Razgovor

Kristijan Pavić otkriva kad počinju radovi: ‘ACI Marina Rijeka bit će tehnološki najsuvremenija u Hrvatskoj’

Marinko Glavan

Foto ACI

Foto ACI

Morski dio marine mogao bi biti otvoren 2024., a cijela marina 2026. godine. Morski dio počet će s radom neovisno o kopnenim sadržajima



ACI marina Rijeka, prema planovima izabranog koncesionara, ACI – GITONE, trebala bi postati jedna od najluksuznijih marina na Jadranu, s planovima za širenje kapaciteta na čitavu Putničku luku u riječkom lučkom bazenu. O dinamici projekta i svemu što on donosi razgovarali smo uoči današnje konferencije »Blue Growth – Kvarner 2030.« s Kristijanom Pavićem, predsjednikom uprave ACI-ja kojega smo pitali u kojoj je fazi izgradnja marine te što je od projektne dokumentacije do sad izrađeno i što još predstoji prije nego što krenu radovi na samoj izgradnji.


– Prije potpisivanja ugovora o koncesiji, potrebno je ishoditi lokacijsku i građevinsku dozvolu. Kao podloga za izdavanje lokacijske dozvole završene su maritimna studija, studija valovanja, idejno rješenje itd., te je u tijeku postupak ocjenjivanja prihvatljivosti planiranog zahvata na okoliš kako bi se eventualni negativni učinci na okoliš sveli na najmanju moguću mjeru. Nakon ocjene postupka podnijet će se zahtjev za lokacijsku dozvolu. Dobivanjem lokacijske dozvole bit će zadovoljeni svi nužni preduvjeti za potpisivanje ugovora o koncesiji. Završni korak nakon svega nabrojenog je građevinska dozvola nakon koje mogu započeti radovi.


Zelena i digitalna


Kada možemo očekivati početak konkretnih radova na uređenju i koliko će trajati? Hoće li marina početi s radom prije nego što radovi budu u potpunosti završeni?




– Pod uvjetom da se sve odvija po planu i bez nepredviđenih okolnosti, početak građevinskih radova mogao bi biti sredinom iduće godine. Morski dio marine mogao bi biti otvoren 2024., a cijela marina 2026. godine. Morski dio marine počet će s radom neovisno o kopnenim sadržajima.


U dosadašnjim razgovorima i istupima često ste isticali da će ACI marina Rijeka biti drukčija i luksuznija od većine ostalih. Što će je činiti različitom u konceptu, pristupu i ponudi?


– Cilj je da ACI marina Rijeka postigne kategorizaciju od 5 sidara, što je ekvivalent 5 zvjezdica u hotelijerstvu. Dakle, marina će u svakom smislu, bilo sadržajima, bilo uslugom, ulaziti u najvišu moguću kategoriju. Sadržaji koji će se nalaziti u marini trebali bi zadovoljiti i najizbirljivije: manji shopping centar s boutique trgovinama, luksuzne smještajne jedinice, restorani visoke gastronomije, šetnica s drvoredom. Na vrhu jedne od zgrada bit će lounge bar s preljevnim bazenom. Sve ove sadržaje pratit će, naravno, i vrhunska usluga. Ono što svakako želim istaknuti je da će ACI marina Rijeka biti tehnološki najsuvremenija marina u Hrvatskoj. Bit će to zelena i digitalna marina. Osim proizvodnje energije iz obnovljivih izvora, poput solarnih panela, zelena marina će težiti i visokotehnološkim rješenjima za pretvaranje otpada u energiju. Sve ovo omogućit će cijeloj destinaciji da raste. Nautičari koji budu dolazili u našu marinu povećat će potražnju za određenim uslugama što će omogućiti Rijeci i okolici da razvija svoju ponudu usluga, i to raznoraznih.


Jedriličarski klub


Konkretno, što će sve nova marina ponuditi svojim gostima, ali i Riječanima i svima koji dođu u Rijeku u smislu nautičkog dijela, ali i uslužnog?


– Nautički sadržaji u marini obuhvaćaju gatove za smještaj plovila, recepciju, radionicu za održavanje i popravke plovila te prostor za servis plovila. Predviđena je i izgradnja benzinske postaje za kvalitetnu opskrbu plovila gorivom, a bit će pozicionirana tako da joj, osim brodova u marini, mogu pristupiti i plovila s vanjske strane Sušačkog lukobrana. Na Ružićevom gatu predviđena je dizalica za vađenje i spuštanje plovila, uz mogućnost manjih radova na održavanju. Ono što želim istaknuti je da sukladno Zakonu o gospodarenju otpadom i s ciljem uspostave kružnog gospodarstva ulažemo posebne napore u sprečavanje onečišćenja morskih površina te tla i zraka, stoga će vezovi u ACI marini Rijeka, osim uobičajenih priključaka za struju i vodu, imati i mogućnost pražnjenja zauljenih i fekalnih voda s plovila, sve s ciljem maksimalne zaštite i očuvanja okoliša.


