, koja je trenutno izmještena na liniju Ilovik-Mali Lošinj ili Ilovik-Veli Lošinj, ovisno o vremenskim prilikama, te omogućiti pristajanje brodica stanovnika Ilovika u Mrtvaškoj.


Zaključak je izglasan na nastavku sjednice, prekinute prošlog tjedna, kada je, na inicijativu Ive Rinčić (Nezavisna lista Da štima svima) i Orjena Petkovića (Možemo!), bila uvrštena točka dnevnog reda o izmjenama projekta dogradnje luke Mrtvaška, na način da se omogući pristajanje broda na liniji 311 u toj luci dok traju radovi te da se snizi dio planiranog obalnog zida na visinu od 1,20 metara, kako bi se omogućilo pristajanje brodica stanovnika Ilovika.


To su ujedno i dva glavna zahtjeva Vijeća Mjesnog odbora Ilovik koji već mjesecima izražavaju nezadovoljstvo izmještanjem brodske linije i projektom nove luke što, prema njihovim stavovima, ugrožava opstanak Ilovčana, posebno mladih obitelji s djecom, na otoku.




Prijedlog je izglasan većinom glasova, pri čemu su suzdržani bili članovi iz redova Akcije mladih, Unije Kvarnera i Nezavisne liste Da štima svima.


U zaključku stoji da Županijska skupština Primorsko-goranske županije podržava realizaciju projekta dogradnje luke otvorene za javni promet Mrtvaška, te nastavak izvođenja građevinskih radova u luci.


Točkom 2. pozivaju se Županijska lučka uprava Mali Lošinj te Grad Mali Lošinj da, u okviru svoje nadležnosti, poduzmu sve aktivnosti u cilju otklanjanja negativnih posljedica na prometnu povezanost otoka Ilovika i otoka Lošinja državnom brodskom linijom 311 za vrijeme izvođenja građevinskih radova u luci Mrtvaška.


I luka i cesta


»Poziva se Županijska lučka uprava Mali Lošinj da u primjerenom roku u suradnji s projektantom, stručnim nadzorom i izvođačem radova pronađe, ako je moguće, mogućnost da se u okviru ugovornih prava i obveza iz Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte financirane iz Europskih strukturnih i investicijskih fondova te Ugovora o javnoj nabavi radova na dogradnji luke otvorene za javni promet Mrtvaška pristupi promjeni projekta na način da se pokuša iznaći adekvatno prometno rješenje, a sve u cilju skraćenja razdoblja izmještanja državne linije 311 te omogućavanja uvjeta za pristajanje brodica za osobne potrebe, stoji u točki 3., uz poziv u preostale dvije točke da ŽLU Mali Lošinj od Ministarstva mora i Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU) ishoduje mišljenje na Prijedlog rješenja izrađen u skladu s točkom 3. ovog zaključka, te Upravnom odjelu PGŽ-a za pomorsko dobro, promet i veze, da pruži potporu i pomoć u provedbi zaključka.


Prije glasanja o donošenju zaključaka, članovima Skupštine obratili su se gosti sjednice, gradonačelnica Malog Lošinja Ana Kučić, Ladislav Radoslović, predstavnik Vijeća Mjesnog odbora Ilovik, Damir Šoštarić, ravnatelj Uprave za EU fondove i strateško planiranje Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Filip Balija, ravnatelj Županijske lučke uprave Mali Lošinj.


Kučić se skupštinarima obratila putem videolinka, ističući da je projekt izgradnje luke Mrtvaška važan za sve stanovnike Lošinja koji će time dobiti izravne brodske veze s Rabom, Pagom, Zadrom i srednjom Dalmacijom, čime će dugoročno biti unaprijeđen životni standard na otocima, kao i otočno gospodarstvo, posebno turizam.


– Po završetku ovog projekta i stanovnici Ilovika će biti s Lošinjem povezani ne samo novom lukom, nego i novom državnom cestom, što će povećati i sigurnost prometa i brzinu putovanja s Ilovika do Malog Lošinja i drugih odredišta.


