Novootvorena prometnica

Od čvora Škurinje do Zvonimirove za – nekoliko minuta. “Najskuplja cesta u Hrvatskoj” izuzetno je važna za Rijeku

Marinko Glavan

Fotografije u tekstu: Sergej Drechsler

Fotografije u tekstu: Sergej Drechsler

Cesta povezuje zapadni dio centra grada s obilaznicom i autocestama, a očekuje se i da će značajno rasteretiti prometnice u zapadnim dijelovima grada



Nova državna cesta D403, za koju je riječki gradonačelnik Marko Filipović već predložio da se ubuduće zove Mediteranska ulica, duga je 2.977 metara, a cijena izgradnje iznosila je više od šezdeset milijuna eura, zbog čega je već na samom početku izgradnje nazvana najskupljom cestom u Hrvatskoj.


Taj je naziv na jučerašnjoj ceremoniji otvaranja ceste za promet potvrdio i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić, kazavši da je, po kilometru duljine, jedino Pelješki most bio skuplji od ove prometnice.


Rijeka Gateway


Primarna funkcija nove ceste je povezivanje novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali s riječkom obilaznicom, odnosno mrežom hrvatskih i europskih autocesta, pri čemu je cesta D403 u stvari integralni dio Rijeka Gateway projekta, u sklopu kojeg je izgrađen terminal koji, pak, bez ove prometnice ne bi mogao dobiti uporabnu dozvolu.





Izgradnju ceste s 85 posto vrijednosti bespovratnim je sredstvima sufinancirala Europska unija, budući da je ona u funkciji luke i prometnog pravca koji su dio glavne europske TEN-T prometne mreže.


Cesta, međutim, ima i puno širi značaj, jer povezuje zapadni dio centra grada s obilaznicom i autocestama, a očekuje se i da će značajno rasteretiti prometnice u zapadnim dijelovima grada, posebno kad u promet za desetak dana bude pušten i čvor Trinajstići na obilaznici koji će, u kombinaciji s D403, omogućiti stanovnicima dijela Kastva i Matulja brže putovanje do centra Rijeke.



Osim toga, najavljeno je i produljenje trase D403 od lučkih skladišta Metropolis do Trga Žabica, čime bi centar Rijeke bio izravno povezan s autocestama na istočnoj strani putem postojeće ceste D404 i D403 na zapadu.


Nova cesta povezuje riječku obilaznicu s lučkim područjem i s mrežom gradskih prometnica, s kojima se spaja na raskrižju sa Zvonimirovom ulicom, do koje od čvora Škurinje na obilaznici vožnja traje svega nekoliko minuta.


Pješački izlazi


Na trasi ceste D403 izgrađen je niz zahtjevnih objekata, zbog čega se pak također isticalo da je ova cesta mahom ili pod zemljom ili u zraku.


Najzahtjevniji je trotračni tunel Podmurvice, probijen ispod jednog od najgušće naseljenih dijelova Rijeke, dug 1.250 metara, koji se proteže od Škurinja do zgrade Zapadnog trgovačkog centra, gdje izlazi na kružni tok.



Pored glavnog tunela, čija je izgradnja nerijetko izazivala revolt građana naselja ispod kojih prolazi, zbog konstantne buke i vibracija od miniranja i iskopa, izgrađen je i 850 metara dug evakuacijski tunel, zajedno s nekoliko pješačkih izlaza na površinu, u slučaju nesreća ili požara u tunelu koje bi zahtijevale brzu i sigurnu evakuaciju vozača i putnika koji bi se u tunelu zatekli.



Osim tunela, izgrađena su i dva vijadukta – Pioppi, duljine 316 metara kojim se cesta spaja s kontejnerskim terminalom i Baračevom ulicom, te Mlaka, duljine 144 metra kojim se spaja s mrežom gradskih prometnica.


Pored ovih najvećih objekata izgrađen je i veliki broj manjih, poput usjeka, kružnih raskrižja, željezničkog podvožnjaka, zidova za zaštitu od buke, sa svom pratećom infrastrukturom odvodnje, električnih, telekomunikacijskih i drugih instalacija.