Ako govorimo, pak, o ugostiteljskim i trgovačkim sadržajima, osim već nabrojenih restorana, caffe barova, šetnice i tako dalje, u marini će se nalaziti i sportski jedriličarski klub. Dio prostora bit će namijenjen čarter agencijama, kao i smještajnim kapacitetima za nautičare. Sadržaji u marini bit će većinom otvorenog koncepta, što znači da će biti dostupni ne samo nautičarima, već i cjelokupnom građanstvu.


Hoće li usluge, ponajprije ugostiteljske, barem u jednom dijelu, u marini biti u cjenovnom rangu koji će biti prihvatljiv širem krugu domaćeg stanovništva ili je opravdana bojazan da će biti riječ o uslugama za takozvanu elitu?


– Svakako mogu reći da je cilj da sadržaji u marini budu visoke kvalitete. To ne podrazumijeva uvijek i najviše cijene. Cijene će formirati ponuda i potražnja te samo tržište. Načelno smatramo da je naše tržište zrelo za iskorak u smislu obogaćivanja turističke ponude dodanim vrijednostima. Ponuda na određenoj razini, naravno, nosi i svoju cijenu. No, prema primjerima iz nekoliko naših marina, najviša kvaliteta zaista ne podrazumijeva nužno i najviše cijene.


Radna mjesta


O pristupu marini već se godinama raspravlja u javnosti, ostajete li i dalje pri odluci da će ona, kao i ostale ACI marine, biti potpuno otvorena za građane?


– Sve su naše marine otvorene za javnost. Zbog privatnosti i sigurnosti gostiju, nužno je da jedan manji dio marine bude zatvoren. U pravilu su to pontoni na kojima su vezana plovila. No, većina ostalih sadržaja u marini ne samo da neće biti zatvorena, već će centar zbivanja pomaknuti upravo na prostor Porto Baroša, prostor u koji je do nedavno malo koji građanin Rijeke uopće kročio nogom. Dakle, izgradnjom naše marine svi će građani dobiti novouređenu šetnicu uz more, restorane i druge nabrojene sadržaje, i to u samom centru grada.


Kako će marina utjecati na riječko gospodarstvo? Prvenstveno u smislu radnih mjesta, ne samo u marini, nego na vezanim poslovima, posebno u smislu razvoja novih tehnologija?


– U marini će biti zaposleno više od 130 djelatnika, no taj će broj, kada se uračunaju sve komplementarne djelatnosti, biti i znatno veći, a pridonijet će i otvaranju novih radnih mjesta u mnogobrojnim djelatnostima opskrbe, održavanja, servisa i različitih usluga vezanih uz poslovanje luke nautičkog turizma, plovila i posade. Izgradnja marine omogućuje cijeloj destinaciji da raste i razvija se. S obzirom na to da Rijeka ima dugu tradiciju i iskusne kadrove u poslovima vezanim uz more i brodove, riječko će gospodarstvo svakako naći svoje interese i razvijati se zajedno s marinom. Jedan od ključnih potencijala razvoja u tom smislu svakako je razvoj novih tehnologija, cilj je da ACI marina Rijeka bude zelena i digitalna marina, sve sukladno usmjeravanju Europske unije prema zelenoj i digitalnoj transformaciji te slijedom inicijativa europskog zelenog plana za smanjenje emisija stakleničkih plinova i utjecaja na okoliš. Uz proizvodnju zelene energije iz obnovljivih izvora energije, poput solarnih panela, zelena marina težit će visokotehnološkim rješenjima za konverziju otpada u energiju. Ideja je da marina bude opremljena stanicama za punjenje električnih plovila, a konačni cilj je korisnicima zelenih pogona osigurati kompletnu infrastrukturu potrebnu za uredno odvijanje sigurnog prometa. ACI marina Rijeka bit će i središte razvoja novih tehnologija koje će se u budućnosti primjenjivati u nautičkom turizmu, kako na plovilima tako i u samim marinama. U ovoj će marini, prvi put u Hrvatskoj, ali i znatno šire, biti razvijeni sustavi za autonomnu i djelomično autonomnu navigaciju plovila, uz čitav niz pratećih usluga, poput automatskog prepoznavanja plovila, osiguravanja svih potrebnih informacija o marini, gradu i svim njegovim sadržajima za nautičare i prije nego što su uplovili u marinu. Dio novih tehnologija bit će implementiran i prije puštanja ACI marine Rijeka u puni pogon, u već postojećim ACI marinama.


Ravnopravno udruživanje


U ovaj projekt ušli ste s poznatom njemačkom grupacijom Lürssen, koja je već ostvarila značajna ulaganja u turizam u regiji, a najpoznatija je po gradnji luksuznih jahti. Zašto ste odabrali Lürssen kao partnera i koja su vaša očekivanja od tog partnerstva?


