PREDSJEDNIK PGS-a

RAZGOVOR Darijo Vasilić: ‘Krk može biti uzoran model za cijelu Hrvatsku’

Mladen Trinajstić

Mladen Trinajstić

Mladen Trinajstić

Krk kao gospodarski, odnosno ekonomski jedna od najrazvijenijih sredina, otok koji je uspješno riješio sva svoja infrastrukturna pitanja, koji bilježi pozitivne natalitetne trendove, a na kojem izostaje bilo koji oblik podjela i isključivosti ima pravo, ali i dužnost ostatku zemlje ponuditi svoja rješenja



Iako su za krčkim gradonačelnikom i predsjednikom PGS-a Darijom Vasilićem mnogi izbori, kako oni lokalni tako i parlamentarni, naš nam je sugovornik te ujedno kandidat na listi Restart koalicije u 8. izbornoj jedinici priznao da i ovog puta cjelokupni (pred)izborni proces osjeća i doživljava i ozbiljno i osobno, kao da mu je prvi.


Što se promijenilo i u kojem su smjeru išle promjene dosadašnjih programskih razmimoilaženja koja su u ranijim izbornim ciklusima priječila suradnju PGS-a sa SDP-om?


– Najbolji dokaz dosljednosti u traženju programskog konsenzusa regionalaca sa socijaldemokratima koji su na čelu Restarta ogleda se u dugotrajnosti naših pregovora. I dok se SDP s većinom partnera spomenute koalicije dogovorio brzo i jednostavno, s IDS-om, ali i PGS-om razgovori su, pokazalo se, bili znatno zahtjevniji i to upravo zbog našeg inzistiranja na nama iznimno važnim, zapravo ključnim temama. U našem koalicijskom ugovoru za 8. izbornu jedinicu slijedom tih dugih i temeljitih pregovora sad tako stoje vrlo jasne programske smjernice koje nas u potpunosti zadovoljavaju u smislu drugačijeg odnosa prema lokalnoj i regionalnoj samoupravi te stvaranju mogućnosti decentralizacije Hrvatske. Stoga bih rekao i da je, nakon Račanove Vlade upravo sad, u Restartu, stvoren prvi politički savez koji jamči da će se na planu decentralizacije nešto konkretno i dogoditi.


Previše političara


Što konkretno pod željenim i »ugovorenim« promjenama PGS-ovci podrazumijevaju?


– Ključ početka činjenja promjena jasno je »priznanje« svih okupljenih u tom koalicijskom savezu da je Hrvatska danas neracionalno organizirana zemlja. Racionalizacija kojoj težimo i koju vjerujemo da ćemo imati mogućnost provesti dotiče se i teritorijalnog ustroja, ali i načina djelovanja i ovlasti lokalnih i regionalnih stepenica vlasti. Samostalnost i opstojnost, prema našem mišljenju, tako bi trebale zadržati samo one lokalne jedinice koje mogu zadovoljiti svoje ekonomske potrebe. Neracionalnost današnjeg ustroja jasno se vidjela u okolnostima koronakrize koja je pokazala da dobar dio građana naše zemlje ne može u svojim lokalnim jedinicama zadovoljiti čak ni one najosnovnije potrebe nužne za egzistenciju svojih obitelji. U mnogim takvim općinama nema ni trgovina hranom, ni liječnika, niti ljekarni i upravo to je u javnost odaslalo jasnu poruku da je sazrijelo vrijeme da zemlju organiziramo na drugačiji način. Naravno, to ima za posljedicu i racionalizaciju javne potrošnje jer iz svega proizlazi da imamo i previše profesionalnih političara.




Svaka od 570 naših lokalnih i regionalnih jedinica tako ima svog profesionalnog (grado)načelnika ili župana, ali i njihove zamjenike te držimo da je svima i više no jasno da u brojnosti tih funkcija mora doći do snažne restrikcije. Ne smatram da općine nužno treba ukidati, već ukazujem da u Europi postoje jako dobri modeli – poput francuskog, njemačkog ili talijanskog, gdje se malim lokalnim zajednicama omogućava egzistencija, ali kroz rad predstavničkih tijela i donošenje odluka važnih za njihove stanovnike. Kompletna administracija ondje je uvijek »negdje drugdje«, najčešće u većim gradovima koji administriraju za sva ta široka područja koja se na taj način i više no kvalitetno »upravno pokrivaju«.


