Modernizacija

Novo koking postrojenje u Urinju trebalo bi Ini omogućiti dovoljno dizela za domaće tržište i to bez ruskog vakumskog ulja

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Krajem iduće ili početkom 2025. godine, Ina bi trebala proizvoditi dovoljne količine dizela za opskrbu tržišta, bez potrebe za uvozom ruskog VGO-a



RIJEKA – Dosad je izvedeno 70 posto radova i nabava, u sklopu više od 500 milijuna eura vrijednog projekta modernizacije Rafinerije nafte Rijeka. Projekt obuhvaća izgradnju postrojenja za preradu teških ostataka nafte, takozvanog kokinga, povećanje kapaciteta postojećih rafinerijskih pogona, kao i izgradnju skladišnih, transportnih i prekrcajnih kapaciteta za prekrcaj petrol koksa na brodove kojima će se izvoziti na tržište, potvrđeno je iz Ine, na upit Novog lista.


Riječka rafinerija ne proizvodi naftne derivate od studenog prošle godine, a obustava, zbog radova potrebnih za pripremu puštanja novog koking postrojenja u rad bi, potvrđuju iz Ine, trebala trajati do travnja ove godine, dok će samo koking postrojenje biti dovršeno do kraja iduće godine. Tada će i kapacitet prerade sirove nafte u riječkoj rafineriji biti povećan na oko 4,5 milijuna tona godišnje, čime bi se pokrile potrebe domaćeg tržišta, kao i dio potreba tržišta u okruženju, prvenstveno slovenskog, gdje su MOL i Ina kupili 120 benzinskih crpki OMV-a.


Opsežna priprema


Tijekom ovog mjeseca je u rafineriji ugrađena nova Stripper Product kolona, u sklopu radova na povećanju kapaciteta postojećeg hidrokreking postrojenja što je, ističu iz Ine, zahtijevalo opsežnu pripremu i organizaciju, s obzirom na visinu kolone od 38 metara i masu veću od 110 tona. Za potrebe prijevoza kolone korištena je specijalna kamionska prikolica, a podizanje i ugradnja su izvršeni pomoću dvije dizalice. Pripremne aktivnosti, ističu iz Ine, obuhvaćale su izradu Plana dizanja kolone, analize rizika, logističke aktivnosti prijevoza te sve potrebne radnje sa stajališta Zaštite na radu kao što su osiguranje zone dizanja, evakuacija svih sudionika i ograničavanje zona kretanja. Također, bilo je potrebno obustaviti sve radove na održavanju kako bi se potencijalne rizike svelo na minimum.


U rafineriji se izvode radovi na povećanju kapaciteta postojećeg hidrokreking postrojenja / Foto Marko GRACIN




– Ugradnja Stripper Product kolone izvršena je u skladu s planom, na siguran način unutar jednog radnog dana i bez utjecaja na ostale aktivnosti Projekta nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka, čime su se ostvarile mogućnosti za nastavak radova, kao što su ugradnja spojnih cjevovoda, elektro-instrumentacijski radovi te svi ostali radovi potrebni za dostizanje mehaničke gotovosti Hidrokreking postrojenja, koji se očekuju u predstojećem razdoblju. Dosad je na lokaciji rafinerije bilo prisutno gotovo tisuću radnika, a dominacija građevinske struke mijenja se u korist strojarske i elektroinstrumentacijske struke. Većina angažiranih tvrtki koje su podizvođači hrvatske su tvrtke, rekla je Vedrana Janjić, direktorica projekta modernizacije, odnosno nadogradnje riječke rafinerije.


S obzirom na obustavu proizvodnje koja traje od studenog, Ina će do ponovnog početka proizvodnje derivata u riječkoj rafineriji morati uvesti ukupno oko 900 tisuća tona naftnih derivata, odnosno oko 150 tisuća tona mjesečno, pa nas je zanimalo i jesu li osigurane dovoljne količine za opskrbu tržišta.


Privremeni zastoj


– Prerada nije moguća dok se izvode radovi i rafinerija je u privremenom zastoju koji će trajati do travnja 2023. godine. Ina je sve aktivnosti vezane uz opskrbu tržišta isplanirala pomno unaprijed i pobrinula se za ugovaranje opskrbe tržišta derivatima putem pomorskog transporta, odgovaraju iz Ine.


Inače, član uprave Ine Krisztian Pulay prije dva mjeseca je kazao kako će radovi u rafineriji, unatoč kratkoročnim gubicima zbog uvoza derivata, rezultirati dugoročnom profitabilnošću riječke rafinerije.


– Rijeka će postati jedna od najboljih i najkompleksnijih rafinerija u okruženju, što će joj omogućiti profitabilno poslovanje, s većim kapacitetom, u dugačkom periodu u budućnosti. Korist će biti puno veća od gubitaka u ovih nekoliko mjeseci. Razlika između sadašnje proizvodnje ili uvoza nije velika, a Rijeka je na moru i dostupni su derivati s mediteranskog tržišta, tako da ne očekujemo značajne gubitke, pri čemu nam je primarni cilj u ovom periodu osigurati stabilnu opskrbu tržišta, rekao je Pulay, dodajući da će novo postrojenje za preradu teških ostataka nafte omogućiti riječkoj rafineriji preradu puno šireg spektra tipova sirove nafte, među kojima i znatno teže tipove sirove nafte, što će također povećati profitabilnost poslovanja.


Ina je prethodnih godina uvozila veće količine dizela, između 150 i 400 tisuća tona godišnje, zbog nedovoljne proizvodnje ovog naftnog derivata u Rijeci, a uvozi i velike količine vakuumskog plinskog ulja (VGO) iz Rusije, neophodnog za proizvodnju dizela postojećom tehnologijom prerade sirove nafte u Rijeci. Kada novo koking-postrojenje bude pušteno u rad, krajem iduće ili početkom 2025. godine, Ina bi trebala proizvoditi dovoljne količine dizela za opskrbu tržišta, i to bez potrebe za uvozom VGO-a.