– Ravnopravno udruživanje s drugom tvrtkom kao uspješan poslovni pothvat ACI-ju nije nepoznato. Prvog srpnja 1989. godine svečano je otvorena ACI marina u Korčuli, a godinu dana kasnije i marina u Ičićima. Rezultat je to suradnje s talijanskom grupacijom Ligresti-Grassetto i prvi pravi joint venture u tadašnjoj državi. Dakle, ne strani kredit ili licenca, već zajedničko ulaganje s obostranim rizikom od gubitka i podjelom profita. Trideset i dvije godine kasnije, za potrebe izgradnje i upravljanja lukom nautičkog turizma ACI marina Rijeka, osnovano je zajedničko društvo ACI – GITONE d.o.o.. GITONE Kvarner dio je Lürssen grupacije koju, pretpostavljam, na našim prostorima ne treba posebno predstavljati. Riječ je o jednom od najvećih svjetskih proizvođača megajahti na svijetu s tradicijom dugom više od 140 godina. Svaki od dva partnera u ovu suradnju unosi svoje vrijednosti. ACI kao najveći lanac marina na Mediteranu nosi znanje i iskustvo predvodnika nautičkog turizma u Hrvatskoj, dok Lürssen grupacija, pak, nosi golemo iskustvo u proizvodnji vrhunskih megajahti, što će posljedično rezultirati i mogućnošću dovođenja megajahti na vez. U sinergiji, ova dva svijeta svojim iskustvom, znanjem, tradicijom i inovativnošću stvaraju jedinstveni projekt koji mijenja sadašnjost i budućnost grada Rijeke i cijele riječke regije.


Predsezona na razini 2019.


Kakva su očekivanja ACI-ja od ovogodišnje sezone. U prošloj se počela događati stabilizacija nautičkog tržišta, a što očekujete od ove godine?


Za početak, ovogodišnjom predsezonom smo izuzetno zadovoljni. Prošle je godine, s obzirom na to da je u to vrijeme pandemija koronavirusa bila još u punom jeku, predsezona bila lošija no što je uobičajeno. Prema analizama i podacima kojima trenutačno raspolažemo, broj gostiju koje smo u naše 22 marine diljem Jadrana ove godine ugostili približno je na razini 2019. godine. U segmentu godišnjih vezova nije bilo značajnih promjena tijekom posljednje dvije godine, za razliku od tranzita. No, ove godine dolazi ponovo i do stabilizacije tranzita. Dodajmo tome i da su najave za sezonu više nego dobre, epidemiološka situacija je stabilna, a restriktivne mjere – pogotovo u smislu prelazaka granice i ograničavanja putovanja, više se uglavnom ne provode. Ruska invazija na Ukrajinu i moguća eskalacija, siguran sam, nikog ne ostavljaju ravnodušnim, ali nakon što su prvotni strah i šok popustili, ljudi su pretežno jednostavno nastavili s uobičajenim aktivnostima. Dapače, nakon vrlo statičnog i, rekao bih, sumornog razdoblja od dvije godine, najviše su im nedostajala druženja i putovanja bez ograničenja. Potvrda za to je vrlo dobra predsezona koju smo ove godine ostvarili, a s puno optimizma gledamo i u samu sezonu koja nam kuca na vrata.


Marina nije samo za magajahte


ACI marina Rijeka je već u sadašnjoj fazi, na prostoru Porto Baroša, predviđena za smještaj nešto većih i luksuznijih plovila od prosjeka u marinama na Jadranu. S druge strane, rat u Ukrajini, nestabilnost svjetske ekonomije i posljedice pandemije značajno pogađaju sektor upravo luksuznijih plovila. Hoće li marina imati dovoljno klijenata?


– Ruski i ukrajinski državljani dio su našeg turističkog tržišta. No, na primjeru cjelokupnog ACI sustava možemo vidjeti o kojem se postotku zaista radi. U odnosu na ukupan broj sklopljenih ugovora o godišnjem vezu u ACI sustavu, oko 1% ugovora odnosi se na one sklopljene s ruskim državljanima, dok je broj ugovora koji se odnosi na ukrajinske državljane i višestruko puta manji. U pravu ste kad kažete da je u trenutačnoj situaciji značajnije pogođen sektor luksuznijih plovila. No, ACI marina Rijeka neće primati na vez samo megajahte. Dapače, prostor Porto Baroša o kojem sad govorimo u većem dijelu predviđen je za plovila prosječne duljine, a u budućnosti postoji i mogućnost proširenja koncesijskog područja na čitav prostor putničke luke u Rijeci, na potezu od Rive Boduli do Bunkera, odnosno do De Franceschijevog gata koji bi služio privezu uglavnom većih plovila, takozvanih megajahti. Dakle, govorimo o nekoliko hipotetskih situacija koje bi se morale sve odigrati u isto vrijeme. Konstantno analiziramo situaciju, stanje na tržištu itd., međutim u ovom trenu zaista nema razloga da budemo pesimistični u tom smislu. Dapače, sudeći prema najavama, rezervacijama i ostvarenim rezultatima u predsezoni, ove godine očekuje nas izuzetno dobra nautička sezona kojoj se veselimo.