Prevencija

Bili smo s Lučkom kapetanijom u pojačanom nadzoru pomorskog prometa na Kvarneru, evo što smo sve vidjeli

Marinko Glavan

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Prvog dana kolovoza imali smo veći broj izdanih vinjeta nego na isti datum prošle godine, što pokazuje da promet značajno raste, istaknuo je riječki lučki kapetan Darko Glažar govoreći o stanju na našem području



RIJEKA – Akcija pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na Jadranu, pod nazivom »Sigurna plovidba 2020«, održana je jučer na području cijele hrvatske obale Jadrana, od Istre do Dubrovnika.


Cilj akcije bila je provjera spremnosti i učinkovitosti svih nadležnih službi Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u nadzoru sigurnosti plovidbe svih sudionika na moru te preventivna zaštita svih sudionika od pomorskih nesreća tijekom trajanja turističke sezone, kada je znatno povećana prisutnost domaćih i stranih plovila u pomorskome prometu.


Akciju je u Rijeci pratio državni tajnik u Ministarstvu mora Siniša Orlić koji je istaknuo da se nadzor sigurnosti plovidbe u hrvatskom dijelu Jadrana obavlja tijekom cijele godine, a sama akcija je upozorenje nautičarima na sve opasnosti koje plovidba donosi. Orlić je kazao kako je u ovom trenutku na moru gotovo jednak broj plovila kao prethodnih nekoliko godina, unatoč pandemiji koronavirusa.




– Godinu je obilježila pandemija COVID-19 i ispočetka smo imali smanjen broj plovila. U ukupnom rezultatu, sada smo na 60 do 70 posto uobičajenog pomorskog prometa, međutim, u zadnja dva tjedna taj promet je pojačan i dosegnuo je brojke od prošle godine u istom razdoblju, rekao je Orlić.


Vinjeta više nego lani


Većih havarija i pomorskih nesreća ove godine nije bilo, dodao je, tako da je akcija traganja i spašavanja na moru bilo upola manje nego u prvih sedam mjeseci prošle godine. Prošle godine bilo je oko 700 akcija traganja i spašavanja, u kojima je poginulo 28 ljudi, a spašeno ih je više od tisuću.


Zanimljiv podatak iznio je riječki lučki kapetan Darko Glažar, odgovarajući na pitanje o situaciji na Kvarneru, koji je kazao da je, unatoč smanjenom pomorskom prometu u nautičkom sektoru u prvom dijelu godine, broj vinjeta izdan do početka kolovoza – stalno rastao.


– Od polovine srpnja, broj izdanih vinjeta rastao je od 67 posto, u odnosu na isto razdoblje lani, do 71 posto krajem srpnja, a na današnji dan imamo 75,5 posto. Kuriozitet je da smo 1. kolovoza imali veći broj izdanih vinjeta nego na isti datum prošle godine, što pokazuje da promet značajno raste, rekao je Glažar.


Naša novinarska ekipa akciju je pratila na palubi broda »Vid«, Lučke kapetanije Rijeka, pod zapovjedništvom Saše Turkalja, koji je nadzirao sigurnost plovidbe između kopna i otoka Krka. Tijekom nekoliko sati provedenih s posadom »Vida«, u prekršaju su zatečena dvojica nautičara, mladi Slovenac koji je jet-skijem glisirao na manje od 300 metara od obale i domaći nautičar koji je upravljao drvenom pasarom, zaboravivši sa sobom ponijeti dozvolu za upravljanje brodicom.


Razumna kazna


Promet pod Krčkim mostom bio je prilično slab, a većina nautičara pridržavala se pravila o ograničenju brzine, za razliku od mladog Slovenca koji se predstavio kao Jernej, koji je jet-skijem, u društvu Zagrepčanke Mie Sušilović, kroz kanal prošao prevelikom brzinom. Ispočetka mu nije bilo jasno zbog čega je zaustavljen, no kada su mu članovi posade »Vida« objasnili kakav je prekršaj počinio, prihvatio je izrečenu kaznu od 700 kuna.


– Kazna nije previsoka. Nisam znao da sam u prekršaju. Ovo je prvi put da su me zaustavili na moru, nisam u prvi mah ni shvatio da je riječ o Lučkoj kapetaniji, a zbog buke motora nisam ni čuo sirenu, ali vidio sam da mašu pa sam stao. Kaznu sam platio, što drugo, rekao je, unatoč kazni, dobro raspoloženi Slovenac.


Foto Damir Škomrlj


Njegova suputnica Mia kazala je da joj je ovo bio prvi put da se vozi s njim na jet-skiju.


– Prije možda deset minuta sam ga pitala je li ga ikad zaustavila pomorska policija ili kapetanija. I evo, sad ste nas zaustavili. Krenuli smo iz Čižića, na kupanje, a ovu ćemo plovidbu sigurno zapamtiti, rekla je mlada Zagrepčanka.
Posada »Vida« zaustavila je još jedan jet-ski na kojemu je bilo dvoje stranih državljana koji su, doduše, vozili dopuštenom brzinom, imali sve potrebne dokumente, kao i opremu – prsluke za spašavanje i zaštitne kacige, ali su kroz kanal plovili lijevom, umjesto desnom stranom. Kako nisu počinili ozbiljniji prekršaj, izrečeno im je upozorenje.


Desnom stranom


– Oznake na mostu ponekad zbunjuju neiskusne nautičare, naime, lijevo je zeleni trokut, a desno crveni kvadrat pa misle da trebaju voziti onom stranom gdje je zeleno. Riječ je o oznakama plovnog puta, između kojih se mora ploviti, ali i dalje vrijedi pravilo, kao i u svim kanalima, da se plovi desnom stranom. Izrekli smo im upozorenje, s obzirom na to da nisu bili u nikakvom drugom prekršaju, objasnio je Toni Mlinar, član posade »Vida«.


U prekršaju je bio domaći nautičar Dražen, koji je pasarom plovio u društvu suputnice Klare Turine, iz Jadranova prema Kraljevici, ali je zaboravio sa sobom uzeti dozvolu za upravljanje brodicom. Dok je on s posadom Vida ispunjavao »papirologiju«, njegova suputnica nam je kazala da su barku kupili prije nekoliko dana te su je krenuli prebaciti u Kraljevicu, gdje imaju vez.


– Ovu drvenu barku kupili smo kao spomen na naše stare i našu tradiciju. Apsolutno pozdravljam sve ovakve akcije nadzora na moru, posebno ako su usmjerene na suzbijanje glisiranja i divljanja plovilima preblizu obale. Sve nesreće kojima svjedočimo zadnjih godina uglavnom su posljedica ljudskog nemara i nepažnje pa smatram da su ovakve akcije važne i u preventivom smislu. Razumijem ljude koji dođu na more, žele ploviti, ali velik dio njih nema iskustva, iako ih to ne opravdava za neodgovorno ponašanje, rekla je Turina, inače profesorica u Pomorskoj školi u Bakru.


Do petka zabrana plovidbe Tihim kanalom


Od danas do 14. kolovoza za sav pomorski promet bit će zatvoren Tihi kanal, između otoka Krka i kopna, najavio je lučki kapetan Darko Glažar.


– Kanal će biti zatvoren zbog polaganja cijevi plinovoda između budućeg terminala za ukapljeni prirodni plin i Zlobina. Plovidba kanalom između Krka i kopna do 14. kolovoza u 20 sati nije moguća pa pozivam sve nautičare da se pridržavaju ovog ograničenja, rekao je Glažar.