Razumijem nezadovoljstvo Ilovčana, ali učinili smo sve da im olakšamo život za trajanja radova. Osigurali smo četiri alternativne luke za pristajanje linije 311, od kojih su oni sami odabrali Mali ili Veli Lošinj, ovisno o vremenskim prilikama, a osiguran je i prijevoz između Ilovika i Mrtvaške za četvero srednjoškolaca, kao i za učiteljicu viših razreda škole na Iloviku te za hitne medicinske slučajeve.


Grad Mali Lošinj osigurao je i parkiralište u Malom i Velom Lošinju za njihova vozila, cestovni prijevoz, kao i opskrbu otoka. Osiguran je i smještaj za Ilovčane koji se, iz bilo kojeg razloga, ne stignu vratiti na otok redovnom brodskom linijom. Sve je učinjeno, ali potrebno je strpljenje i suradnja da s ovim projektom dočekamo bolje sutra, rekla je Kučić.



Različite interpretacije


Radoslović je, u ime VMO-a Ilovik, ocijenio kako zaključci ne daju nikakvo konkretno rješenje za probleme Ilovčana, iako je dosad u više navrata dogovarano kako postići da se linija održava i za vrijeme trajanja radova, no ti dogovori nikad nisu provedeni u djelo.


– Ovo u osnovi dobronamjerno rješenje podložno je različitim interpretacijama pa sumnjam da će se njime išta riješiti. U njemu stoji da se, ako je moguće, pronađe mogućnost za iznalaženje adekvatnog prometnog rješenja.


A gradonačelnica već sada poručuje da je učinjeno sve što je moguće pa, dakle, nije više moguće ništa drugo. Smatram da bi cilj trebao biti da vi, članovi Skupštine, izvršite pritisak kako bi se našlo rješenje koje je moguće, a ne ako je moguće, rekao je Radoslović, dodajući da je isti projektant koji je projektirao Mrtvašku svojevremeno izradio i projekt luke Gaženica u Zadru, također s previsokim obalama pa se naknadno morala snižavati visina rampi za pristajanje plovila, što je rezultiralo dodatnim troškovima.


– Želimo izbjeći ponavljanje tog scenarija u Mrtvaškoj, kako bi se nama, primarnim korisnicima luke, snižavanjem obale omogućilo pristajanje. U projektima financiranim sredstvima EU-a izmjene su moguće, ali ovdje imamo neadekvatan odnos izvođača i investitora u kojemu izvođač prijeti milijunskim penalima jer nije uveden u radove.


Kako je moguće da se, nakon što je četiri mjeseca izvodio radove u Mrtvaškoj, nije otvorio građevinski dnevnik i gdje je tu nadzor, pa sad izvođač tvrdi da nije uveden u gradilište. I kako je moguće da izvođač određuje hoće li naša djeca ići u školu i hoćemo li imati zdravstvenu skrb.


Prijetnja ovom projektu nisu zahtjevi nas Ilovčana, nego aljkavost i diletantizam u pripremi i provedbi projekta. Nadam se da ćete problem riješiti, jer alternativa je nestanak djece i mladih obitelji s Ilovika, rekao je Radoslović.


Ravnatelj Šoštarić je podsjetio na dosadašnji tijek projekta, u kojemu su svi troškovi od strane Europske komisije ocijenjeni prihvatljivima, nakon evaluacije, no istaknuo je i kako u većini sličnih projekata, njih više od 90 posto, tijekom izvedbe dolazi do manjih ili većih izmjena projekta.


Nije sve izgubljeno


– Na tragu toga su i ovi zaključci kojima se ŽLU-u Mali Lošinj nalaže da iznađe prihvatljiva rješenja. U ovom slučaju, projektant, skupa s Lučkom upravom, može razmotriti što je prihvatljivo. S aspekta Ministarstva, važno je da projekt započne. Imamo situaciju u kojoj su nam odobrena europska sredstva, a mi ih još praktički nismo ni počeli isplaćivati.


Zamislite situaciju u kojoj će doći predstavnici Unije i pitati nas zašto projekt nije započeo ili zašto ugovor nije raskinut, a mi im moramo objašnjavati kako nam je taj projekt potreban i da ga možemo završiti. Vjerujem da nije sve izgubljeno, jer se stvari mogu mijenjati.


Gradonačelnica Kučić je kazala da je odrađeno sve što se moglo, ali smatram da se mogu odraditi i dodatne prilagodbe, kako bi započela realizacija projekta. Ministarstvo će i dalje biti u potpunosti na raspolaganju za sve daljnje konzultacije i dogovore, rekao je Šoštarić.


