Iako su svjesni teške financijske situacije, organizatori i promotori riječke klupske scene ističu kako je budžet od 70 tisuća kuna premali, da su nejasni kriteriji prema kojima će se taj budžet distribuirati, no isto tako poručuju kako neće odustati od organizacije programa iako će on biti skromniji
Novca možda nema previše, no unatoč tome klupska scena u gradu Rijeci neće zamrijeti. U sklopu Programa javnih potreba u kulturi Grada Rijeke za 2012. godinu za godišnje je programe nezavisne klupske scene, koji spadaju pod Programe od interesa za Grad Rijeku, izdvojeno 70 tisuća kuna.
Pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar ističe kako to, u odnosu na prošlu godinu, nije manji iznos. S obzirom na postojeće financijske okolnosti, u Odjelu za kulturu pri odluci izbora sufinanciranja predlagatelja uvedeno je nekoliko mjera pa su tako, u konkretnom slučaju, prednost imali programi koji izravno sudjeluju i stvaraju glazbeni život grada koncertnim predstavljanjem u svim glazbenim žanrovima. Slijedom toga, a zbog maksimalne racionalizacije, sufinancirani su organizatori programa s razrađenim cjelovitim godišnjim konceptom, a ne pojedinačni prijedlozi koncerata.
Nejasni kriteriji dodjele
Projekte u Stereo dvorani Grad je 2009. i 2010. godine sufinancirao s 35 tisuća kuna godišnje. U ovoj godini klub nastavlja s predviđenim programom jer, kako kaže zakupac Sterea i Tunela Tomislav Dekanić, neće dopustiti da se urušava urbana kultura Rijeke, niti ugled Stereo dvorane koja je stup te kulture.
– Ne znamo koliko novaca ima ove godine, a nisu jasni ni kriteriji prema kojima bi se on trebao dijeliti. Ako pretpostavimo da ćemo dobiti 15 tisuća kuna, tim ćemo novcem moći realizirati 50 posto jednog koncerta, od planiranih osam. Taj je novac namijenjen serijalu koncerata u Stereu u sklopu kojeg smo namjeravali jednom mjesečno dovoditi strane bendove bitne za urbanu glazbu. Neslužbeno je serijal počeo koncertom benda Stereo MCs prije mjesec dana.
Ukupni troškovi tog koncerta iznosili su 150 tisuća kuna. Tunel je sufinanciran samostalno, s 30 tisuća kuna za jazz programe koje ćemo realizirati zajedno sa Sonirom Srdočem, otkriva Dekanić dodajući kako gradom kruže razne glasine, među kojima je i ona da je 70 tisuća kuna iznos predviđen za polusezonu te da će za nekoliko mjeseci biti raspisan novi natječaj kojim će se uskladiti sezonski rad korisnika javnih potreba u kulturi, koji počinje u rujnu, a ne u siječnju.
– Volio bih da je ta glasina istinita, jer nam inače ostaje obilaziti pragove velikih tvrtki u Zagrebu i tražiti sponzorstva. Trebalo bi i ući u dijalog s korisnicima natječaja oko elektroničke prijave koja je, čini mi se, izrazito loše riješena. Glavna bi zadaća novog pročelnika trebala biti rasterećenje proračuna Grada Rijeke u smislu da se državne ustanove u kulturi, kao što je to primjerice HNK Ivana pl. Zajca, financiraju iz državnog proračuna, a ne gradskog. Osim što je klupska scena sufinancirana s izrazito malo novaca, niti manifestacije nisu prošle dobro. Kad pogledamo stanje u regiji vidimo da je ono ponešto drugačije.
Grad Novi Sad sufinancira Exit Festival s otprilike 3.750.000 kuna, Grad Ljubljana Kino Šišku – najbitniji koncertno-klupski prostor u gradu – s otprilike 2.600.000 kuna, a postoji i još sličnih primjera. Spominjem tu gradove na čijoj smo razini, a to su Ljubljana i Novi Sad. Festival Hartera je po mom mišljenju trenutno najbolja urbana manifestacija, ali duh Hartere mora živjeti 365 dana u godini. Ne pristajem na priče i podmetanja kako je naš grad provincija, malo ribarsko mjesto i slično.
