Javni prijevoznik

Nakon dugih pregovora potpisan kolektivni ugovor u Autotroleju, vozačima plaće rastu minimalno 132 eura

Marinko Glavan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Ostalim radnicima, primjerice čistačima ili administrativnom osoblju, neto plaća bit će povećana za iznos od najmanje 53 eura



RIJEKA – Nakon višemjesečnih neuspjelih pregovora i prijetnji štrajkom radnika Autotroleja potkraj prošle godine, jučer je potpisan novi kolektivni ugovor za radnike tog komunalnog društva, potvrđeno je iz uprave riječkog javnog gradskog prijevoznika, kao i iz sindikata koji su sudjelovali u kolektivnom pregovaranju.


Dvojica potpisnika


Kolektivni ugovor kojim će radnicima Autotroleja neto plaća biti povećana za iznos od najmanje 53 eura, odnosno 400 kuna, za primjerice čistače i administrativne radnike, ovisno o godinama staža i drugim beneficijama, do minimalno 132,7 eura, odnosno tisuću kuna neto za vozače, kao najdeficitarnije zanimanje u Autotroleju, potpisali su direktor Autotroleja Alberto Kontuš i Mateo Mavrić, predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika, dok je Sindikat Primorsko-goranskih komunalaca, čiji je predsjednik Alen Bartulac, odbio potpisati novi kolektivni ugovor, iako su ova dva sindikata sklopila sporazum o zajedničkom kolektivnom pregovaranju.


Kako Sindikat vozača i prometnih radnika okuplja više od pedeset posto sindikalno organiziranih radnika u Autotroleju, kolektivni ugovor je njihovim potpisom postao važeći, iako Mavrić ističe da se ugovor može u svakom trenutku revidirati, ovisno o stopi inflacije i drugim faktorima.




– Zadovoljni smo potpisanim kolektivnim ugovorom. Ukupna masa plaća povećana je za više od milijun eura godišnje, odnosno oko osam milijuna kuna. Vozačima je fiksni dio bruto plaće povećan s 1.750 kuna na 3.250, odnosno na 431,35 eura, radnicima na održavanju s 1.400 na 2.600 kuna, odnosno na 345,08 eura, a ostalim zaposlenima 1.400 na 2.600 kuna, odnosno 265,45 eura. Ujedno smo uspjeli izjednačiti koeficijente radnih mjesta s obzirom na složenost, za radnike koji su obavljali iste ili slične poslove, rekao je Mavrić, ističući kako Sindikat vozača i prometnih radnika okuplja oko 65 posto svih sindikalno aktivnih zaposlenika tvrtke, čime kolektivni ugovor, iako ga predstavnici Sindikata primorsko-goranskih kounalaca nisu potpisali, stupa na snagu.


– Potpisali smo kolektivni ugovor na rok od tri godine, ali u bilo kojem trenutku možemo reagirati prema poslodavcu i tražiti njegove izmjene, ovisno o stopi inflacije i drugim okolnostima koje utječu na životne troškove. Ovaj kolektivni ugovor je osigurač da nas poslodavac ne može vratiti na osnovne odredbe Zakona o radu i Pravilnika Autotroleja koji su po zaposlenike znatno nepovoljniji od novog kolektivnog ugovora, kazao je Mavrić.


Konstruktivan ton


Iz uprave Autotroleja ističu kako je potpisan kolektivni ugovor kojim se se ukupna godišnja svota za plaće zaposlenih u Autotroleju povećava za 1.050.000 eura.


– Povećanje sredstava za plaće u iznosu 1.050.000 eura uključuje povećanje osnovne bruto plaće svim radnicima društva, osim osoba na rukovodećim pozicijama. Povećanje je predviđeno skalarno, ovisno o visini plaće i deficitarnosti radnog mjesta, pri čemu je vozačima kao najdeficitarnijem kadru predviđeno i najveće povećanje plaće, ističu iz uprave, podsjećajući da je, nakon početka kolektivnih pregovora u rujnu 2022. godine, od strane sindikata u prosincu iste godine pokrenut postupak mirenja koji je već na prvom sastanku uspješno okončan.


