Kako se poduzeća mogu pripremiti za moguću financijsku krizu? Donosimo nekoliko savjeta

NL native

Nikša Kalčić, član uprave i voditelj Aestus knjigovodstvenog tima koji brine za više od 100 poduzetnika

Nikša Kalčić, član uprave i voditelj Aestus knjigovodstvenog tima koji brine za više od 100 poduzetnika

Ova godina je specifična, prije svega zbog situacije izazvane koronavirusom, što će uvelike utjecati na poslovanje poduzeća, većinom, nažalost, negativno. S druge strane, 2021. sasvim sigurno nosi određene prilike u pogledu EU fondova, stoga se valja na vrijeme i kvalitetno pripremiti kako bi se sredstva uistinu uspjela i povući. Razgovarali smo sa stručnjacima iz tvrtke Aestus, specijaliziranim za financijsko savjetovanje, EU projekte i knjigovodstvo, o mogućnostima koje će poduzećima svakako pomoći u ovoj, ali i u sljedećoj godini.

Zašto je kraj godine izuzetno bitno razdoblje za svakog poduzetnika?




Svaki poduzetnik biti uspješan i konkurentan na tržištu. Ovisno o cilju poslovanja, poduzetniku u interesu može biti maksimizacija dobiti, ali i ne mora. Naime, ako je ovu godinu obilježila kriza izazvana pandemijom koronavirusa, iduća bi mogla biti prilika za novi uzlet, za što se valja što bolje pripremiti i na vrijeme napraviti financijsku analizu poslovanja.


EU natječaji koji nude mogućnosti za korištenje bespovratnih sredstava kreću već početkom iduće godine, a znajući da tvrtke moraju zadovoljiti određene uvjete kako bi se na iste mogli javiti, iznimno je važno odmah reagirati i pokušati uočiti prostore za eventualna poboljšanja, tumači Nikša Kalčić, član Uprave Aestus financijskog savjetovanja. Iz tog razloga, sada je pravo vrijeme da se prijavite za financijsku analizu Vašeg poslovanja u kontekstu brojnih potpora i natječaja koji se nude ili će se kroz EU fondove poduzetnicima u 2021. tek staviti na raspolaganje, savjetuje tim Aestus knjigovodstva koji tu uslugu nudi besplatno.


S obzirom na značajne prednosti korištenja bespovratnih sredstava EU fondova, ključno je imati knjigovođu koji Vas razumije i u svakom trenutku savjetuje o tome koji su pametni koraci za dalje. Odluku o tome poduzetnici donose na temelju preliminarnih godišnjih izvještaja koji se formiraju krajem godine. Izvješća za tekuću godinu predaju se 30. travnja iduće, no preliminarni izvještaji iznimno su bitni.


Kako se poduzetnici mogu pripremiti za EU natječaje?




Iako je ova godina je specifična i izazovna za mnoge poduzetnike, 2021. nosi određene prilike. Jedna od njih svakako su EU fondovi, odnosno sredstva koja se u okviru novog financijskog razdoblja EU od 2021. do 2027. poduzetnicima stavljaju na raspolaganje, putem potpora, sufinanciranja, bespovratnih sredstava.


Financijski izvještaji važan su dio te priče, ako ne i ključan. U Aestusu stoga pozivaju poduzetnike da se već danas jave za sastanak na kojem će njihov stručni tim napraviti analizu financijskih izvještaja, kako bi na vrijeme utvrdili koje je korake potrebno poduzeti kako bi što konkurentniji dočekali EU natječaje.


Analizom preliminarnih financijskih izvješća nastojimo pomoći svojim klijentima, ali i svim tvrtkama i poduzetnicima koji nam se obrate, da što bolje iskoriste prednosti svog poslovanja ili pak uklone eventualne manjkavosti koje generiraju nepotrebne troškove, kaže Kalčić.


Što je godišnji financijski izvještaj?