Politička scena će i nakon ovih izbora
ostati bipolarizirana

Što očekujete od predstojećih izbora u okolnostima u kojima se za naklonost birača s lijeve, ali i one desne strane političkog spektra bori popriličan broj jakih grupacija, pokreta i platformi?
– Istina je, nakon podosta godina, ovo su prvi izbori u kojima će i HDZ, ali i SDP, svatko na svojoj strani imati programski i kadrovski jake konkurente. S desne su strane u ozbiljnoj igri zasigurno Škoro i njegov Domovinski pokret te Most, dok se s lijeve strane za naklonost birača na koje »cilja« SDP i cjelokupna Restart koalicija tu još pokazuje i platforma Možemo!, jednako kao i Stranka s imenom i prezimenom. Te nazivno manje grupacije su tu i sve one nude ozbiljne programe biračima. Ipak, osjećam i procjenjujem da će i u takvim okolnostima dobar dio birača ostati sklon onim najsigurnijim i najprovjerenijim opcijama svog svjetonazora te da će i nakon ovih izbora naša politička scena ostati bipolarizirana, s HDZ-om i SDP-om kao najjačim i najzastupljenijim nositeljima obiju političkih scena. Anketni rezultati koje ovih dana vidimo jasno govore u prilog nastavka bipolarizacije te držim da će i birači lijeve opcije, dio koje je i PGS, upravo u Restartu prepoznati jedinu sigurnu i čvrstu branu naznakama zadiranja u temeljne ljudske slobode pa i povijesni revizionizam, a koje nažalost do svih nas dopiru s desne strane našeg političkog spektra.

Mislim da i u nas možemo zadržati mogućnost da svaka općina odlučuje o svom razvoju, budućnosti i standardu svojih građana, odnosno na što će trošiti svoj novac, s time da se administrativni poslovi odvijaju na jednom mjestu, a ne u svakoj općini zasebno. Na Krku bismo tako mogli objediniti naplatu komunalne naknade, komunalnog doprinosa i čitav niz poslova potpuno identične prirode koje u svakoj od naših općina danas odrađuju drugi ljudi. Decentralizacija kojoj težimo mora se odnositi na decentralizaciju financijskih sredstava.


Po stajalištima PGS-a, lokalna uprava mora dobiti značajno veći dio kolača u podjeli s centralnom državom. To se odnosi na prihode od poreza na dohodak koji bi, po nama, trebao u potpunosti pripasti »lokalu«. Isto vrijedi i za dio prihoda od poreza na potrošnju, ponajprije PDV-a koji bi u jednom dijelu također trebao puniti lokalne proračune. Apsolutnim prioritetom treba biti i racionalizacija glomazne, kadrovski prekobrojne i neučinkovite državne, odnosno javne uprave, i to kroz smanjenje broja ministarstava, fondova, agencija i uprava.


Ostvarivi model


U kampanji ponavljate slogan »ako može Krk, može i Hrvatska«. Što bi to, slijedeći krčki primjer, mogao ostatak naše zemlje?


– Krčki »pozitivan primjer« može biti model po kojem će se organizirati nastojanja ispravljanja dobrog dijela onog u čemu naša zemlja ne funkcionira, ili barem ne funkcionira dobro. Pitanja ekonomskog slabljenja Hrvatske, vidljive socijalne podijeljenosti, demografske opustošenosti ili pak administrativne neučinkovitosti – sva redom na Krku imaju primjere dobrih i učinkovitih rješenja. Krk kao jedna od gospodarski, odnosno ekonomski najrazvijenijih sredina, otok koji je uspješno riješio sva svoja infrastrukturna pitanja, na kojem kontinuirano raste broj stanovnika i koji bilježi pozitivne natalitetne trendove, otok na kojem izostaje bilo koji oblik podjela i isključivosti uistinu ima pravo, ali i dužnost ostatku zemlje ponuditi svoja rješenja.


I grad, ali i otok Krk već su dugo sredine koje i desni i lijevi složno vuku naprijed te se toplo i iskreno nadam da će makar i dašak duha koji na ovom otoku vlada prostrujiti i našim parlamentom, odnosno politikom koja se vodi na nacionalnoj razini, a koja se u tom smislu nije uvijek mogla pohvaliti političkim, ekonomskim, ali i civilizacijskim dostignućima ljudi koji na mom otoku složno žive. A da je Krk i u ekonomskom smislu jedan od predvodnika Hrvatske, znano je iz svih analiza i ljestvica, kako onih u smislu indeksa razvijenosti tako i visine GDP-a po glavi stanovnika. Sve to govori da valjda nešto ipak znamo, ali i da to što znamo uspijevamo pretočiti u djelo. To da »ako može Krk, može i Hrvatska« uistinu ne držim floskulom ni ispraznom predizbornom frazom, već dostižnim i ostvarivim modelom.