– Investiciju ćemo završiti, poručio je u svom obraćanju ravnatelj ŽLU-a Mali Lošinj Filip Balija. Luka Mrtvaška gradi se, prema njegovim riječima, na dobrobit svih stanovnika Lošinja i okolnih otoka.


– Ovo gradimo za budućnost i povezanost otoka međusobno, kao i s kopnom, da naša djeca mogu studirati, primjerice, u Zadru i da imamo izravne linije prema drugim otocima. Po pitanju linije 311 učinili smo sve što je zakonski moguće, ali nemamo mandat za kršenje zakona.


Ovaj projekt je, podsjećam, dobio i veliku podršku stanovnika Paga, Raba, Molata i drugih otoka u okruženju. S izvođačem smo u odličnim odnosima, a radovi će biti nastavljeni uskoro, na dobrobit svih nas, rekao je Balija.


U raspravu se uključio Mario Alempijević u ime kluba Akcija mladih-Unija Kvarnera koji je prozvao SDP za sastavljanje zaključaka bez dogovora s ostalim članovima Skupštine, te izrazivši nezadovoljstvo tekstom zaključka.


– Mislim da trebamo poslušati predstavnika Ilovčana jer ova točka dnevnog reda je pred nama zbog toga što oni imaju problem. Trebali smo u zaključku napisati samo dvije stvari – prvo, da linija 311 prometuje između Ilovika i Mrtvaške za trajanja radova, i drugo, da se dio rive snizi na 1,2 metra. Zar je to toliki problem.


Europa nije bauk koji će nam zamjeriti takve izmjene projekta. Uostalom, kao osnivač već smo iz proračuna platili pet milijuna kuna zbog krivog projektiranja luke u Crikvenici pa zar nam je onda problem riješiti poteškoće stanovnika ovog malog otoka koji je napravio čudo u demografskom smislu.


Ako je potrebno, u ovom slučaju možemo primijeniti i pozitivnu diskriminaciju u odnosu na stanovnike kopna. Molim da ih poslušamo i da ne iseljavamo stanovnike otoka, ovi zaključci će problem samo produljiti, ne i riješiti, rekao je Alempijević.



Generacijski projekt


Odgovorio je SDP-ov Marko Mataja Mafrici, kazavši kako je riječ o kompromisnom rješenju na kojemu niti jedna strana ne pokušava skupljati političke bodove.


– Ne želimo ugroziti ovaj generacijski projekt, a istodobno postoji konsenzus da ne želimo narušavati kvalitetu života Ilovčana. Ovaj je projekt potreban i njima, kao i stanovnicima okolnih otoka, a kad jednom bude završen, neće biti dovoljno škara koliko ćemo se otimati tko će presjeći vrpcu, rekao je Mataja Mafrici.


Za raspravu se javio i jedan od predlagatelja, Orjen Petković, kazavši kako je postignuto kompromisno rješenje kojim nitko neće u potpunosti biti zadovoljan, ali koje će omogućiti kvalitetnu vezu Ilovčana s Lošinjem. Nakon što je Skupština usvojila zaključke, izrazio je zadovoljstvo visokom razinom odgovornosti njenih članova.


– Skoro svi su se odrekli političkih poena. Postignut je gotovo konsenzus i doneseni zaključci koji nam omogućuju da pokušamo olakšati život Ilovčanima, bez ugrožavanja projekta, komentirao je Petković.


Po završetku sjednice zadovoljstvo zaključcima izrazio je i Sanjin Vrkić, uime kluba HDZ-a.


– S jedne strane smo sačuvali izuzetno važan projekt pomorske povezanosti za koji su Vlada RH i resorno ministarstvo osigurali 81,2 mil. kuna, dok se s druge strane ide u smjeru da se stanovnicima Ilovika olakša svakodnevni prijevoz te na taj način umanji dojam izoliranosti i udaljenosti.


Ovaj slučaj »Mrtvaška« je svojevrsno upozorenje Županijskim lučkim upravama da ubuduće itekako moraju voditi više računa o komunikaciji s lokalnim stanovništvom te osluškivati njihove probleme, rekao je Vrkić.