POMORSKA HAVARIJA

Mještani Raškog zaljeva strahuju od ekološkog incidenta. Napokon počinje ispumpavanje nasukanog broda

Branko Biočić

Photo: Sasa Miljevic/PIXSELL

Photo: Sasa Miljevic/PIXSELL

Sve troškove ove faze sanacije dužan je podmiriti osiguravatelj



Prije gotovo mjesec i pol dana, točnije 16. travnja, kod ulaza u luku Raša, četrdesetak metara od obale na dubini od dva do pet metara nasukao se brod za prijevoz stoke »Deala« koji plovi pod zastavom Tanzanije. Na mjesto nasukavanja odmah je krenuo remorker iz Raše, ali zbog plićine, jakog vjetra i nejasne situacije oko stanja trupa broda, nije bila moguća asistencija. Na brodu se u trenutku nasukavanja nalazilo 15 članova posade egipatske nacionalnosti.


Nitko nije bio ozlijeđen i sljedeći dan su evakuirani, te je počeo pregled broda. Odmah nakon nasukavanja, Lučka kapetanija Pula izdala je brodaru rješenje o uklanjanju plovila te je oko njega postavljena zaštitna brana. Brodar je pokušao organizirati odsukavanje, ali je nakon sedam dana, 25. travnja, poslao obavijest o napuštanju broda te pozvao osiguravatelja da se uključi u njegovo uklanjanje.


Postavljena brana


Danas, mjesec dana nakon nakon što je vlasnik pulskoj Lučkoj upravi predao svu dokumentaciju, brod »Deala« i dalje stoji na istom mjestu, prepušten buri i jugu. Konstrukcija broda svakim danom sve više slabi i pitanje je trenutka kad će početi pucati ako se ne makne na vrijeme, što bi moglo imati katastrofalne posljedice za okoliš. No, mjerodavne službe uvjeravaju nas da su sve poduzele da do toga ne dođe.





U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da su odmah kontaktirali osiguravatelja i pozvali ga da postupi po rješenju Lučke kapetanije Pula, odnosno da ukloni brod. ​Dolores Brenko Škerjanc, kapetanica Lučke kapetanije Pula, kaže da je predstavnik osiguravatelja došao nakon nekoliko dana i počeo pregovarati s određenim tvrtkama koje su sposobne ukloniti brod, a onda je ubrzo otišao. Odsukavanje i uklanjanje broda postao je – hrvatski problem.


Brenko Škerjanc kaže kako su se odmah nakon odlaska osiguravatelja aktivirali i osigurali brod te stavili odmah preventivnu branu kako bi se spriječilo onečišćenje. U nadležnom ministarstvu kažu da se brod svakodnevno nadzire i prati se situacija, a nakon nekoliko izvida ovlaštenih ronilaca te novih saznanja o stanju broda, donesen je plan o sidrenju s četiri bloka od stotinu tona kako se plovilo ne bi pomicalo i eventualno potonulo.


– Radovi započinju ovaj tjedan i trajat će 5 do 10 radnih dana. Sve troškove ove faze sanacije dužan je podmiriti osiguravatelj. Potom će opet procijeniti situacija i odlučiti o konačnom načinu uklanjanja podrtine, navodi Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.


Lučka kapetanica kaže da će se u roku nekoliko dana, maksimalno deset, ispumpati ugljikovodike i kada to naprave, uvjerena je, potpuno će se otkloniti opasnost od onečišćenja.


– Tada će Ministarstvo odlučiti kako odsukati brod jer je to zahtjevan pothvat. U brodu je dizel koji je manje opasan od teških goriva kakve je imao Liberijski brod »Fidelity« koji je prije nekoliko godina ispustio gorivo u Bršici, ali i dizel može napraviti štetu, pojašnjava lučka kapetanica.


Ogorčeni mještani


No, mještani Trgeta koji žive od turizma i ugostiteljstva, poučeni ekološkim incidentom kada je iz Liberijskog broda »Fidelity« u Bršici iscurio mazut i onečistio gotovo cijeli zaljev i obalu Raškog zaljeva, zabrinuti su. Bračni par Goran i Sunčana Gobo vlasnici su restorana Nando u Trgetu u koji dolaze mnogi domaći ljudi, turisti i nautičari.


– Ovdje okolo ima puno kuća i vila za iznajmljivanje pa ima i puno turista. Treba vidjeti koliko u ovom brodu ima pogonskog goriva i izvaditi ga. To je star brod, oldimer, zašto Europa uopće pušta takve brodove da dolaze kod nas, u luku Kopar takav brod ne može ući, kaže Sunčana, a njezin suprug Goran još dodaje da su takvi brodovi najveća opasnost za turizam i ekologiju. Problem su, kaže, i zakoni Republike Hrvatske.


– Brod uđe unutra kod nas i nitko ga ne prati niti kontrolira u kakvom je stanju, a oko njega roj muha. Kad iskrcaju stoku na Bršici i hrpe slame, tu su muhe, onečišćenja, smrad i nikome ništa. Što radi Zavod za javno zdravstvo? Dok se to ne riješi, Trget ne treba razmišljati o turizmu. Inspekcije bi trebale djelovati, ali ne poduzimaju ništa, ogorčeno će Goran Gobo.


Prema neslužbenim informacijama, brod je osiguran na 10 milijuna eura, dok bi odsukavanje stajalo oko tri milijuna eura. No, situacija je dodatno bila komplicirana činjenicom da je osiguravajuća kuća iz Ukrajine, a vlasnik iz Afrike.


Morske struje pridonose onečišćenju mora


U Trgetu na rivi živi i Vlado Blažina koji upozorava na morske struje.


– Struja ide uz obalu Istre i u Raški kanal ulazi s desne strane, a izlazi s lijeve pa može donijeti svako onečišćenje ako dođe do havarije. Imali smo već jednu ekološku katastrofu, inače uvijek nešto izađe van iz tih brodova koji dolaze u luku Bršica. Nadamo se da sada neće, ali što dulje ovaj brod ovako stoji, može doći jugo i onda razbiti brod. Svi brodovi koji se nasukaju na tvrdo kad-tad se raspadnu, nadam se da će ovaj brod odsukati i odvesti u rezalište prije toga, kaže Blažina.