To je skup izvještaja koji se sastoji od bilance, računa dobiti i gubitka, novčanog toka, promjena kapitala i drugih statističkih podataka. Poduzetnicima i njihovim knjigovođama služe za utvrđivanje poslovnog rezultata. Također, služe za pronalaženje načina na koji se poslovanje može unaprijediti i prilagoditi za postizanje željenog rezultata u pogledu ostvarenog prometa.


Zašto je važno paziti na detalje financijskih izvještaja?


Postoji li prostor za postizanje boljeg rezultata na kraju godine? Jeste li pregledali svoje izvještaje i potražili gdje se skriva mogućnost za uštedu ili povećanje efikasnosti? Kao što kod doktora tražite drugo mišljenje za Vaše zdravstveno stanje, tako i drugi financijski stručnjaci mogu primijetiti stvari na koje vam dosad nitko nije ukazao.


Aleksandra Ignatoski, voditeljica razvoja proizvoda u Aestus financijskom savjetovanju, tumači da se godišnja financijska izvješća odnose na rezultate poslovanja i ono što je napravljeno u tekućoj godini. Na njih se može „utjecati“ isključivo tijekom tekuće godine, u smislu da se optimiziraju troškovi, planiraju drugačije vrste prihoda i drugo, što se odražava na financijskom rezultatu. No, ponekad, firmu u gubitak mogu odvesti, uvjetno rečeno, sitni previdi koji nisu na vrijeme bili uočeni. Primjer za to je tvrtka kojoj je otkazano financiranje i izgubili su bespovratna sredstva dodijeljena od HAMAG BICRO-a zbog minimalnog gubitka od 150 kn. U tom trenutku tvrtka se našla u ne zavidnoj poziciji. Ostala je bez značajnog dijela financijskih sredstava koja su joj bila prijeko potrebna za daljnje poslovanje, zbog toga što nisu znali da ne smiju poslovati s gubitkom. Shvativši važnost posjedovanja svih informacija o poslovanju i redovnog praćenja financijskih pokazatelja, tvrtka je od Aestus tima zatražila financijsku analizu. Intervencijom stručnog tima knjigovođa i konzultanata, klijentu su ponovno odobrena sredstva. Projekt je uspješno proveden i poslovni ciljevi su bili ispunjeni.


Aleksandra Ignatoski, voditeljica razvoja proizvoda, knjigovođe Ivana Kusturin i Marija Brčić te studentica Ema Mozetič. Klijenti Aestusa štede vrijeme koristeći uslugu administrativnog kurira


Posebno je sada važno znati izbjeći ovakve u principu benigne, a dugoročno potencijalno štetne previde, koji firmu mogu primjerice unaprijed diskvalificirati iz određenog natječaja, a posljedica su nenamjernog previda, neznanja i slično, tumači Ignatoski. Postoji, kaže, niz detalja koje klijenti ne znaju, ali pravovremenim uvidom mogu preventivno djelovati na neke događaje u budućnosti. Stoga u Aestusu pozivaju tvrtke da se jave za financijsku analizu koja, ovisno o preferencijama, može biti „uživo“ ili online i potpuno je besplatna. Uz uslugu financijskog knjigovodstva, Aestus nudi i uslugu konzaltinga te automatski povezuje informacije i ima sva potrebna znanja koja poduzetnicima pomažu u ostvarenju ciljeva.


Koje su koristi od financijske analize poslovanja?


Ako nas kontaktiraju, poduzetnici ništa neće izgubiti. Preliminarno savjetovanje ne generira dodatne troškove, a može biti presudno. Otvoreni smo za sve poduzetničkog duha, nudimo neku vrstu „drugog mišljenja“, s ciljem da se poduzeća izravno uvjere u dodanu vrijednost koju nudimo, te ako se odluče, kod nas i ostanu u smislu kompletne usluge. Prvi sastanak u biti je osnovna financijska analiza pomoću koje naš tim poslovnih analitičara može pogledati trenutačno stanje, vidjeti kako tvrtka stoji za ovu godinu i pomoći joj predvidjeti poslovanje i ciljeve za narednu. Naravno, temeljem toga možemo im pomoći da iduće godine puno lakše ostvare ciljeve nego da sad naprave neku nepotrebnu grešku, zbog koje se npr. ne mogu prijaviti na natječaj, kaže Ignatoski. Kalčić se nadovezuje da konkretno u veljači kreću EU natječaji vezani za digitalizaciju, zelenu ekonomiju, i sve firme koje poslovanje mogu vezati uz ova područja, mogu se javiti za potpore. Budući da mi imamo knjigovodstvo i u isto vrijeme konzalting, možemo isporučiti obje usluge, tumači.


