VALORIZACIJA BAŠTINE

Predstavljena “Mala muzejska enciklopedija 2. tom”: Učenici kroz zabavu i igru pokazali da mogu puno naučiti

Ervin Pavleković

Daniela Jugo-Superina, Nikolina Radić Štivić i Denis Nepokoj SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Daniela Jugo-Superina, Nikolina Radić Štivić i Denis Nepokoj SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Radi se o autorskom projektu Denis Nepokoj u kojem je ovaj put sudjelovalo 70-ak riječkih osnovaca te polaznici LIADO-a i MuMA-e



RIJEKA – U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka danas je predstavljena »Mala muzejska enciklopedija 2. tom« nastala tijekom prošle školske godine, s ciljem predstavljanja predmeta izloženih u stalnom muzejskom postavu na enciklopedijski način – riječju i slikom – a valorizira baštinu i ukazuje na njezinu vrijednost.


Interaktivni projekt


Kako je uvodno kazala ravnateljica Muzeja Nikolina Radić Štivić, radi se o autorskom projektu Denis Nepokoj, muzejske pedagoginje, koji je započeo 2018. godine, a ovo je njegov nastavak. Ovaj projekt s prvim dijeli zajedničku temu – dječju enciklopediju koja predstavlja ilustraciju muzejskih predmeta iz stalnog postava – koju tematski obrađuje na onaj način na koji dobra dječja enciklopedija to radi: s dobrom ilustracijom te kratkim i jasnim tekstom.


Prema riječima Denis Nepokoj, autorice projekta i urednice, projekt povezuje tri temeljne muzejske djelatnosti – edukaciju, izložbenu i izdavačku djelatnost. Sutra će, najavila je, biti predstavljena »Mala muzejska enciklopedija 2. tom« kao i radovi, odnosno ilustracije koji se nalaze u toj enciklopediji.Sam projekt nadovezuje se na onaj prvi, izložbu Bertuchovo slikovno carstvo – otkrij tajne dječje enciklopedije autorice Kristine Gverić i slikovnice za djecu, to jest dječje slikovne enciklopedije autora Friedricha Justina Bertucha čijih je dio od sedam gotovo cjelovitih svezaka bio izložen u tome muzeju. Ta enciklopedija na kojoj je autor radio četrdeset godina objavljena je, ističe, početkom 19. stoljeća, a inspirirana je uspjehom one prve enciklopedije iz 1695. godine na latinskome jeziku.




– U projektu je sudjelovalo sedamdesetak učenika osnovnih škola s područja Rijeke, Belveder, Brajda, »Fran Franković«, Klana, Podmurvice, Srdoči te polaznici Likovno istraživačkoga ateljea darovitih osnovnoškolaca (LIADO) i Muzejskoga malog ateljea (MuMA-e). Projekt je zamišljen kao interaktivan jer povezuje kreativno pisanje, likovno izražavanje i povijest s istraživanjem, otkrivanjem, uočavanjem i koji će pridonijeti dobrom poznavanju našeg stalnog muzejskog postava, kazala je Nepokoj.


Kako je dalje pojasnila, svaka od dvanaest skupina izvlačila je omotnicu s pet predmeta koji predstavljaju predmete iz stalnog postava muzeja, a mnogi učenici nisu znali što su primjerice ostruge ili kresivo, a iako nije bilo posve jednostavno, odlično su se snašli u istraživanju i ilustraciji predmeta te su radove predali u dogovorenom roku.


Zabavno mjesto


– Učenici su savladali i naučili što se nalazi u našem stalnom postavu, a vjerujem i da su shvatili vrijednost i značenje baštine te su pretvorili muzej u ono što jest i što bi trebao biti, a to je veselo i sretno susretište velikog broja djece okupljene na istome zadatku, s istim ciljem. Za djecu koja odrastaju u vremenu u kojem je znanje dostupnije no ikad, u kojem samo klikanjem dolaze do odgovora na pitanja, za djecu koja možda pravu enciklopedija čak nisu niti imala u ruci, ovo je bilo izazovno, no vjerujem da su se zabavili i još jednom naš muzej doživjeli kao zabavno mjesto u kojem se uz igru može i učiti, mjesto suvremenih načina stjecanja znanja, a to je i cilj svega što mi u muzeju radimo, zaključuje autorica projekta.


Da se radi o suvremenoj strategiji poučavanja povijesti kojoj je fokus na baštini, onoj koja kreće od detalja, a učenje i istraživanje se kreće u koncetričnim krugovima, ukazala je mentorica učenika iz škole »Fran Franković« Daniela Jugo-Superina.


U programu predstavljanja »Male muzejske enciklopedije« i izložbe radova objavljenih u enciklopediji, što će biti održani sutra u 17 sati, sudjelovat će i Združeni zbor Prve riječke hrvatske gimnazije i Gimnazije Andrije Mohorovičića pod vodstvom profesorice Helge Dukarić Dangubić