– Navedeno je omogućilo da se kolektivni pregovori nastave u konstruktivnom tonu uz sudjelovanje i predstavnika Grada Rijeke koji su u daljnjem tijeku pregovora u istima sudjelovali kako bi bili na raspolaganju uključenima u proces, sve s ciljem postizanja dogovora i pronalaska zajedničkog rješenja. Dogovor u postupku pregovaranja donekle je otežavala činjenica da Autotrolej ima dva reprezentativna sindikata koji se oko određenih materijalnih prava nisu mogli usuglasiti. Iako je nakon niza sastanaka održanih od prosinca 2022. godine do danas bio načelno postignut dogovor između oba reprezentativna sindikata i poslodavca, Sindikat primorsko-goranskih komunalaca naposljetku je ipak utvrdio da nije suglasan s tekstom kolektivnog ugovora, zbog čega se on u trajanju od tri godine sklapa sa Sindikatom vozača i prometnih radnika kao reprezentativnim sindikatom koji u svom članstvu ima više od pedeset posto radnika članova od ukupno sindikalno organiziranih radnika. U postupku kolektivnog pregovaranja radnicima je obećano da će povećanje plaće biti realizirano već na plaći za veljaču te je stoga bilo nužno da se kolektivni ugovor sklopi u razdoblju koje će omogućiti da se navedeno obećanje radnicima i održi te da radnici što prije imaju priliku ovo povećanje sredstava za plaće vidjeti i na svojim računima. Dodatno, predviđeno povećanje plaće predstavlja ujedno i treće povećanje plaće u Autotroleju tijekom posljednjih godinu dana, a s ovim značajnim povećanjem usuglasili su se i svi suvlasnici Autotroleja koji su se složili da treba izaći u susret radnicima i povećati materijalna prava radnika u skladu s mogućnostima društva i suvlasnika, ističu iz uprave Autotroleja.


Nekima nula kuna


Predsjednik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca Alen Bartulac ističe kako potpisani kolektivni ugovor ne smatra lošim, ali neprihvatljivim smatra njegovo trajanje od tri godine, kao i okolnosti u kojima je potpisan.


– Svi znamo što se dogodilo pred kraj prošle godine. Da smo bili gotovo pred organizacijom industrijskih akcija. Pokrenut je proces mirenja, od kojeg se na samom početku odustalo, da bi se sklopio sporazum s poslodavcem uz prisustvo miritelja, prema kojemu će se nastaviti s kolektivnim pregovorima te da bi oni trebali završiti do polovice veljače. Pregovori su se, međutim, odužili baš iz razloga što se tražio zadovoljavajući iznos za podizanje plaće radnicima. Niti u jednom trenutku poslodavac nam nije predlagao rok trajanja kolektivnog ugovora, do samog kraja, kada je od nas zatraženo da ga potpišemo na četiri, a potom na tri godine. Mi ne pristajemo na ucjene, jer što je to drugo nego ucjena, kada druga strana čeka sam kraj pregovaranja pa tek onda kaže koliko bi kolektivni ugovor trebao trajati, kaže Bartulac.


– Osim toga, nisu prihvaćene mnoge stavke iz prijedloga kolektivnog ugovora kao, na primjer, povećanje dodataka za prekovremeni rad, dodatak za dvokratnu smjenu, dodatak za rad na praznik, dodatak za rad subotom. Jedino je dodatak za rad nedjeljom povećan za 10 posto, a on je i u novom zakonu o radu. Zatim su tu i bolovanje koje je najniže plaćeno od svih komunalaca u gradu, povećanje varijabilnog dijela osnovice plaće, kroz povećanje koeficijenta radnog mjesta koje smo zahtijevali u prijedlogu kolektivnog ugovora, dodatni dani godišnjeg odmora za prekovremeni rad i visina naknade za uskršnje blagdane i Božićnice. Dok su neki radnici dobili solidno povećanje plaće, neki radnici su dobili nula kuna povećanja. Ovo su neke stavke koje nisu osigurane ovim kolektivnim ugovorom. Zato je važno da novi kolektivni ugovor za radnike KD-a Autotrolej bude potpisan na što kraći rok kako bismo mogli pregovarati i ispraviti sve što nismo mogli ovim pregovorima, kaže Bartulac.


»Dobili ste što ste dobili«


Nepotpisivanje kolektivnog ugovora Alen Bartulac objašnjava neizvjesnošću i nepredvidivošću gospodarskih kretanja i inflacije u iduće tri godine, pri čemu je u jednom od članaka kolektivnog ugovora propisano da se ugovorne strane za njegova trajanja obvezuju na socijalni mir.


– To u prijevodu znači; dobili ste što ste dobili i u sljedeće tri godine nemate nas što pitati za povećanja plaće, kaže Bartulac.