Brod-muzej

Obnova Galeba traje već četvrtu godinu. Pitali smo kad će konačno početi primati posjetitelje

Orjana Antešić

Prema najboljem scenariju, povratak obnovljenog »Galeba« može se očekivati tek krajem ove godine / Foto S. DRECHSLER

Prema najboljem scenariju, povratak obnovljenog »Galeba« može se očekivati tek krajem ove godine / Foto S. DRECHSLER

Iz gradske uprave nisu htjeli konkretizirati kuloarska nagađanja o pretendentima za komercijalni sadržaj



RIJEKA – Projekt prenamjene »Galeba« u brod-muzej, s pratećim ugostiteljsko-smještajnim sadržajem, zagazio je u četvrtu godinu i potrajat će još određeno vrijeme dok brod bude spreman za privezivanje u riječkoj luci i primanje prvih posjetitelja. Prema najboljem scenariju, povratak obnovljenog i kompletiranog »Galeba« može se očekivati tek krajem ove godine, uz prilične izglede da se to pomakne i na 2024. godinu.


Razlog tome nisu primarni zahvati na rekonstrukciji i obnovi broda već, uvjetno rečeno, njegova nadogradnja u koju se, osim dijela koji je vezan na uređenje muzejskog postava, ubraja i komercijalni dio, za čijeg zakupca Grad Rijeka tek treba raspisati natječaj. Od trenutka kad se provede taj postupak i odabere budući zakupac, prema nekim procjenama, trebat će minimalno još barem četiri do pet mjeseci da se tih tisuću »kvadrata« prostora, namijenjenih ugostiteljsko-smještajnom sadržaju na brodu, uredi i privede svrsi.


Mimo plana


Pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar svojevremeno je bio najavio da će natječaj za budućeg zakupca biti objavljen početkom prošlog ljeta. Sam gradonačelnik Marko Filipović potvrdio je tada da su stigla dva pisma namjere od zainteresiranih strana. Štošta se oko »Galeba« i vremenski i financijski fulalo i premašilo u odnosu na planirano, tako da to nije ništa novo. Obrazloženje koje smo pritom dobili iz gradske uprave jest da objavu natječaja diktira definiranje pozicije priveza »Galeba« u riječkoj luci.




– U tijeku pripreme za objavu natječaja za zakup Lučka uprava nas je obavijestila da odobrenje pozicije priveza na Riječkom lukobranu između bitvi 45 i 50 nije aktualno s obzirom na promjenu planova u samoj luci te da će nam novo odobrenje biti dostavljeno nakon izrade maritimne studije kojom će biti određeno najsigurnije mjesto priveza broda. U samom natječaju treba precizirati točnu poziciju priveza, navode iz gradske uprave.


U Lučkoj upravi Rijeka očekuju da će maritimna studija biti zgotovljena do kraja ovog mjeseca, što znači da bi se pitanje konačne pozicije »Galeba« u riječkoj luci vrlo brzo trebalo službeno iskristalizirati. Među nekoliko opcija koje su se spominjale u proteklom razdoblju, čini se da će konačno rješenje ići u pravcu da stalan privez »Galeba« na Molo longu ipak bude na potezu od obnovljenih lučkih dizalica prema Porto Barošu, odnosno ispred sezonskog priveza za kruzere.


Tridesetogodišnji najam


Uvjeti koji će se postaviti pred budućeg zakupca komercijalnih sadržaja na »Galebu« već su poznati i definirani Odlukom o zakupu dijelova plutajućeg objekta – Broda »Galeb«, podsjećaju iz gradske uprave. Prema toj odluci, koja je donesena još 2020., početna cijena zakupnine definirana je na tri eura po četvornom metru, a ugovor bi se sklopio na rok od 30 godina, za vrijeme koje bi budući zakupac bio pet godina oslobođen od plaćanja zakupnine.


Otvorena paluba površine 343 četvorna metra predviđena je za ugostiteljske usluge / Foto S. DRECHSLER


– Prema Odluci o zakupu dijelova plutajućeg objekta – Broda »Galeb«, dio gornje palube ukupne površine 323 četvorna metra interijera i 343 četvorna metra otvorene palube predviđen je za prostor ugostiteljskih usluga dok je dio gornje i glavne palube, ukupne površine 401 četvorni metar, predviđen za usluge smještaja. U samom natječaju bit će precizirane šifre djelatnosti. Plan je organizirati smještajne kapacitete, a ugostiteljske usluge pružati u djelatnosti restorana, pojašnjavaju iz gradske uprave.


Za razlog zbog kojih bi se budući zakupac oslobodio na pet godina od plaćanja najamnine u Gradu Rijeci apostrofiraju kako će zakupnik imati visoke troškove ulaganja u privođenje prostora funkciji za koju plaća zakup. Pravdaju to, nadalje, i participacijom u održavanju brodskih tehničkih sustava. U tom dijelu troškova budući zakupac sudjelovat će s oko 20 posto što je definirano tako da su stavili u omjer površine zatvorenog komercijalnog prostora i ukupno zatvorenog prostora na »Galebu«.


Ima li interesa, pokazat će natječaj


Zanimljivo je da se u Gradu Rijeci u obrazloženju tog gratis razdoblja plaćanja zakupnine pozivaju i na troškove koje će budući zakupac imati prema Lučkoj upravi, s obzirom na to da će morati plaćati varijabilni i fiksni dio koncesijske naknade za pružanje ugostiteljskih i turističkih usluga putnicima. Također, pozivaju se i na obvezu zapošljavanja koja se, usput rečeno, sama po sebi podrazumijeva.


Iz gradske uprave nisu htjeli konkretizirati kuloarska nagađanja o pretendentima za komercijalni sadržaj na »Galebu«, kao ni jesu li još uvijek aktualni prošlogodišnji iskazi interesa.


– Nezahvalno je unaprijed govoriti o interesu zakupaca. Natječaj će pokazati tko je stvarno zainteresiran. Mi vjerujemo da će interesa biti jer se radi o jedinstvenom objektu, brodu-muzeju izuzetne prošlosti, atraktivnom već samom po sebi. Dodatno, »Galeb« je sada već u visokom stupnju dovršenosti, postoje relativno jasni planovi uređenja samog područja lučke uprave pa vjerujemo da će interes za brod u kontekstu zakupa sigurno biti veći no što bi bio prije, recimo dvije-tri godine, kažu u odgovorima iz Korza 16.