PRHG

Riječki gimnazijalci dobili su nagradu Nada Dimić zbog angažmana oko migranata, popričali smo s njima

Ingrid Šestan Kučić

Dvadeset i petero nagrađenih gimnazijalaca Prve riječke hrvatske gimnazije

Dvadeset i petero nagrađenih gimnazijalaca Prve riječke hrvatske gimnazije

Priznanje za angažman u zajednici za 25 gimnazijalaca, učenika trećih razreda



Učenici Prve riječke hrvatske gimnazije koji pohađaju izborni predmet Škola i zajednica ovogodišnji su laureati nagrade »Nada Dimić« koju dodjeljuje Fond za druge kao poticaj angažiranim civilnim inicijativama i umjetnicima koji surađuju na polju suvremenog kulturnog i umjetničkog stvaralaštva i čije su originalne, inovativne i provokativne kulturne i umjetničke prakse.


Riječki gimnazijalci drugu nagradu ravnopravno dijele s Tinkom Kalajžić, a osim što ih je ujedinila nagrada, ujedinio ih je i razlog zbog kojeg su je dobili, jer riječka volonterka i srednjoškolci, svatko na svom polju, ove su se godine angažirali oko pitanja migranata u Rijeci.


Jedanaest područja


Objašnjavajući da se radi o 25 učenika trećih razreda, njihova mentorica koja je bila i članica radne skupine za izradu kurikuluma novog predmeta, Helena de Karina, kaže da ih je nagrada prilično iznenadila, tim više što ne postoje kandidature za njezino dobivanje.




– Nagrada je veliko iznenađenje, ali i velika povratna informacija, jer riječ je o predmetu koji je dio školskog kurikuluma, ne izlazi iz okvira škole, kaže mentorica.



Radi se o predmetu na kojem učenici sami odaberu problem kojim se bave, nakon toga ga istražuju u svojoj zajednici, potom imaju prilike djelovati, biti na mjestu gdje se problem odvija i na kraju imaju prilike predložiti rješenje školama, ali i vlastima, kako bi se problem riješio.


Sam predmet je inovativno odgojno iskustvo te kreće od ideje da zajednica nije dovoljno približena školi, kao i škola zajednici. Učenici biraju teme iz 11 područja i to teme koje se tiču medija, kulture, fizičke aktivnosti, sporta, umjetnosti, međugeneracijske solidarnosti, migracija, kao i ljudskih prava, demokracije, održivog razvoja te zajednice.


Kroz predmet Škola i zajednica učenici usvajaju i razvijaju znanja, vještine i stavove potrebne za aktivno djelovanje u zajednici. Sposobni su uočiti pojave i probleme u zajednici, primijeniti osnove znanstveno-istraživačkog pristupa s ciljem osmišljavanja rješenja te razviti spremnost za aktivno i odgovorno djelovanje, kao i socijalne i komunikacijske vještine.


Istraživanje je izazov


Ono što su riječki gimnazijalci uočili kao problem bili su upravo migranti, iako su, kako priča Dominik Abramović, imali i drugih ideja.


– Dvoumili smo se oko toga da se bavimo problemom javnog prijevoza, jer za učenike putnike, kao što sam ja, raspored javnog prijevoza uopće nije prilagođen i često se dogodi da moramo sat vremena prije nastave krenuti i sat vremena nakon nastave čekati autobus.


Osim tog problema, razmišljali smo i o uređenju svojevrsnog dnevnog boravka u školi, međutim onda su se u Rijeci počeli prijavljivati migranti u sve većem broju i većina učenika složila se da bi se trebali baviti tim problemom.


Najzanimljiviji dio rada bilo je istraživanje. Istraživali smo područje oko željezničkog kolodvora podijeljeni u skupine i provodili razgovore sa stanarima okolnih zgrada, kao i djelatnicima gospodarskih objekata.


Proveli smo i anketu te došli do zaključka da migranti građanima ne stvaraju probleme. Kad smo se odlučili za taj problem, bili smo svjesni da ga ne možemo riješiti, ali smo ipak uspjeli dati svoj doprinos. Oko Božića smo organizirali humanitarnu akciju i prikupljali ono što je migrantima potrebno.


Proveli smo razgovore s predstavnicima različitih institucija i naučili da oko jednog problema postoji puno aktera, ali i da se u nekim institucijama mogu naći rješenja, priča Dominik Abramović.


Dodajući kako se izborni predmet Škola i zajednica po svom načinu provođenja bitno razlikuje od drugih predmeta, jer potiče učenika na kreativnost, angažman i timski rad, Dominik zaključuje da se radi o kurikulumu koji mlade priprema za stvaran život.


Nagrade – proslijeđene


Nagrada se sastoji od kamene ulične kocke, kao simbola pučkog otpora, ali i kao simbola stvaranja kamenih blokova snažnije međusobne podrške te od novčanog dijela u iznosu od tisuću eura po nagradi.


Svoj dio nagrade Tinka Kalajžić je proslijedila volonterima okupljenima oko Isusovačke službe za izbjeglice, dok su gimnazijalci svoj novčani dio ostavili sljedećoj generaciji polaznika predmeta Škola i zajednica.