Općenito, vezano za poslovanje u 2020., Kalčić kaže da će za veliki broj firmi ova godina sigurno biti gora od lanjske, posebice za sektor ugostiteljstva i turizma, koji će imati pad i do 50 posto. Lockdown je učinio svoje, a i cijela godina je u znaku epidemiološke situacije. Mnoge su tvrtke konkurirale, te koriste potpore za očuvanje radnih mjesta i druge, pri čemu su u Aestusu, za njihove klijente, ali i za dio klijenata izvana koji su im se obratili za pomoć, osigurali milijun i 60 tisuća kuna Covid-potpora.


Knjigovođe Elena Mandić i Petrica Vidas. Aestus knjigovodstvo je za svoje klijente ostvarilo više od 1.060.000,00 kn potpora za očuvanje radnih mjesta


„Naši nam klijenti nisu trebali ni naglašavati da trebaju određenu potporu, nego smo, budući da znamo njihovo poslovanje, išli po automatizmu, u smislu da čim bismo uočili da bi se mogla povući neka sredstva, kada je neka industrija pogođena, odmah smo ih preusmjeravali prema tim potporama. To je uključivalo konstantno iščitavanje mjera koje su se mijenjale iz tjedna i tjedna, slanje i popunjavanja obrazaca, svakodnevnu komunikaciju, odnosno posla je bilo i više no inače. Klijenti su cijenili našu uslugu te problema u naplati nije bilo, a i sami bi im i u tom smislu izašli ususret, nekom odgodom plaćanja i slično. Imamo dakle veliko iskustvo u povezivanju klijenata sa svim mogućim potporama i otvorenim natječajima, što će sada u 2021., kada se otvaraju brojne prilike i EU-natječaji, doći do izražaja. Poduzetnici, ali i institucije javnog sektora, koje su također naši klijenti, kod nas mogu dobiti pravo, kompletno savjetovanje. Osim toga, klijenti Aestus knjigovodstva zaštićeni su od rizika pogreške policom osiguranja od profesionalne odgovornosti te im je omogućena beskontaktna dostava dokumentacije korištenjem usluge administrativnog kurira. Mi dolazimo k Vama umjesto da Vi trošite vrijeme na donošenje papira. Svu dokumentaciju spremate u posebno dizajniranu Aestus kutiju koju naš administrativni kurir prikuplja u dogovoreno vrijeme u Vašem prostoru. Svaki klijent je dio našeg tima i partner. Dakle, ne surađujemo samo na način da ćemo voditi knjige, prijaviti projekt, već aktivno sudjelujemo u realizaciji svakog projekta, u stvaranju ideja, pronalaženju poslovnih partnera, budući da smo oko sebe okupili dosta veliku mrežu firmi i institucija iz Rijeke i okolice. U biti, u vrijeme korone više smo potpora za očuvanje radnih mjesta i namjenskih obrtnih sredstava dogovorili za ne-klijente, nego za naše klijente, jer nam se jako puno firmi javljalo.  Naša je usluga po sebi vrlo široka, komplementarna, stoga je uvijek oportuno da što bolje poznajemo klijenta, odnosno da je naš klijent, jer mu onda i više možemo pomoći.“


S obzirom da je trenutna situacija vrlo nepredvidiva, osim korištenja potpora od države, poduzetnicima se savjetuje da iskoriste sve mogućnosti koje im se nude kako bi održali svoje poslovanje stabilnim. Prijava za financijsku analizu je jedna od stvari koja neće oduzeti Vaše dragocjeno vrijeme, niti novac, ali može biti itekako plodonosna za Vaše poslovanje.