Potrebna javna diskusija
– Drago mi je što je moj prijedlog jazz programa i ove godine, a veliko mi je priznanje što se to dogodilo nakon mog izlaska iz Tunela, dobio podršku Grada Rijeke jer će mi to omogućiti da našim sugrađanima nastavim servirati jazz, ako već ne u klubu, onda na nekim drugim mjestima koja imaju potrebnu vibraciju, a ima ih, ima… Svake godine nakon donošenja proračuna jasno je da postoji potreba da se čuju zadovoljni i nezadovoljni, rekao bih da postoji stalni problem postupka dodjele proračunskih sredstava…
Možda bi proces dodjele sredstava trebao biti izravniji u smislu da se prilikom rada kulturnog vijeća organizira svojevrsni forum podnosioca molbi za sufinanciranje, pri čemu bi podnosioci programa za koje vijeće smatra da ih je potrebno sufinancirati bili u prilici u direktnoj diskusiji uskladiti svoje zahtjeve s proračunskim mogućnostima, smatra Srdoč koji je za godišnji program jazz glazbe dobio 30 tisuća kuna.
– Što se tiče iznosa odobrenih sredstava, mogu ukratko reći da je, subjektivno, isti premali i nedostatan za ispunjavanje preloženog programa. Da podsjetim, radi se o godišnjem programu s dvadeset predviđenih koncerata, prevedeno, dodijeljeno je 1.500 kuna po koncertu. Objektivno gledajući, a naročito u odnosu na raspodjelu proračuna za glazbenu kulturu, više se, u ovoj situaciji, očito nije moglo i s te strane sam zadovoljan što uopće postoji svijest o jazz programu kao bitnom za ukupnu sliku gradskog kulturnog života.
Više sluha za Ri Rock
– Što se tiče koncertne djelatnosti, probat ćemo se kao i do sada ne držati one »Koliko para, toliko muzike« jer entuzijazam jest ono što pokreće i održava na životu alternativnu scenu. Sistem podjele predviđenih 70 tisuća kuna na četiri kluba još nam nije poznat. Prošla je sezona financijski bila iznimno teška, ova je još teža. Giganti poput Terminala i El Rija te Budha bara su se zatvorili. Uspješni voditelji poput Dejhalle i Srdoča potražili su posao negdje drugdje. Do kraja ove godine mnogi neće nastaviti s radom. Ostat će samo najjači, najsposobniji i najluđi. Mi nismo najjači. Ali zato za preostalo ne treba dvojiti, zaključuje Mance.
Ovom prigodom treba spomenuti i Udrugu Ri Rock koja, kao i svi drugi, unatoč poteškoćama, s entuzijazmom nastavlja s radom.
– Ne mogu reći da nismo razočarani smanjivanjem sredstava jer je za razliku od prošle godine iznos smanjen za 10 tisuća kuna! Mi u Udruzi razumijemo da je situacija teška i da je kriza u svim aspektima, ali smatramo da bi odgovorni trebali imati malo više sluha za festival kakav je Ri Rock. Da ponovimo po tko zna koji put, riječ je o najdugovječnijem festivalu ovakvog glazbenog žanra ne samo u Hrvatskoj, nego i u regiji.
Najveći je problem ovog iznosa taj što se ta sredstva dobivaju nakon samog festivala. Naime, tih će 5 tisuća kuna biti na računu Udruge tek oko lipnja, srpnja 2013. godine, tako da ćemo u organizaciju jubilarnog 35. festivala ući sa zaista minimalnim sredstvima. Sada je teško reći koje troškove možemo platiti tim iznosom jer samo donekle kvalitetno oglašavanje košta toliko. Ipak se nadamo da će se nešto promijeniti.
Kako god bilo, Ri Rock nastavlja svoj slavni put jer dok je god entuzijazma u ljudima i dok je god Rijeka grad s najviše demobendova, za Ri Rock nema straha, kaže predsjednik Udruge Nikola Jovanović.
Nije puno, al’ što je tu je
Pozitivne promjene očekuje i Dražen Mišović iz Udruge Balance koja je prošle godine dobila 5 tisuća kuna.
– S obzirom na trenutačno stanje, mislim da ove godine iznos neće biti velik, ali će svakako olakšati organizaciju R’n’B i hip hop partyja u poznatim riječkim klubovima, no neće biti dovoljan za pokrivanje svih troškova događanja, kaže Mišović podsjećajući da Grad Rijeka već četiri godine podržava rad Udruge, odnosno glazbene projekte Balance Hip Hop Session i R’n’B Exclusive Party.
– Također, 2007., 2008. i 2009. godine Grad je potpomogao financiranje Balance Skateboard Contesta, popularnog međunarodnog skateboard natjecanja koje je popratilo više od tisuću gledatelja u riječkom skateparku na Krnjevu. Posljednje dvije godine Grad nije podržao natjecanje te smo događaj morali otkazati. Nadamo se da će Grad obratiti na pozornost na projekte važne za Rijeku i njenu mladež. Ovaj je grad oduvijek bio poznat po kulturi i njenoj mladeži, stoga smatramo da je defintivno potrebno ulaganje u taj segmenat društva, zaključio je.